כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
למורת רוחם של הארמנים

דיווח: נשק ישראלי עזר לאזרבייג'ן להשתלט מחדש על נגורנו קרבאך

שבועות ספורים לפני שאזרבייג'ן פתחה בהסתערות על ארמניה, מטוסי מטען צבאיים של אזרבייג'ן טסו שוב ושוב בין בסיס חיל האוויר באילת לשדה תעופה ליד נגורנו קרבאך. הטיסות לא התקבלו בעין יפה אצל ארמניה, שלא מרוצים מהברית האסטרטגית בין ישראל ואזרבייג'ן

דיווח: נשק ישראלי עזר לאזרבייג'ן להשתלט מחדש על נגורנו קרבאך
שר ההגנה של אזרבייג'ן נפגש עם מנכ"ל משרד הביטחון צילום: משרד ההגנה של אזרבייג'ן

ישראל עזרה לאזרבייג'ן לכבוש מחדש את נגורנו קרבאך, על ידי אספקת נשק רב עוצמה לאזרבייג'ן לקראת המתקפה שלה בחודש שעבר שהחזירה את המובלעת הארמנית האתנית לשליטתה, כך אומרים גורמים רשמיים ומומחים לסוכנות הידיעות AP.

על פי הדיווח, שבועות ספורים לפני שאזרבייג'ן פתחה בהסתערות שלקחה 24 שעות ביממה ב-19 בספטמבר, מטוסי מטען צבאיים של אזרבייג'ן טסו שוב ושוב בין בסיס חיל האוויר עובדה באילת לשדה תעופה ליד נגורנו קרבאך, על פי נתוני מעקב אחר טיסות ודיפלומטים ארמנים, בזמן שממשלות מערביות קראו לשלום שיחות. הטיסות לא התקבלו בעין יפה אצל ארמניה, שלא מרוצים מהברית האסטרטגית בין ישראל ואזרבייג'ן.

על פי הדיווח, לפחות שש טיסות המופעלות על ידי חברת Silk Way Airlines של אזרבייג'ן נחתו בנמל התעופה עובדה בין ה-1 בספטמבר ל-17 בספטמבר מבאקו, על פי אתר מעקב התעופה FlightRadar24.com. אזרבייג'ן פתחה במתקפה יומיים לאחר מכן.

במהלך הימים הללו, מטוס התובלה הצבאי "איליושין איל-76" מתוצרת רוסיה שהה על המסול בעובדה במשך מספר שעות לפני שיצא לבאקו או לגאנג'ה, העיר השנייה בגודלה במדינה, ממש צפונית לנגורנו קרבאך.

הבליץ של אזרבייג'ן בספטמבר שכלל ארטילריה כבדה, רקטות ומל"טים שסופקו בעיקר על ידי ישראל וטורקיה, אילץ את הרשויות הבדלניות הארמניות להניח את נשקם ולשבת לשיחות על עתידו של האזור הבדלני.

המתקפה האזרבייג'נית הביאה למותם של למעלה מ-200 ארמנים במובלעת, רובם המכריע לוחמים וכ-200 חיילים אזרבייג'נים, כך לפי גורמים רשמיים.

הלחימה גרמה לכ-120,000 בני אדם תושבי המובלעת הארמנים האתניים לברוח בשבועיים האחרונים לתוך ארמניה. אזרבייג'ן התחייבה לכבד את זכויותיהם של ארמנים אתניים. ארמניה קראה לבריחת התושבים "סוג של טיהור אתני".

סוכנות הידיעות AP דיווחה כי משרדי החוץ והביטחון של ישראל סירבו להגיב על השימוש בנשק ישראלי בנגורנו קרבאך או על חששות ארמניים לגבי השותפות הצבאית של ישראל עם אזרבייג'ן. ביולי האחרון ביקר שר הביטחון יואב גלנט בבאקו, בירת אזרבייג'ן, שם שיבח את שיתוף הפעולה הצבאי של המדינות ואת "המאבק המשותף בטרור".

הדיווח לא מפתיע אף אחד, ב-18 בספטמבר, דיווחנו כאן כי משלחת ממשרד הביטחון בראשות מנכ"ל המשרד האלוף במיל' אייל זמיר, ביקרה בבאקו ודנה בסוגיות של שיתוף פעולה צבאי עם שר ההגנה של אזרבייג'ן, זקיר חסאנוב. כך דיווחה אז מחלקת העיתונות של צבא אזרבייג'ן.

משרד הביטחון לא פרסם ​​על הביקור, כמו גם על הניסויים האחרונים של מערכת ההגנה האווירית הישראלית ברק MX בשטח המדינה. האימונים והתרגילים בהשתתפות אנשי צבא ישראלים ומומחים נועדו "לשפר את מערכת ההגנה האווירית" של אזרבייג'ן.

אזרבייג'ן ארמניה משרד הביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד