כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בפקודת המרא דאתרא

עמוד ההוראה: לפנות מקלטים גם אם השכנים מתנגדים

בהוראת עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין וועד הבית יכול לפנות מקלטים בימים אלו גם ללא רשות השכנים. הרב זילברשטיין כתב מכתב "בפקודת המרא דאתרא", "אם חלילה לא תשמעו לי, נתונה הרשות לוועד הבית לפנות את המקלט בעל-כרחכם". המכתב המלא

עמוד ההוראה: לפנות מקלטים גם אם השכנים מתנגדים
מקלט צילום: פלאש 90

בבתים רבים שהמקלטים שלהם תפוסים עם כל-מיני גרוטאות של השכנים שמצאו להם את המקלט כמקום מתאים להשלכת הגרוטאות ישנם דיונים בימים אלו על מי לפנות והאם בכלל לפנות את המקלטים.

כידוע, ההוראה של פיקוד העורף היא להשאיר את המקלטים פנויים לגמרי. אבל כשמבקשים מהתושבים לפנות את הגרוטאות, יש שאינם עושים זאת, בגלל שזה אכן קשה כי יש המאחסנים במקלטים את הדברים מבניית הסוכות ועוד.

מדובר ממש בפיקוח נפש, כיון שעם החמרת הלחימה, המתוכננת ממש לימים הקרובים, לא בטוח שחדרי המדרגות ימשיכו לשמש הגנה מינימאלית.

בעקבות כך כתב עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין מכתב שבו הוא קורא 'בפקודת המרא דאתרא' לפנות את כל המקלטים, והוראה חד משמעית לוועד הבית שאם השכנים לא מפנים תוך 24 שעות, יש לפנות את כל החפצים בעל כרחם, ואם שכרו אנשים לשם כך - ישלמו השכנים הללו את ההוצאות.

במכתבו כותב הגר"י זילברשטיין: "לאחי ורעי היקרים, נועם ה' עליכם, שמעתי שיש מקלטים התפוסים בחפצים שונים, וגם חלקי סוכות, ובעוונותינו הרבים הזמן כעת שולטת בו מידת הדין. וצריך שהמקלט יהיה פנוי, והדבר גורם בפיקוח נפש. אי לכך, אני פונה אליכם, אחים יקרים, בפקודת המרא דאתרא, לפנות מיד את המקלט, תוך 24 שעות, ולשומעים ינעם. ואם חלילה לא תשמעו לי, נתונה הרשות לוועד הבית לפנות את המקלט בעל-כרחכם".

בתוך כך, בדברים שנשא בעת רעווא דרעווין בשבת האחרונה, בשיחת המוסר הקבועה, חזר עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין, על דבריו שאמר בימים האחרונים ש'בני ברק היא המקום המוגן ביותר בעולם, לאחר שמרנן החזון איש ומרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל אמרו שבבני ברק לא תיפולנה פצצות'.

לשאלת הקהל האם הדבר נכון גם לגבי ישובים חרדיים נוספים כמו מודיעין עלית למשל, וכל כיו"ב, השיב הגר"י זילברשטיין ואמר, שאמנם החזו"א לא אמר את דבריו אלא על בני ברק, והוסיף בענוותנותו כי הוא אינו ממלא מקום של החזו"א, אך מן-הסתם הדברים נכונים גם לגבי ישובים אחרים, שהרי ביאור הבטחתו של החזו"א היא משום שמירת השבת של תושבי בני ברק, ואם כן כל מקום ששומרים בו שבת – תחול ההבטחה, והבטחון, שלא תיפולנה פצצות.

בדבריו חזר הגר"י זילברשטיין ועורר שוב ושוב על חיזוק שמירת השבת, ולימוד שתי הלכות-שבת כל יום, שעל ידי זה מובטח לכל אחד שינצל מכל פגע רע.

לדברי התלמידים כמובן שאין כל סתירה בין מכתב הרב זילברשטיין ובין הדברים בענין הערים החרדיות, כי בוודאי שצריך לעשות השתדלות בכל מה שאפשר.

מלחמת חרבות ברזל הרב יצחק זילברשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד