י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בית המשפט העליון הקל בעונשו של מי שפגע בהולך רגל וברח

הפחית ארבע חודשי מאסר בפועל מעונשו של נהג אשר פצע הולך רגל אנושות וברח מזירת התאונה. "אור ירוק": "על בתי המשפט למצות את הדין עם עברייני הפגע וברח ולגזור את עונשי המקסימום הקבועים בחוק"

בית המשפט העליון הקל בעונשו של מי שפגע בהולך רגל וברח
איחוד הצלה


בית המשפט העליון, שופטי בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, אסתר חיות ויצחק עמית, קיבלו לאחרונה את ערעורו של נהג בשנות ה-60 לחיוו אשר היה מעורב בתאונת פגע וברח בלב תל אביב. הנהג גרם לפציעתו הקשה מאוד של הולך רגל אשר נמצא בתהליך שיקום סיעודי כבר מזה מספר חודשים.

על פי עובדות כתב האישום בהן הודה הנהג הפוגע, הולך הרגל חצה את הכביש בשד' ירושלים בתל אביב, נכנס לנתיב נסיעתו של הנהג ונפגע קשות מרכבו. כתוצאה מהפגיעה הושלך הולך הרגל על השמשה הקדמית של הרכב, ניפץ אותה ולאחר מכן הוטח אל מכסה המנוע ונפל אל מתחת לגלגלי הרכב. מיד לאחר התאונה עצר המערער את רכבו, הבחין בהולך הרגל השרוע על הכביש ולמרות זאת, עקף את הולך הרגל, נמלט בנסיעה מהמקום ואף לא הזעיק עזרה. הולך הרגל הובהל למחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים עקב פגיעת ראש קשה, כשהוא מורדם ומונשם, וכיום הוא משולב במסגרת טיפול סיעודי.

בחודש אפריל האחרון, נערך משפטו של הנהג בבית המשפט המחוזי בתל אביב ובו השופט צבי גורפינקל גזר עליו 18 חודשי מאסר בפועל, 12 חודשי מאסר על תנאי ושלילת רישיון לתקופה של שבע שנים. בתום המשפט, הגישו עורכי דינו של הנהג ערעור לבית המשפט העליון במטרה להפחית מהעונש שקבע בית המשפט המחוזי.

בערעור, החליט בית המשפט העליון להקל בעונשו של הנהג למרות העבירה החמורה אותה ביצע ולמרות מצבו הקשה של הולך הרגל הנפגע מאז התאונה. ההקלה בעונש אותה קיבל הנהג הפוגע מבית המשפט העליון, כוללת הפחתת ארבעה חודשי מאסר בפועל וביטול חודשי המאסר על תנאי.

"בהתנהגות המערער כמי שפגע בהולך הרגל וברח מן המקום בלא להזעיק עזרה ואף בלא לדווח על התאונה לאחר מכן, הפר המערער, גם אם לא גרם לתאונה, את החובה המוסרית והחוקית המוטלת על מי שמעורב באירוע כזה, לסייע לנפגע ולהציל את חייו", ציינו שופטי הערעור, אך מאידך הוסיפו כי העונש שהטיל בית המשפט המחוזי על הנהג הפוגע מחמיר לעומת מדיניות הענישה של בתי המשפט במקרים דומים. השופטים הקלו בגזר דינו של הנהג הפוגע, והחליטו להפחית ארבעה חודשים מעונש המאסר בפועל וביטול כל חודשי המאסר על תנאי.

על פי חוק העונשין, טווח הענישה בגין עבירה זאת נע בין 12 חודשים לבין חמש שנות מאסר בפועל.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": תאונות פגע וברח הפכו בשנים האחרונות למכת מדינה. מדובר במעשה אכזרי ואנטי מוסרי, שבו אדם בוחר לברוח ממקום התאונה, מבלי להגיש עזרה לאדם אחר - פצוע. על בתי המשפט מוטלת האחריות, להחמיר בענישה למען הגברת ההרתעה. אדם שידע כי הוא ייענש בחומרה, לא יברח ממקום התאונה וישאיר את הפצוע להתבוסס בדמו. אנשים בורחים ממקום התאונה, כי הם מאמינים שיצליחו לא להיתפס ולהתחמק מעונש. על המשטרה להגביר את המאמצים לתפוס את עברייני ה"פגע וברח" ולשדר מסר חד וברור, כי מי שפגע באדם וברח ממקום התאונה, מבלי להגיש עזרה, ייתפס".
אור ירוק תנועה תאונות הרוגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד