כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
בשל יחסי ישראל-אזרבייג'ן

הסתה חסרת תקדים נגד יהודי ארמניה: איום ברצח נגד רבנים

לאחר שהמרכז היהודי בארמניה הושחת הלילה, ועל רקע חיזוק היחסים בין ישראל לאזרבייג'ן, קריאות לנשיא ארמניה והאגן חאצ'טוריאן לגנות את המעשה. הרב זמיר איסייב רבה של הקהילה הספרדית גיאורגית באזרבייג'ן: "שיח שנאה תמיד הופך למעשים אלימים. חילול בית כנסת בכל מקום בעולם הוא פשע חמור ואין לקבל בשום פנים ואופן מעשה ברברי שכזה בלי תגובה הולמת"

הסתה חסרת תקדים נגד יהודי ארמניה: איום ברצח נגד רבנים
השחתת בית הכנסת בארמניה צילום: הקהילה היהודית בירבאן

אתמול בלילה (רביעי) הושחת בית הכנסת היחידי בירוואן – בירת ארמניה כתגובה להתחזקות היחסים ותמיכת ישראל באזרבייג'ן. כזכור בימים אלו נגמר מאבק בן 30 שנה בקַרָבָּאך, חבל ארץ בהרי הקווקז אשר שייך לאזרבייג'ן אך אוכלס על ידי ארמנים בני הדת הנוצרית, שיצרו שם רפובליקה בלתי מוכרת. לאור התחזקות היחסים בין ישראל לאזרבייג'ן, תומכי המשטר הבדלני הארמני קַרָבָּאך השחיתו את בית הכנסת בירוואן.

במקביל להשחתה הארגון יצא בהצהרה: "היהודים הם אויבי האומה הארמנית, השותפים לפשעים הטורקים ומשטרו של אלייב העקוב מדם נגד הרפובליקה של ארמניה וארטסקך, שותפים לגירוש הכוחני של יותר מ-100 אלף אנשים מארצות האבות הארמניות. המדינה היהודית מספקת נשק למשטרו של אלייב הפושע, יהודי אמריקה ואירופה תומכים בו באופן פעיל. טורקיה, משטרו של אלייב והיהודים הם אויביהם המושבעים של המדינה הארמנית והעם הארמני".

בהצהרתם העבירו איום ישיר כלפי חיי הקהילות היהודיות: "אם רבנים יהודים בארה"ב ובאירופה ימשיכו לתמוך במשטרו של אלייב, נשרוף את בתי הכנסת שלהם במדינות אחרות. כל רב יהיה על הכוונת שלנו. אף יהודי ישראלי לא ירגיש בטוח להגיע למדינות אלו". קריאות מצד רבנים בעולם לנשיא והאגן חאצ'טוריאן לגנות את המעשה הנתעב.

הרב זמיר איסייב רבה של הקהילה הספרדית גיאורגית באזרבייג'ן אמר בתגובה: "הזהרתי לפני שבועות אחדים כי שהייה בארמניה מסוכנת ליהודים. לא רק אני הזהרתי – גם משרד התפוצות בישראל פעמיים ציין במיוחד רק בחודש האחרון שיש סבירות לפעולת כנגד היהודים בגלל היחסים הקרובים עם אזרבייג'ן. החזרת קרבאך תחת שליטת אזרבייג'ן ופירוק רפובליקה בלתי מוכרת עם יחידות צבאיות אסורות לפי הסכמים הציתה אש השנאה כנגד היהודים בטענה מופרכת של האחראיות ישראלית לנעשה באזור. צר לי שהדברים אכן מתממשים. אבל זה היה צפוי כי שיח שנאה תמיד הופך למעשים אלימים. חילול בית כנסת בכל מקום בעולם הוא פשע חמור ואין לקבל בשום פנים ואופן מעשה ברברי שכזה בלי תגובה הולמת. אסור להיכנע לאיומים ואנו דוחים בשאט נפש כל איום שכזה לפגוע בקדשי ישראל".

אנטישמיות אזרבייג'ן ארמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד