י' סיון התשפ"ד
16.06.2024
איחד את ארגוני הטרור

התכנון הסודי והאימונים בלבנון ובסוריה: כך תכננו המחבלים את הטבח

גורמים מאיראן וחיזבאללה סייעו בתכנון המתקפה בגבול עזה, כך אמרו מספר מקורות לתקשורת האמריקאית, אך ארה"ב ובעלות בריתה לא מצאו ראיות הקושרות ישירות את טהראן  

התכנון הסודי והאימונים בלבנון ובסוריה: כך תכננו המחבלים את הטבח
תרגיל של חמאס צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

המתקפה של חמאס על ישראל בסוף השבוע האחרון הביאה לבחינה מחודשת של מערכת היחסים ארוכת השנים של חמאס עם איראן, והשאלה שנשאלת האם חמאס יכול להוציא מבצע כה מתוחכם והרסני לבדו.

לאיראן יש היסטוריה ארוכה של אימון וחימוש קבוצות מיליציות פרוקסי באזור, מעזה ועד לבנון, עיראק וסוריה. היא תומכת בחמאס מבחינה צבאית וסייעה לו לתכנן ולייצר מערכת טילים ורקטות ביתית שתתאים ליכולות ולחומרים הזמינים בעזה רצועת חוף מאוכלסת בצפיפות, שנמצאת תחת מצור על ידי ישראל ומצרים ב-16 השנים האחרונות.

ובשנה האחרונה היו סימנים לכך שאיראן ושלוחותיה מתכוננות לנקוט בגישה אגרסיבית יותר כלפי ישראל.

הגנרל אסמאעיל קאאני, האחראי על רשת מיליציות הפרוקסי של איראן כראש כוח קודס, נסע שוב ושוב ללבנון למפגשים חשאיים עם מנהיגי חמאס וחיזבאללה, כך מדווח ה'ניו יורק טיימס'.

במהלך השנה האחרונה פעל קאאני לאחד את כל הנציגים של איראן, על פי הצהרות פומביות של אנליסטים איראנים המכירים את עבודת משמרות המהפכה האיסלאמיים במדינה.

חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה, ערך במרץ האחרון פגישה מקוונת בת שעות עם קבוצות אסטרטגים מכל המיליציות הנתמכות על ידי איראן ואמר להן להתכונן למלחמה עם ישראל כולל פלישה קרקעית, לדבריו "זה יסמן עידן חדש", כך לדברי שני משתתפים בפגישה מאיראן וסוריה ששוחחו עם ה'ניו יורק טיימס'.

ישנן דיווחים סותרים האם הפעילויות הללו הובילו ספציפית להתקפה של חמאס בשמחת תורה.

כמה אנשים שמכירים את המבצע אמרו כי מעגל צפוף של מנהיגים מאיראן, חיזבאללה וחמאס סייעו בתכנון התקיפה לפני יותר משנה, הכשירו חמושים והיה להם ידע לגביה. הדיווח הזה מבוסס על ראיונות עם שלושה איראנים המזוהים עם משמרות המהפכה, איראני אחד הקשור להנהגה בכירה וסורי המזוהה עם חיזבאללה.

אנשים אחרים אומרים שהם מאמינים שלאיראן הייתה מעורבות מסוימת, אבל היא לא הייתה מאד מעורבת. "היישום היה כולו חמאס, אבל אנחנו לא שוללים את העזרה והתמיכה של איראן", אמר עלי ברכה, בכיר חמאס שבסיסו בביירות.

אימונים התקיימו בלבנון ובסוריה, ובביירות הוקם מרכז פיקוד סודי משותף, לדברי האיראנים והסורים המכירים את המבצע. אנשי הקומנדו הבכירים של חיזבאללה, מנוסים בלוחמת גרילה עירונית, הכשירו את אנשי חמאס בסוריה ובלבנון, כך לפי שני איראנים. מצנחי רחיפה אומנו בלבנון, בסוריה אומנו אנשי חמאס לפשוט על יישובים ישראלים ולקיחת אזרחים כבני ערובה.

במהלך ששת החודשים האחרונים, חיזבאללה יצר פרובוקציות שנועדו להטעות ולהסיח את דעתה של ישראל לאורך גבולה הצפוני עם לבנון ובסוריה כדי שיחשוב שהאיום האמיתי מגיע מאותם אזורים, כך לפי שני איראנים שתודרכו לאחר התקיפה.

גורם מודיעיני ישראלי אישר כי מאות לוחמים פלסטינים מחמאס וקבוצות אחרות, ואולי אף יותר, אומנו במהלך השנים האחרונות במחנות חיזבאללה בסוריה ובלבנון. למרות שייתכן שהם אומנו על פעילות ששימשה בתקיפה האחרונה, הוא אמר, כי זה לא אומר שהאיראנים ידעו איך ומתי הם ישתמשו באימון הזה.

אחד האיראנים שתודרכו על המבצע אמר כי ארבעה ימים לפני התקיפה רוכזו כל המשתתפים על ידי מפקדי חמאס ובודדו. המכשירים האלקטרוניים שלהם הוחרמו ולא היה להם שום קשר עם העולם החיצון, דבר שיכול לעזור להסביר מדוע ישראל התעוורה. ב-7 באוקטובר, מספר שעות לפני פתיחת המבצע, אמר המקור, מפקדי חמאס הודיעו לתוקפים כי הם יפלשו לישראל בסירות מהירות, במצנחי רחיפה מעל היבשה באמצעות פריצה של גדר התיל לאורך גבול השטח באמצעות טרקטורים.

בפגישה שערך נסראללה במרץ האחרון, הוא אמר לסובבים אותו להתכונן למלחמה בקנה מידה שיסמן נקודת מפנה בסכסוך הערבי-ישראלי שנמשך עשרות שנים, אם כי לא ברור אם חשב על התקיפה האחרונה.

המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, הכחיש בפומבי שהמדינה מילאה תפקיד בטבח בשמחת תורה, אך הוא ומנהיגים איראנים אחרים שיבחו את הקטל. "אנו מנשקים את המצח והזרועות של בעלי התושייה והאינטליגנציה", אמר חמינאי בנאומו הראשון השבוע בטלוויזיה מאז המתקפה. אבל הוא הוסיף: "אלה שאומרים שזה פרי עבודתם של לא-פלסטינים טעו בחישוב".

ארצות הברית, ישראל ובעלות ברית אזוריות מרכזיות אמרו כי לא מצאו ראיות לכך שאיראן סייעה ישירות בתכנון המתקפה. ארצות הברית אספה מספר פיסות מודיעין שמראות שמנהיגי מפתח איראניים הופתעו מכך, כך על פי כמה פקידים אמריקאים.

 

מלחמת חרבות ברזל חיזבאללה איראן חמאס לבנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד