ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
מיר ובריסק פתחו סניפים בארה"ב

שאלת השאלות: האם ה'חוצניקים' יחזרו לארץ מחו"ל?

בקרב הישיבות שבהם לומדים בחורים בני חו"ל המכונים חוצניקים רוצים שהבחורים יחזרו לארץ הקודש לחבוש את ספסל הלימודים, אלא שהוראות גדולי ישראל להישאר עד יעבור זעם נתנו את אותותיהן והישיבות פתחו סניפים בארה"ב. ומה לגבי שכר הדירות ששכרו הבחורים בירושלים?

שאלת השאלות: האם ה'חוצניקים' יחזרו לארץ מחו"ל?
הבחורים של מיר לומדים בארה"ב צילום: באדיבות המצלם

זמן החורף התחיל, כשהשנה היא שנה מעוברת והוא מתארך על פני שישה חודשים, אלא שבמספר ישיבות בארץ מתמודדים עם סאגה לא פשוטה, כאשר חלק ניכר מהתלמידים הם בני חו"ל, ובעקבות המלחמה המתחוללת בארץ, הבחורים עדיין לא חזרו לישיבה בישראל, זאת לאחר שנסעו לביתם לחוג את חג הסוכות יחד עם בני משפחתם בחו"ל, כשלבינתיים תאריך החזרה אינו נראה באופק.

הטענה שעולה מקרב רבני הישיבות היא, שהיות והרבה בחורים עדיין לא חזרו, היכלי הישיבות חסרים, עובדה שיוצרת חלל בישיבה ומחלישה את סדרי הישיבה אף לבחורים שכן נמצאים בארץ.

הרבה מראשי הישיבות אכן ביקשו מתלמידיהם לחזור בכל אופן לארץ, לטענתם אין חשש סכנה אמיתית מלשהות בארץ ובוודאי לא בהרי המרכז וירושלים שם שוכנות הישיבות ובוודאי שתורה מגנא ומצלא. בהם ראשי ישיבות 'בריסק' הגאון רבי אברהם יהושע סולובייצ'יק והגאון רבי יצחק זאב סלובייצ'יק, כמו גם ראש ישיבת 'מיר' הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל חבר מועצת גדולי התורה, העומדים בראש הישיבות המובילות של בחורי חו"ל בארץ.

כמו כן עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין שנשאל מבחורי ישיבות רבים בארצות הגולה, השיב כי אם זה לבני ברק הרי שבוודאי אין מה לחשוש שכן יש את ההבטחה של החזו"א שלא יפלו פצצות בבני ברק, וגם בירושלים יש שמירה מיוחדת כי זו עיר שנאמר עליה "משוש על הארץ". ובכל מקרה, אמר הגר"י, שכיון שהבחורים חוזרים לשבת וללמוד תורה, ותורה מגנא ומצלא, ואין להם ממה לחשוש, ולכן הורה שהבחורים ישובו ארצה להגות בתורה הקדושה.

מנגד, גדולי ישראל ובראשם ראש הישיבה הגר"ד לנדו, שדבריו פורסמו בשבוע שעבר בעיתון "יתד נאמן", במענה לשאלת בחורים רבים תושבי חו"ל, השיב כי הורים החוששים לשלום ילדיהם עדיין לא ישלחו את בניהם לארץ.

כמו כן, גם ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן שאף כתב מכתב לבקשת ראשי הישיבות בחו"ל, כותב במכתבו "דכיון שאין ידוע את אשר לפנינו ה"י, א"כ בני הישיבות השוהים עדיין בחו"ל, ימתינו מספר שבועות ואל יבואו לארה"ק עד שיתבהרו פני הדברים. ובוודאי שחובה עליהם לקבוע לעצמם בהקפדה, שמירת סדרי לימוד, תפילה ומוסר, קבועים וסדורים, בכל מקומות מושבותיהם".

ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי במענה לשאלת ראשי אגודת ישראל בארה''ב ששאלו לדעתו אודות חזרתם של בני חוץ לארץ הלומדים בישיבות בארץ ישראל, השיב כי מי שרוצה לחזור ארצה בוודאי שיכול לשוב אך מי שהוא או הוריו חוששים מאד יכול להישאר בארה"ב.

פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך הורה אף לבן חו"ל ששאל האם לחזור לארץ ישראל השיב שימתין שבוע לראות להיכן פני הדברים.

גם עמוד ההוראה הגר"ע אויערבאך נשאל על בחורי ישיבה שלומדים בארץ וחזרו לחגים לחו"ל האם יחזרו לישיבתם בארץ, וכן בחורים שבאים זה עתה ללמוד בישיבה בארץ האם יבואו לארץ השיב הגר"ע כי מי שכבר לומד בישיבה בארץ יחזור לישיבה, ומי שעדין לא התחיל את הישיבה ימתין.

המצב הנתון כרגע שרובם של ההורים בחו"ל בוחרים לעת עתה לא לשלוח את ילדיהם לארץ, מה שמביא לבלגן בישיבות עקב אי חזרתם של הבחורים לישיבה כשהחשש העולה מעובדת חזרתם של הבחורים מחו"ל בתוך הזמן יגרום לסוג של "תחילת הזמן" נוספת וזאת באמצע הלימודים, דבר שיכול להפריע לתלמידים הישראלים שהתחילו את הזמן כרגיל.

לבינתיים בחו"ל, נפתחו מספר מסגרות מיוחדות עבור בני הישיבות הלומדים בישיבות בישראל עד לחזרתם. ישיבת מיר שכרה קעמפ ענק בהרי הקטסקילס שם שוהים מאות בחורים לעת עתה, כאשר הישיבה אף שולחת כמה מרבני הישיבה לשהות עם הבחורים. הבחורים שנמנים על חבורת הגר''א אריאלי שומעים מידי יום את השיעור בהקלטה מיוחדת. ישיבת 'פריגרס' בירושלים שכרה את המלון 'ראלי' בהרי הקטסקילס בו שוהים מאות בחורים באופן נוח ביותר, בתרומתם של כמה נגידי עם ששילמו על כך עד לחזרתם ארצה. תלמידים של ישיבות 'בריסק' פתחו 'חבורה' במונסי שם אף נפתחה פנימייה עם ביהמ''ד לרווחת הלומדים שלומדים סדר קדשים. ובבורו פארק גם נפתחו כמה כוללים לבחורים.

בנוסף התפתח נידון נוסף לגבי התשלום לדירות אותם שוכרים הבחורים בארץ, שכעת עומדות ריקות, ולטענתם זה נחשב ל'מכת מדינה' לאחר שנקלעו למלחמה ואין ביכולתם לחזור, וכמו שהיה בתקופת מגפת הקורונה, אך בעלי הדירות טוענים שאין מי שלא נותן להם להיכנס ארצה, ואי הגעתם לארץ נובעת מבחירה, מהחשש לחזור לארץ, ולא כמו שהיה בתקופת הקורונה שלא היה יכולת לחזור ולכן הם צריכים לשלם.

מלחמת חרבות ברזל ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד