י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בי"ד מיוחד קבע: האיטליז בפרנקפורט לא הכשיל

שערוריית פרנקפורט: בי"ד בראשות הגרי"מ כהן, קבע שלא נמכרו טריפות לשומרי כשרות • ה-ORD:"מסקנות מופרכות"

הרב מנחם קליין. צילום: ארכיון
הרב מנחם קליין. צילום: ארכיון

בי"ד מיוחד שהתכנס בפרנקפורט בראשות הגאון רבי ירמיה מנחם כהן, אב״ד בפריז, יחד עם הגאון רבי יהודה רבינוביץ, הגאון רבי מאיר סירוטה והגאון רבי משה נידאם, הגיע למסקנה שהטריפות באיטליז 'אביב' שבעין הסערה, לא מכר את מוצרי הטריפות שלו במסגרת מכירות הבשר הכשר.

עם זאת מסקנות ההרכב נדחו על ידי הגורמים הרבניים המקומיים, וכך גם על ידי ועדי הרבנים של אירופה, שטענו שמסקנות בית הדין תמוהות ומופרכות. וזעמו על מה שנראה כ"התערבות בלתי עניינית של גורמים מבחוץ שאינם מכירים את הנושא".

בית הדין שגבה עדויות על התנהלות האיטליז, הוקם ביוזמת הגר"מ נידאם, העומד בראש הרכב בי"ד לגיור בפרנקפורט מטעם הרבנות הראשית לישראל והמקורב לרב קליין.

לפי מסקנת הדיינים, הבשר הטרף נמכר ללקוחות הצורכים בשר טרף, והגרסה שננקטה ע"י האטליז עצמו לפיה מכר בשר טריפות ככשר, אינה נכונה.

כך גם כותב בית הדין: "ממסמכים ועדויות שהוצגו בפנינו, עלה בבירור כי קייטרינג זוהר - על כל מטבחיו, לפחות משנת 2005, לא רכש בשר כלל מאטליז "אביב". ממילא, הרי שאין לקשור את הקייטרינג (ומערך המזון בחברת התעופה "לופטהנזה") לפרשיית הבשר".

כזכור, ארגון הרבנים האורטודוקסים בגרמניה, האו.אר.דה., קבע שהאיטליז מכר טריפות ויש להגעיל את הכלים, זאת לאחר שבעלי האיטליז הודו בכך, ולאחר שהרב קליין סירב להופיע בפניו.

חברי בי"ד הנוכחי קבעו, כי החלטת האו.אר.דה, "הייתה חפוזה טרם כל בירור ואפילו לא במעמד צד אחד, והיא עצמה מכשלה חמורה".

לסיכום אומרים הדיינים כי: "כי אף אחד מתושבי העיר פרנקפורט ומוסדותיה, אינו צריך לעשות הגעלת כלים, ואלה שמחוץ לעיר יפנו בנפרד לבירור עניינם".

הרב פ., מרבני האו.אר.דה. הגיב לדברים כי: "פסק הדין אינו מקובל עלינו ועל אף גורם רציני. מדובר בדיינים שבאו מבחוץ, שאינם מכירים את המקרה, וחלילה מלהתיר את האסור. בעל האיטליז מכר ללא שום ספיקות בשר טרף ככשר ואף פירט בבית המשפט כיצד עשה זאת.

"הנימוקים שהובאו בפסק", הוסיף הרב, "הם בלשון המעטה מגוחכים וחסרי שחר. האם בגלל שהיה מחסור בבשר כשר באיטליז זה אומר שלא מכרו טרף? בעל האיטליז עצמו הודה, ברור איך הוא עשה והצטברו עדויותחמורות נוספות, לעומת זאת מציגים הדיינים טיעון משונה שלא ברור איך דיינים מסוגלים לכתוב אותו".

ביחס לביקורת על האו.אר.דה. הסביר הרב, "הרב קליין סירב להופיע בפני בי"ד משלנו ומשכך יצא לאור הפסק האוסר את כשרותו. לא יעלה על הדעת לסבור אחרת וכרגע אין אף מוסד רבני בגרמניה, ובעצם בכל אירופה וישראל, המוכן לתמוך בפסק דין תמוה זה".




פרנקפורט גרמניה כשרות טריפות איטליז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד