כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
נלחמים על הבית

בין הפטיש לסדן: הדילמה שבה נמצאת החברה החרדית // דעה

החברה החרדית נמצאת בדילמה לא פשוטה: מצד אחד ישנם עשרות אלפי בחורי ישיבות ועשרות אלפי אברכים, ומנגד המדינה נמצאת במלחמת קיום. חברי הכנסת החרדים שותקים, הם יודעים שחוק הפוטר חרדים משירות צבאי או חוק שדוחה גיוס חרדים לא יעבור בכנסת

בין הפטיש לסדן: הדילמה שבה נמצאת החברה החרדית // דעה
מלחמת חרבות ברזל צילום: פלאש90

החברה החרדית נמצאת בין הפטיש לסדן, הציבור החרדי שמונה מעל מיליון איש, נמצא בפרשת דרכים לא פשוטה ומאוד מאתגרת; הטבח שביצע חמאס בשמחת תורה, סתם את הגולל על חוק שיפטור חרדים משירות צבאי או אפילו חוק שידחה גיוס.

בכיר בקואליציה אמר לי בסוף השבוע: "אין אף חבר כנסת חילוני או דתי שיצביע בעד חוק שפוטר חרדים משירות צבאי, לא יגייסו בכוח חרדים, אבל לא יהיו תקציבים לישיבות ולא יהיו מלגות לאברכי כוללים, כי הם למעשה יהיו עריקים".

בכיר נוסף אמר לי שהשבר הגדול בו נמצאת ישראל, ולוויות של מאות חיילים, סתם את הגולל על חוק גיוס כזה או אחר. "מעל 1300 נרצחים, מעל 1300 לוויות, מאות בשבי חמאס בעזה, אין מצב שהחרדים יקבלו פטור מגיוס או כל דיחוי כזה או אחר" הוא הוסיף.

מרגע הפלישה הברברית של חמאס, קולם של הפוליטיקאים החרדים נדם. הם נמצאים בין הפטיש לסדן. איומים שנשמעו בעבר על הפלת הממשלה אם חוק שפוטר חרדים מגיוס לא יעבור, כבר לא נשמעים. יש בממשלה כרגע מעל 80 ח"כים, וגם אם ח"כ חרדי כזה או אחר יפרוש מן הממשלה, לא בטוח ששאר הח"כים החרדים ילכו בעקבותיו.

נראה שאם הח"כים החרדים יפרשו בלית ברירה, מי שיכנס במקומם יהיה יאיר לפיד שרק מחכה לרגע הזה. דקה אחרי פרישת הח"כים החרדים, כל ההישגים שהם השיגו לבוחריהם, ייעלמו. הממשלה תהיה עם ליכוד, המחנה הממלכתי, יש עתיד וליברמן, החרדים והדתיים יהיו בחוץ, חוק שפוטר חרדים מגיוס לעולם לא יעבור במתכונת שהחרדים רוצים.

פלאש90

במלחמת לבנון השנייה ב-2006 החברה החרדית לא הרגישה את המלחמה, המלחמה נראתה להם כאירוע מרוחק, משהו שלא קשור לחברה החרדית, ומשהו שלא מסכן את חייהם של תושבי ערים חרדיות. אחר כך ב-2014 הגיעה החטיפה של שלושת הנערים ומבצע צוק איתן, גם אז זה היה משהו רחוק מהחברה החרדית, הנערים נחטפו בגוש עציון, אזור שנשמע לא קשור לחברה החרדית.

ואז הגיעה הקורונה, נגיף שפגע כמעט בכל בית בישראל, החברה החרדית סבלה מאוד מהנגיף, כולל מקרי מוות רבים. הפעם הראשונה מאז מלחמת המפרץ בשנות התשעים, שהחרדים הבינו שאי אפשר לסמוך על עיתונים מפלגתיים יומיים, אלא חייבים להתעדכן מהר יותר, במלחמת המפרץ צצו טרנזיסטורים, בקורונה צצו שיעורים בזום, סיוע של צה"ל בערים חרדיות עשה מהפך ביחס של החברה החרדית לצה"ל.

ואז הגיעה הרפורמה המשפטית, ההפגנות נגד הרפורמה שהתערבבו עם חוק שפוטר חרדים מגיוס לצבא, הביאו ח"כים מהקואליציה להודיע כי לא יתמכו בחוק שפוטר חרדים מגיוס, המפגינים ממש נשבעו לעשות הכול כדי שהחוק לא יעבור, הוקמו תנועות או ארגונים כמו "אמהות בחזית" שנשבעו לא לשלוח את ילדיהם לצבא, פוליטיקאי חרדי איים להפיל את הממשלה אם החוק לא יעבור, אבל זה לא הזיז לאף אחד בקואליציה שאפילו לא הגיבו לאיום.

ואז הגיע הטבח הנורא שביצע חמאס בשמחת תורה, המחבלים רצחו בעיר אופקים חרדים, מתנדבים בארגוני הצלה שונים נהרגו או נפצעו, משפחות חרדיות ראו את מחבלי חמאס מסתובבים אצלם ברחוב, העיתונות החרדית דיווחה על מה שאירע, והחברה החרדית גילתה שהיא למעשה נשארה לבד, אין אף אחד בקואליציה הנוכחית שמוכן לתמוך בחוק שפוטר חרדים מגיוס.

אחרי המלחמה תקום ממשלה אחרת, יהיו בחירות ויהיו שינויים גדולים בקואליציה, אני משער שהחרדים והדתיים יהיו מחוץ לממשלה, גנץ עלול לקבל מספר אסטרונומי של מנדטים, מי שייפגע מזה זה הליכוד ויש עתיד, כי לאנשים נמאס מהמצב והם רוצים שינוי.

החרדים בדילמה קשה: מצד אחד החברה החרדית מקדשת לימוד תורה, ולא רוצה לקחת חלק בשירות צבאי, מצד שני כלל החברה החרדית מבינה (למעט פלג כזה או אחר) שככה זה לא יימשך. מעולם לא ראינו התגייסות כזו של החברה החרדית לחיילי צה"ל, לא בלבנון השנייה, לא בצוק איתן, ולא באף מבצע בחמישים השנים האחרונות. מתי ראיתם נשים חרדיות מבשלות לחיילים בחזית? מתי ראיתם קבוצות ענק של חרדים מתגייסות לסייע לחיילים? החברה החרדית מבינה שהפעם זה מלחמה על הבית תרתי משמע, אם המחבלים הגיעו לאופקים הם יכולים להגיע גם לערים חרדיות, ומי יגן שם על התושבים?

בימים האחרונים עולות ברשתות החברתיות קריאות לחרדים להצטרף לצה"ל; צה"ל מגייס חרדים מעל גיל 26 לתפקידים שונים, כמו נהגים או מתנדבים בארגוני הצלה שונים, על פי פרסומים בתקשורת, ישנה היענות גבוהה, כולם מבינים שהחברה החרדית שגודלת מהר, לא יכולה להישאר מאחור.

אני לא יודע איך זה ייגמר, אף אחד לא יודע מה יהיה כשישראל תיכנס לעזה, חיילים רבים עלולים ליפול בקרבות. המדינה נמצאת כרגע במסע לוויות ענק, האבל ניכר בכל פינה, כמות האנשים שאני מכיר שנהרגו היא הזויה, מה שהיה לא יהיה, החברה החרדית תצטרך לעשות שינויים מרחיקי לכת, אחרת היא תאלץ להצטרף לתולדות אהרן או סאטמר, אי אפשר להחזיק את החבל בשני הקצוות בו זמנית.

מלחמת חרבות ברזל חרדים גיוס חרדים לצה''ל חיילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 83 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד