י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הכירו את צמח הקסם של הרפואה - סגולותיו של השום

אלפי שנים מכירה האנושות בשלל סגולותיו של השום, לחיזוק הגוף, לשמירת מערכת החיסון ואפילו למניעת כינים • הכירו את הסגולות הפחות ידועות, השימושים ברפואה העממית, כמות השום המומלצת לנפש, אמצעי זהירות נחוצים, אופן בחירת השום וכמה מתכונים בריאים וקלילים לסיום

צלם:ויקיפדיה
צלם:ויקיפדיה

שום הינו צמח ידוע. מקורו במרכז אסיה, אך היום הוא מוכר ונמצא בשימוש בכל רחבי העולם. באיטליה, קוריאה וסין (אלה הן שלושת המדינות התופסות את שלושת המקומות הראשונים בעולם הן בכמות השום שהן מגדלות והן בכמות השום שהן צורכות לנפש) הצריכה הממוצעת של שום עומדת על 12 שיני שום ביום לנפש, כולל תינוקות בני יומם!

מזה כבר 5000 שנה בני האדם מגדלים שום. הוא מוזכר בתנ"ך וכן בספרים עתיקים של מצרים, יוון, רומא, אשור ובבל. מתוך 800 תרופות שידעו להכין במצרים העתיקה, 22 היו על בסיס שום. שום היה מרכיב חובה בתזונת הפועלים, בין היתר כל מי שהיה מעורב בבניית הפירמידות. בעולם העתיק בכלל היה נהוג לתת שום לפועלים כדי שיהיו חזקים יותר ועבודתם תהיה יעילה יותר. בשנת 1600 לפנה"ס במצרים היתה התקוממות בקרב פועלים שבנו פירמידות כתוצאה מכך שלא קיבלו שום באותו יום. הטעם והריח היחודיים שלו נובעים מכמות גדולה של טיאואפירים (סולפידים אורגניים).

שום הוא גם חומר משמר טבעי וגם זה כבר הוכח מדעית. אנשים השתמשו בשום לא רק למזון ולרפואה אלא גם כנגד עין הרע וכל מיני מזיקים. בהודו מוסיפים שום לשמן ואת השמן מורחים על הראש כדי למנוע הידבקות בכינים. ביוון העתיקה ספורטאים היו אוכלים שום לפני המשחקים לשיפור הביצועים. בזמנו חיילים בכל העולם היו מטפלים בפצעיהם בעזרת שום.

כתוצאה מההרס המכני של השום בזמן חיתוך, כתישה או לעיסה, מתוך חומצת האמינו אליאין נוצר טאואפיר בשם אליצין - פיטוכימיקל, הנוצר רק לאחר פירוק וכתישה של שיני השום. הוא שומר על השום מפני חיידקים, חרקים, וירוסים ופטריות. זמן (כלומר חוסר טריות), חימום וייבוש מחלישים את התכונות הללו. חומר זה הוא האחראי על הריח, על הטעם ועל הסגולות הרפואיות הרבות של השום. חומר זה נחקר רבות, אך המדענים מוסיפים וחוקרים אותו עוד ועוד וכל הזמן מגלים תכונות נפלאות נוספות שלו. כך, במכון וייצמן חקרו השפעות של האליאין על חולים עם מערכת חיסונית מדוכאת (חולי איידס, חולים אחרי השתלת איברים, חולי הפטיטיס C, חולים שקיבלו הורמונים וכיו"ב) שנדבקו בפטריית אספרגילוס. בד"כ אספרגילוס גורם אצל חולים כאלה לדלקת ריאות עם 97% תמותה. במחקר המדובר מצאו, שהוספת אליאין בתזונת חולים כאלה גורמת להחלמה מלאה.

לעומת צמחים רבים אחרים, שום נחקר רבות ותוצאות המחקרים תואמות. כתוצאה מכך הרפואה המודרנית מכירה בשום ובסגולותיו הרפואיות ואתם אמורים לשמוע המלצות לצריכת שום לא רק ממומחים בתחומים שונים של רפואה הוליסטית, אלא גם מרופאים ברפואה האלופתית.

שום מוריד את הסיכון למחלות לב, מאזן את רמות הכולסטרול בדם, מוריד לחץ דם, מונע הסתיידות עורקים, מונע התרבות של חיידקים, פטריות, וירוסים ותולעי מעיים, מונע הפרעות ראייה שמקורם בזיהומים שונים, נוגד חמצון, מונע התפשטות של אקנה, מקטין את ההסתברות למחלות סרטן, מונע עקיצות והכשות, מזרז הפרשה של מיצי עיכול, משפר את הספיגה בתוך המעיים, מדכא חיידקי רקבון בתוך המעיים ובכך מונע התפתחות של מחלות דלקתיות בתוך המעיים, מטיב עם רירית המעיים (מונע התפתחות של מחלות זיהומיות במעיים). בזמנו שימש כתרופה נגד דיזנטריה, טיפוס וכולרע, עוזר נגד בחילות ונפיחות בבטן, במידה מסויימת מדכא השפעות שליליות של מתכות כבדות וציאניד שהצטברו בגוף, מקטין את ההסתברות להפרעות בפעילות הכליות, ממיס אבנים בכליות, מכייח, מטפל בצרידות ושיעול ממושך, מאזן את רמות הסוכר בדם ומומלץ לסוכרתיים.

השום ידוע ברפואה העממית בכל העולם כתרופה למחלות במערכת הנשימה (ברונכיטיס, דלקות גרון, דלקת ריאות), הורג אמבות, הוא חומר משמר טבעי הידוע מימי קדם. על העיניים ובחללים ריקים של הבטן [במומיות מצריות נמצא שום], בעל אפקט אנטי-דלקתי, מחזק את מערכת החיסון, מגביר את תנגודת הגוף למחלות עונתיות, מונע קילקול קיבה, מחטא ומרפא פצעים, מטפל בשחפת, משפר את זרימת הדם, מונע בצקות ומטפל בהן. מטפל בתסמונת שרקו (claudicatio, intermittens, angina cruris), מונע היווצרות קרישי דם בזרם הדם וממיס קרישים קיימים ומונע השמנה.

הייתי רוצה להדגיש שיש צמחי מרפא רבים שידועים כיעילים הרבה יותר לפתירת אותן בעיות, הם פשוט נחקרו פחות או לא נחקרו כלל. חשוב לי לציין את זה, על מנת שלא תיווצר תחושה ששום טוב יותר ממאכלים אחרים שאנחנו מדברים עליהם. לא, הוא לא יותר טוב, אלא היה לו המזל למשוך אל עצמו את עיניי החוקרים יותר ממזונות אחרים. תסמכו יותר על הידע והניסיון שנאגרו במשך דורות רבים ברפואה העממית ולא על החוקרים שפתאום גילו לעצמם צמח הזה או אחר. כך, למשל, בצל הוא הרבה יותר יעיל לאיזון סוכר בדם מאשר שום, אך משום-מה השום הרבה יותר נחקר בנושא זה.

שום ברפואה העממית
ברפואה העממית לשום יש ותמיד היה מקום מכובד. הנה כמה שימושים מתוך רשימה ארוכה של שימושים רפואיים של השום:

רופאים במצרים העתיקה נתנו לחולה תערובת מלח ושום כדי להוריד חום.

לטיפול בתולעי מעיים מסוג שרשורים (Cestoda) – בבוקר, על קיבה ריקה לאכול 2 שיני שום ושעתיים אחרי זה לעשות חוקן עם תמיסת שום. לשם כך לקלף 8 שיני שום, למעוך אותם ולהוסיף ל-125 מ"ל מים רותחים. לא לשכוח לקרר לפני השימוש.

בהכשת נחש. מיד אחרי ההכשה לקלף שן של שום ולעסות במקום לפני שהרעל הספיק להתפזר. הוכח ששום מנטרל רעלים.

לטיפול בשעלת: לכתוש 5 שיני שום, להוסיף לכוס חלב אמיתי (מיד אחרי החליבה אצל בהמה שחיה בסביבה טבעית), להרתיח עד שהשום יתרכך ולתת לחולה לשתות. לחזור על כך כמה פעמים ביום.

לטיפול בתולעים קטנים לבנים שנפוצים אצל הילדים (Enterobius vermicularis): להכניס שן של שום מקולף לפי הטבעת של המזוהם.

לטיפול בשעלת, ברונכיטיס, טרכיאיטיס ואסתמה ברונכיאלית: להכין דייסת שום (לכתוש שום ולערבב עם חמאה) ולעסות איתה את החזה של החולה.

הורים של ילדה אחת מרחו לה שום על השיער לפני יציאתה לגן ע"מ שלא תידבק בכינים. הילדה אכן לא נדבקה, אך אינני יכולה להגיד בוודאות האם לא נדבקה בזכות כך שהשום דחה את הכינים או בזכות כך שהוא דחה את הילדים האחרים... כידוע, הרבה אנשים נגעלים או אפילו ממש סובלים פיזית מריח של שום. מה אפשר לעשות עם זה? – אפשר:

ללעוס פטרוזיליה, או נענע, או שומר, או שמיר, או ציפורן, או לאכול תפוז טרי או שניים.

כמוסות שום מומלצות לאנשים שלא אלרגים ולא רגישים לשום, אך סולדים מטעמו או ריחו. אף-על-פי שהן מאד מרוכזות, כמוסות שום הן הרבה פחות יעילות מהשום עצמו, לכן מומלץ במידת האפשר להשתמש בשום ולא בכמוסות.

כמה שום כדאי לאכול?
זה תלוי במנהגים ובהרגלים האישיים.

כמות השום הנדרשת להשגת סגולותיו הרפואיות – שן אחת לילד ו-5-6 שיניים למבוגר בכל יום. על מנת להרגיש את ההשפעה הרפואית של שום יש לאכול ממנו בכל יום במשך מספר חודשים. כמובן, ניתן לאכול גם יותר, אך כמו בכל דבר גם אסור להגזים: אכילה יתרה של שום מכבידה על הכבד ויכולה לגרום לצרבת, להפרעות עיכול ואף לכאבי בטן.

בקיץ יש לאכול פחות שום מאשר בחורף. אם, למשל, אדם אוכל בחורף 3-4 שיני שום – עליו לאכול 2 שיני שום בקיץ. אם הוא אוכל 2-3 שיני שום בחורף – עדיף שבקיץ יסתפק בשן אחת.

עדיף לאכול שום חי מאשר מבושל. כתישת/קיצוץ שום יש לבצע כמה שיותר סמוך לארוחה. יש להשתדל שהשום יהיה כמה שיותר טרי.

כפי שאמרנו, שום מועיל להרזיה ולשמירה על משקל נמוך. בעצם, אכילת שום כשלעצמה תורמת בנושא זה. אך קיימות גם דיאטות שום, המבוססות על מאכלים עתירי שום. הייתי מאד נזהרת עם דיאטות כאלה. אמנם יש באמת תוצאות חיוביות בהורדת המשקל, אך בו בזמן מדובר בעומס יתר על הכבד, שלא לדבר על כך שלא אצל כל אחד מערכת העיכול מסוגלת לעכל כמויות גבוהות כל-כך של שום. אין ספק שלפעמים יש עניין בריאותי להוריד במשקל, אך לא על חשבון דברים בריאותיים אחרים. אני לא ממליצה על דיאטות כאלה גם לאנשים עם עודף גדול של משקל שלא ידוע להם על שום בעיות בריאותיות. כמו שאומרים: אין אנשים בריאים, יש אנשים שלא אובחנו...

לעומת זאת, לאנשים שאין להם שום התוויות נגד שום ניתן להציע כמה דברים שיתמכו בדיאטת הרזיה מסוגים אחרים ויזרזו את קבלת התוצאות. כמובן, עדיין יש להתייעץ עם הרופא או עם מומחה אחר שמלווה את תהליך ההרזיה.

הנה כמה מהאפשרויות לשימוש בשום למטרה זו:

למעוך 2 שיני שום, לערבב בכוס עם מים בטמפרטורת החדר ולשתות מיד. יש לשתות 2 כוסות כאלה ביום: בבוקר מיד אחרי הקימה ובערב לפני השינה.

לערבב 3 שיני שום כתושות עם 2 כפיות חומץ תפוחים. לקחת בכל יום 1/2 שעה לפני האוכל, מיד אחרי ההכנה.

צלם: פלאש90צילום: צלם: פלאש90
צלם: פלאש90

האם לכולם מומלץ לאכול שום? לא
שום לא מומלץ ל:
סובלים מכיב קיבה/תריסריון
סובלים מאבנים בכיס המרה
סובלים ממחלות הכליות
סובלים מאנמיה מכל סוג (חוסר דם)
לסובלים מאפילפסיה (מחלת הנפילה)
אין לאכול שום אלא בתוך ארוחה
לנשים הרות או מניקות
לסובלים מרפלוקס
לאנשים שאלרגיים לשום אסור לאכול שום. שום גורם ליותר תגובות אלרגיות של העור מכל ירק אחר. אנשים שידוע להם על רגישות למזון כלשהו צריכים להיזהר עם שום. זה נכון במיוחד בנוגע לאנשים בני מזל סרטן ובתולה.
אנשים רגישים לשום, אצלם אין תגובה אלרגית, אך שום גורם להם לצימאון, יובש בפה, קילקול קיבה, בחילות ו/או כאב ראש. להם חשוב במיוחד לאכול שום אך ורק בתוך הארוחה, בכמויות קטנות ובמעורב עם שמיר, שומר או טימין.

איזה שום לקנות?

שום טוב זה שום קשה, ללא שחור על פני קליפתו, יבש ולא מונבט.

איך לשמור שום?

יש לשמור את השום במקום מאוורר היטב, יבש, חשוך, לא במקרר.

כמה מתכונים – מיותר לציין עד כמה הם בריאים...
ספגטי עם שום.

להכניס ספגטי למים רותחים.
לחתוך דק 4 שיני שום. לטגן אותם קלות.
כעבור מחצית מזמן הבישול של הספגטי להוסיף את השום המטוגן, 4 כפות שמן זית, פלפל ומלח. להמשיך לבשל עד שיהיה מוכן.

קצוץ דק

50 גר' עלים (בזיליקום, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, סלרי וכד') קצוצים דק.

אופן ההכנה – לערבב את כל הרכיבים.

רוטב

רכיבים:
1 בצל
1 שן שום
2 כפות שמן זית
1/2 כף אבקת כורכום
1 כוס מרק דגים
1 ביצה
מיץ מלימון אחד
מלח לפי הטעם

אופן ההכנה:
לקצוץ דק את השום והבצל ולטגן קלות בשמן.
להוסיף כורכום ולהשאיר על אש קטנה מאד למשך עוד 3 דקות.
להקציף את הביצה, לקפל לתוכה את המרק ולהוסיף בעדינות לשאר החומרים תוך כדי עירבוב תמידי עד שהתמיסה תהיה סמיכה.
להוריד מהאש ולהוסיף מלח ומיץ לימון.
לערבב היטב.

ירקות עם שום

רכיבים:
250 גר' שעועית ירוקה
250 גר' תפוחי אדמה
250 גר' עגבניות
1 בצל גדול
2 כפות שמן
1 שן שום
מלח
מיץ לימון
כף אבקת קארי

אופן ההכנה:
לחתוך דק את הבצל והשום ולטגן קלות.
להוסיף אבקת קארי, לערבב ולטגן עוד כ-3 דקות על אש קטנה מאד.
להוסיף עגבניות, שעועית וקצת מים ולבשל עד שהשעועית תהיה מוכנה.
להוסיף תפוחי אדמה חתוכים דק מאד.
להמשיך לבשל עד שתפוחי האדמה יהיו מוכנים.
לפני ההגשה להוסיף מלח ומיץ לימון.

מאכל של פשוטי העם ברומא (הם אכן ידעו מה לאכול!..)

לכתוש שום. לערבב בבלנדר עם פלפל, מלח ושמן זית. את הממרח המתקבל למרוח על לחם.

רוטב לעוף ולבשר

לכתוש ראש שום, למעוך עם מלח, להוסיף 0.5 כוס נוזל מרק עוף ולערבב.

כל הכתוב הינו בגדר מידע בלבד ואינו מחליף אבחון, ייעוץ או טיפול מקצועי.
כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי, מחברת הספרים "בריאות האישה ברפואה המשלימה", "בריאות הגבר ברפואה המשלימה", "סיפורים מהקליניקה", "אסטרולוגיה לכל עת"
טל': 054-8450103
http://www.yaelclinic.co.il/
שום סגולות רפואה יוון בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד