כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
כל הפרטים

מודי'ס: דירוג האשראי של מדינת ישראל נמצא במעקב הורדת דירוג

לפי חברת הדירוג, הגיוס הנרחב למילואים של הכח היצרני במשק לא ישפיע על האשראי | עם זאת, העימות עם החמאס עלול להתרחב ולפגוע בעוצמה הכלכלית של המדינה ולסיכוי בהחזרת חובותיה

מודי'ס: דירוג האשראי של מדינת ישראל נמצא במעקב הורדת דירוג
אילוסטרציה צילום: Hadar Youavian/FLASH90

חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הודיעה היום (חמישי) על הצבת דירוג האשראי של מדינת ישראל, העומד על רמה של A1, תחת מעקב הורדת דירוג.

לדברי החברה, ההחלטה התקבלה בשל פרוץ העימות האלים והבלתי צפוי בין ישראל לחמאס, זאת בתגובה למתקפה רחבת היקף של חמאס. החברה בוחנת את השפעתו של העימות על דירוג האשראי של מדינת ישראל. משמעות ההחלטה היא שבכוונת החברה לעקוב בחודשים הקרובים אחר ההתפתחויות באזור, ובמקרה של הרעה משמעותית במצב הביטחוני, היא עלולה לבצע פעולת דירוג שלילית. החברה מציינת כי תהליך הבחינה עלול להיות ארוך משלושה חודשים, כפי שמקובל במקרים דומים.

החברה מציינת כי בעוד שפרופיל האשראי של ישראל הוכיח בעבר את עמידותו בפני התקפות טרור ועימותים צבאיים, חומרת העימות הצבאי הנוכחי מעלה את החשיפה, הגבוהה יחסית של ישראל, לסיכונים גיאופוליטיים, ומגדילה את הסבירות להשפעה מהותית ומתמשכת על דירוג האשראי. בשל כך, במהלך תקופת המעקב, החברה תתמקד במשכו ובהיקפו של העימות הצבאי, ותבחן את השפעתו על מוסדות המדינה, ואפקטיביות המדיניות בפרט, הקופה הציבורית והמשק בכללותו.

החברה מציינת שלעובדה שכ-8% מכוח העבודה מגויס למילואים לא אמורה להיות השלכה על דירוג אשראי. כמו כן, היא מציינת כי הכלכלה התאוששה בעבר באופן מהיר מאירועי אלימות לאור כלכלה דינאמית ובעלת סקטור היי-טק מגוון המהווה את מנוע הצמיחה העיקרי של המשק, ואולם מציינת שהעימות הנוכחי חמור מאלו שהיו בעשורים האחרונים ועל כן קיים סיכון להסטת משאבים וירידה בהשקעות ובאמון אשר יערערו את התחזית הכלכלית של ישראל.

כחלק מציון הגורמים אשר עלולים להביא להורדת הדירוג, ניתן לאמר כי הורדת דירוג עלולה להתבצע במידה והחברה תהיה סבורה כי העימות הנוכחי עלול לפגוע מהותית במוסדות המדינה, ובאפקטיביות המדיניות בפרט, ובעוצמתה הכלכלית או הפיסקלית. לפי החברה, סביר להניח כי מסקנה זו תתקבל אם הסכסוך יסלים באופן משמעותי או יתפשט למדינות נוספות. היקף ההשפעה על דירוג האשראי תלוי בחומרת ההשפעה של אירועים אלו על פרופיל דירוג האשראי של המדינה בטווח הבינוני.

בציון הגורמים אשר יובילו להותרת הדירוג ברמתו בנוכחית, החברה מציינת שככל הנראה תשאיר את הדירוג ברמתו הנוכחית (A1) אם תגיע למסקנה כי העימות הנוכחי יכול להסתיים ללא נזק מהותי ומתמשך לכלכלה, למצב הפיסקלי ולחוסנם של המוסדות. החברה מציינת כי נעשים מאמצים למנוע את הסלמת העימות, להגביל את המחיר ההומניטרי והאזרחי ולקיים משא ומתן לשחרור החטופים, ואלו יכולים להגביל את היקף העימות ומשכו, ובכך גם להשפיע על פרופיל הדירוג של המדינה.

מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד