ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
מדינות ערב מגנות

לבנון ביקשה שישראל תנצור את האש ל-48 שעות

אבו מאזן, האשים את ישראל בנאומו בוועידת השלום בפגיעה באלפי אזרחים בעזה, בתקיפת בתי חולים, בתי ספר ומרכזי קליטה בעזה ללא הבחנה. מלך ירדן, אמר כי על ההנהגה הישראלית להבין שאין פתרון צבאי לחששות הביטחוניים שלה. העולם הערבי מגיב על המלחמה

לבנון ביקשה שישראל תנצור את האש ל-48 שעות
תקיפה בעזה צילום: Atia Mohammed/Flash90

היום התקיימה ועידת "השלום" בקהיר בה מנהיגי העולם הערבי האשימו את ישראל במצה ההומנטרי בעזה: נשיא מצרים א-סיסי אמר שמצרים מגנה בבירור הרג של אזרחים, אך באותה נשמה הוכתה בהלם כשראתה שהעולם צופה מהצד אל מול המשבר ההומניטרי בעזה, העונש הקולקטיבי על התושבים וההגירה בכפייה שעלולה להוביל לחיסול הסוגיה הפלסטינית. א-סיסי: מעבר רפיח לא נסגר. ההפצצות של ישראל הובילו לכך. א-סיסי הוסיף כי בצל הנסיבות הקשות בשטח "הגעתי להסכמה עם נשיא ארצות הברית ביידן להפעיל את מעבר רפיח באופן רצוף בפיקוח ותיאום מלא עם האו"ם וסוכנות אונר"א והסהר האדום הפלסטיני, באופן שהסיוע יחולק לתושבי רצועת עזה בפיקוח של האו"ם".

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, האשים את ישראל בנאומו בוועידת השלום בפגיעה באלפי אזרחים בעזה, בתקיפת בתי חולים, בתי ספר ומרכזי קליטה בעזה ללא הבחנה. אבו מאזן הזהיר מהניסיונות של הגירוש בכפייה מעזה של הפלסטינים והזהיר גם מגירוש פלסטינים מבתיהם בגדה המערבית וממזרח ירושלים: "נמשיך לעמוד איתן על אדמתנו, יהיו אשר יהיו האתגרים". הוא הזהיר גם מהמשך הפעולות של ישראל ומהטרור של המתנחלים, כלשונו, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. אבו מאזן גינה את הרג האזרחים משני הצדדים וקרא לשחרור כל החטופים. אבו מאזן גם קרא לקיים וועידת שלום בחסות בינלאומית כדי להביא לפתרונה של הסוגיה הפלסטינית. לבסוף אמר: "לא נעזוב, לא נעזוב, לא נעזוב. נישאר באדמתנו".

מלך ירדן, עבדאללה השני, אמר בנאומו כי על ההנהגה הישראלית להבין שאין פתרון צבאי לחששות הביטחוניים שלה והיא לא יכולה להמשיך לדחוק חמישה מיליון פלסטינים שחיים תחת כיבוש, פלסטינים שמונעים מהם את זכויותיהם הלגיטימיות: "החיים של הפלסטינים לא פחות שווי ערך מהחיים של הישראלים". עוד אמר מלך ירדן כי "העדיפות שלנו כיום ברורה ובהולה: קודם כל לעצור את המלחמה בעזה ולהגן על האזרחים ולאמץ עמדה מאוחדת שמגנה את פגיעתם משני הצדדים, שית העברת סיוע הומניטרי, דלק ומזון ותרופות באופן רציף לרצועת עזה, שלישית, התנגדות מולטת לגירוש בכפייה של הפלסטינים. זהו פשע מלחמה וקו אדום בעבורנו. עוד אמר מלך ירדן כי ישראל מרעיבה היום את התושבים בעזה באופן מילולי, בעוד שבמשך עשורים הרעיבו את הפלסטינים בכל מה שקשור לתקווה, חירות ועתיד", כך דיווח רועי קייס ב'כאן חדשות'.

שר החוץ הלבנוני, עבדאללה בו חביב, אמר לאל-ג'זירה כי לבנון ביקשה ממדינות המערב שישראל תנצור את האש ל-48 שעות: "בינתיים אין תשובה". עוד אמר כי הממשלה הלבנונית ממשיכה במגעים עם גורמים לבנוניים כדי שחילופי האש בגבול לא יתפתחו למשהו מסוכן יותר.

שר החוץ של סעודיה, פייסל בן פרחאן, אמר שהארועים המצערים בשטחים הפלסטינים "מחייבים אותנו לפעול בדחיפות לשים קץ לפעולות הצבאיות, ולספק הגנה לאזרחים ולשחרר את החטופים והשבויים ולמצוא פתרון של שלום למשבר הנוכחי שיוציא את האזור ממעגל האלימות, יפסיק את שפיכות הדמים ויכשיר את הקרקע לשלום צודק, כולל ובר קיימא". בן פרחאן גינה בחריפות פגיעה באזרחים באשר הם.

רועי קייס דיווח עוד, על מחלוקות בין המשלחות הערביות והמשלחות המערביות בוועידת השלום של א-סיסי בקהיר לגבי הודעת הסיכום. מבין המחלוקות - הכללת משפטים כמו "זכותה של ישראל להגן על עצמה" וגינוי ברור של חמאס. לא מן הנמנע שלא תתפרסם הודעת סיכום משותפת בשל המחלוקות.

סגן מנהיג חיזבאללה, נעים קאסם, אמר כי בחיזבאללה מנסים לפעול ככל האפשר כדי להוביל להחלשת ישראל ועל מנת שתדע "שאנחנו מוכנים ונוכחים". לדבריו, מה שקורה כרגע בדרום לבנון הוא שלב של "התאמה למצב העימות" ואם העניין ידרוש מחיזבאללה יותר, אז הארגון יעשה זאת. הוא גם הזהיר כי אם ישראל תעמיק את המלחמה, אז היא תתרחב ו"אנו אומרים למי שיוצר איתנו קשר – הפסקת התוקפנות קודם כל כדי שהעימות לא יתרחב".

קאסם אמר בנאום היום כי העצה שלו לישראל הוא "להסתפק" בתבוסה הנוכחית שלהם ולא להמשיך, כיוון שהיא מסתכנת בתבוסה נוספת וגדולה יותר. עוד אמר קאסם כי המידע שבפניהם הוא שבעזה מכינים הפתעות שיהפכו את הכניסה הקרקעית לבית קברות בעבור ישראל.

 

 

 

חמאס עזה חיזבאללה מצרים ירדן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד