כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
משבר תקציבי חמור

צעדים דרמטיים במערכת הבריאות: ביטולי תורים וקיצור הזמן למטופל

בשל גרעונות כספיים הכי חמורים שהיו עד כה, בתי החולים יודיעו למשרד הבריאות, האוצר וראה"מ נתניהו שעליהם לבטל טיפולים לא דחופים, להפסיק התמחויות ולפטר עובדים | אחד מהמנהלים מדגיש: "אין לנו ברירה ולאף אחד לא אכפת שמטופלים רבים בעיקר בפריפריה יפגעו מכך"

צעדים דרמטיים במערכת הבריאות: ביטולי תורים וקיצור הזמן למטופל
אילוסטרציה צילום: unsplash

בתי החולים הממשלתיים מתריעים שוב ושוב בחודשים האחרונים על גירעונות כספיים ומצוקה תקציבית שרק הולכת וגדלה והגיעה לממדים החמורים ביותר שידעה מערכת הבריאות עד כה. לפי הדיווח של כתבת הבריאות של 'חדשות 12', יולן כהן, 11 בתי חולים צפויים להודיע למשרד הבריאות, למשרד האוצר ולראש הממשלה בנימין נתניהו שעליהם לנקוט בצעדים חריפים במיוחד, כדי לצמצם את היקף המשבר.

כדי למנוע את קריסתם של 11 בתי החולים וכדי למנוע פגיעה ממשית בפעילותם הדחופה והשוטפת. ביממה הקרובה הם צפויים לשלוח מכתב למשרדי הממשלה שצוינו, שבו הם מודיעים על שורת מהלכים חריפים שצפויים להינקט. הם מסבירים כי בשל המצב ומתוך אחריות למתן שירותי רפואה איכותיים וטובים לאזרחי המדינה – במקביל לשמירת רמת הבטיחות הנדרשת במהלך טיפולים ואשפוזים – הם יאלצו לנקוט בצעדים.

אילוסטרציה. צילום: אנספלש.

עוד מדווח ב'חדשות 12' כי המהלכים המתוכננים בבתי החולים; צמצום משמעותי של הפעילות הקלינית של בתי החולים, עד כדי ביטול תורים לטיפולים לא דחופים. בנוסף, תיעצר קליטת עובדים בכל הסקטורים, תופסק הכשרת הסטודנטים לרפואה ולסיעוד, תיעצר קליטת מתמחים, יופסקו התמחויות חדשות, ייעצרו תשלומים לספקים וכן יפוטרו עובדים בכל הסקטורים.

בתי החולים שנכנסו לגירעונות כספיים עצומים, הם שיבא-תל השומר, איכילוב, רמב"ם, המרכז הרפואי זיו, אסף הרופא, וולפסון, המרכז הרפואי לגליל, פוריה, הלל יפה, בני ציון וברזילי.

הכתבת יולן כהן מסבירה כי הסיבות לגירעונות הן רבות. בין השאר, חתימת הסכמי שכר עם עובדי המדינה שגרמו לעליית שכר עובדי בבתי החולים, מבלי לספק מקורות מימון לבתי החולים. גורמים נוספים הם גם הוצאות הרשלנות הרפואית והתייקרות המט"ח. במקביל לעליית ההוצאות החודשיות, הממשלה לא העלתה את התקציבים של בתי החולים.

אילוסטרציה. צילום: אנספלש

עוד מדווח כי המשבר לא פוסח גם על קופות החולים, שסובלים לא רק מגירעונות אלא גם ממחסור ברופאים. משיחות עם בכירים בקופות, עולה שכדי להתמודד עם המחסור יותר ויותר רופאים מצמצמים את הזמן שהם מקדישים למטופלים – עד כדי 5 דקות בלבד למטופל. בנוסף בחלק מהקופות יש רופאי עור, אף אוזן וגרון ואורתופדיה שמקבלים מטופלים ל-5 דקות בלבד, וכן רופאי נשים שמקבלים מטופלות ל-10 דקות.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות נמצאת בקשר ישיר ושוטף עם מנהלי בתי החולים ופועלת בנושא, לצד הציפייה כי בתי החולים יעמדו במסגרת התקציב שאושרה להם. המשרד פועל להבטחת מקורותיהם ולוודאות התקציבית של כלל בתי החולים, לרבות בתי החולים הממשלתיים, בשל הסכמי השכר שנחתמו לאחרונה על ידי משרד האוצר ללא שיפוי תקציבי הולם למערכת האשפוז. לצד זאת לא יתקבלו כל צעדים חד צדדיים שיפגעו במטופלים".

באשר לצמצום הרפואה היועצת, נמסר כי "משרד הבריאות מודע למחסור בשירותי הרפואה היועצת ועל כן, פועל לפתרונות הן לטווח הארוך והן לטווח הקצר. בין היתר יתווספו תקציבים למימון תקני התמחות, וכן נעשית עבודת מטה שתאפשר כי זמן ממושך יותר מההתמחות ברפואה תוכל להיעשות בקהילה, כך שיורחב המענה בתחומי הרפואה היועצת".

משרד הבריאות בתי החולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד