כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
תפילה משותפת

הקהילה היהודית במוסקבה התאחדה למען יהודי ארץ ישראל

הקהילה היהודית במוסקבה שברוסיה התאחדה בתפילה משותפת למען יהודי ארץ ישראל. קריאת רבה הראשי של רוסיה עוררה עניין רב בכל המדינה. ריבוי תפילות וצדקה לזכות תושבי ארץ הקודש. אבטחה מוגברת בכל המוסדות היהודיים ברוסיה

הקהילה היהודית במוסקבה התאחדה למען יהודי ארץ ישראל
תפילה משותפת למען יהודי ארץ ישראל צילום: באדיבות המצלם

עקב המצב הקשה בארץ, שהחל בטרגדיה הנוראה בשמיני עצרת שחל ביום שבת קודש, בה קיפחו חייהם מעל 1,400 קדושים הי"ד, אלפים נפצעו ורבים הלכו בשבי צר, נערכה במוסקבה בירת רוסיה תפילה ציבורית גדולה, למען הפצועים הרבים ולמען השבויים הנתונים בצרה ובשביה, ביוזמת רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר, שנבצר ממנו אישית להשתתף עקב סיבה רפואית.

המונים רבים הגיעו מכל שכבות הציבור במוסקבה, אליהם הצטרפו גם תושבים מקומיים במוסקבה הבירה שהגיעו להביע הזדהות ואמפתיה עם העם היהודי, ויחד עמדו במשך שעה ארוכה בעצרת שהתקיימה ברחבת המוזיאון היהודי ומרכז החסד היהודי בשכונת 'מארינה רושצ'ה' שבמרכז מוסקבה, אשר נפתחה ונוהלה בידי דובר איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה, הרב ברוך גורין.

לאחר תפילת "קל מלא" על ידי מזכיר הרבנות הראשית לרוסיה הרב זלמן שמעון דערן, הוזמן נשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה הרב אלכסנדר ברדה, להדליק נר נשמה לזכר הקדושים שנספו על קדושת השם.

מנהל הקהילה היהודית במוסקבה הרב מרדכי ויסברג, ערך 'מי שברך' לפצועים ולשבויים, ופרקי תהלים נשא רב בית חב"ד 'בלשוי ברוניא' הרב מיכאל מישולבין.

האירוע סוקר ושודר על-ידי העיתונות הכללית, ואובטח על ידי משטרת מוסקבה, בתיאום מלא עם הנהלת וראשי הקהילה, במקביל לאבטחה מוגברת מזה שבוע ימים, בכל המוסדות וכלל מבני הקהילות היהודיות בכל רוסיה.

בוגר מוסדות החינוך במוסקבה הק' אליאב-אמיל סמואילוב הי"ד נרצח בשבת קודש, ומשפחתו היושבת עליו שבעה, קיבלה איגרת ניחומין מהרב הראשי הגר"ב לאזאר, בה הוא כותב: "יחד עם כל עם ישראל בארץ הקודש ובכל העולם כולו, ובמיוחד יחד עם בוגרי ותלמידי מוסדות החינוך כאן במוסקבה, אנחנו כואבים יחד עמכם את הכאב הנורא והצורב, בהילקח מכם כעולה תמימה, בנכם הקדוש אליאב-אמיל, ה' ייקום דמו. בשם כולם אומר לכם את הנוסח היהודי המסורתי מזה דורות: "המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים". בנכם היקר נהרג על קידוש ה', נהרג במלחמת הגנה על בני ישראל לאחר שהגן על אחינו בני ישראל, וחז"ל אומרים שאלו שנהרגו על קידוש ה' "אין כל ברייה יכולה לעמוד במחיצתם", הם עומדים קרובים אל הקב"ה יותר משאר כל הצדיקים וגדולי ישראל"

"אין ניחומים לעלם חמודות כה צעיר שנהרג, הראש והלב לא יכולים להכיל את הזוועות הנוראות של הימים האחרונים, אבל הידיעה שהמחיר היקר מכל ששילמתם הציל חיים של יהודים, בגופו הוא העניק חיים לכל כך הרבה יהודים - יש בה אולי מעט נחמה. בחייו הוא הציל חיים. שהקב"ה ישלח לכם ניחומים, ירפא את הכאב הנורא, וכולנו מתפללים שבקרוב ממש נזכה ל"את רוח הטומאה אעביר מן הארץ", שימוגרו הרוע והשלילה, ונזכה בקרוב לקיום הייעוד "בלע המות לנצח ומחה ה' דמעה מעל כל פנים", בגאולה הקרובה על ידי משיח צדקנו".

הקהילה היהודית הגדולה במוסקבה כולה, התאחדה ללימוד משניות לעילוי נשמתו של הקדוש אליאב-אמיל הי"ד עד סיום השלושים, ובערב שבת התפרסם מכתב של כלל רבני רוסיה לכל יהודי המדינה, בקריאה לכל אישה ובת להדליק נרות שבת, ולגברים להגיע לתפילות בבתי הכנסיות. במקביל, פתחה הנהלת "מרכז החסד היהודי שערי צדק" מוקד גדול לתמיכה נפשית ועזרה גשמית למשפחות שיקיריהם שוהים בארץ הקודש, לצד המשך והגדלת פעילות הסעד לכלל הציבור.

בערל לאזאר רוסיה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד