כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
שאלו שאלות קשות

פרטים חדשים: ממשל ביידן ניסה להאט את פלישת ישראל לעזה וההתערבות של נאט"ו

בימים שלאחר פלישת חמאס, הנשיא ויועציו הדיפלומטיים והצבאיים הבכירים איזנו בין תמיכה בלתי מתפשרת בישראל לבין דאגה לאזרחי עזה והתרחיש הגרוע ביותר של סכסוך רחב יותר במזרח התיכון

 פרטים חדשים: ממשל ביידן ניסה להאט את פלישת ישראל לעזה וההתערבות של נאט"ו
ביידן ונתניהו בתל אביב צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בתוך ימים לאחר הבטחת תמיכה "בלתי מעורערת" בישראל בעקבות המתקפה האכזרית של חמאס ב-7 באוקטובר, שגרמה לרצח של לפחות 1,400 ישראלים, הנשיא ביידן החל להזכיר בעדינות לראש הממשלה נתניהו כי "דמוקרטיות כמו ישראל וארצות הברית הן חזקות ובטוחות יותר כאשר אנו פועלים על פי שלטון החוק".

עד שהגיע ביידן לתל אביב ביום רביעי האחרון על רקע תקיפות אוויריות ישראליות שכבר הרגו יותר מ-3,000 פלסטינים בתוך עזה, מצור מתמשך שהותיר מיליוני אזרחים ללא מזון ומים והכנות למתקפה קרקעית ישראלית בקנה מידה מלא. - הצורך לקנות זמן שישראל "תחשוב על זה לעומק", במילותיו של פקיד אמריקני אחד, הפך למטרה המרכזית של הנסיעה של ביידן.

ביידן, מזכיר המדינה אנטוני בלינקן, שר ההגנה לויד אוסטין או אחרים שהיו בקשר ישיר עם עמיתיהם הישראלים, לא אמרו להם מה לעשות או מה לא לעשות, כך על פי ראיונות עם מגוון של בכירים בממשל ובכירים זרים ששוחחו עם ה'וושינגטון פוסט'.

אבל הדאגה גברה בוושינגטון, והגיעה לשיא עם שבע וחצי שעות של ביידן בישראל. בפגישות עם נתניהו הביע הנשיא את חששותיו והציג שאלות.

"מה אם תהיה יותר התנגדות של חמאס למתקפה קרקעית ממה שאתה צופה, וכוחותיך יעזבו? מה לגבי סיוע הומניטרי? איך תגן על אזרחים? מה עם מאות הישראלים והזרים המוחזקים כבני ערובה? מה אם הגדה המערבית תהפוך לאזור מלחמה? אם חיזבאללה יתקוף מצפון? אם איראן תהיה מעורבת ישירות?" שאל ביידן

ואז הגיעו החששות ארוכי הטווח, משהו שהישראלים,נראו פחות מעוניינים להרהר בו: "אם תצליחו להשמיד את חמאס, מה תעשו עם עזה? ומה יקרה לתקוותיך - ושלנו - לשלום רחב יותר במזרח התיכון?" שאלו האמריקאים.

שר ההגנה אוסטין החליט זמן קצר לאחר התקפת חמאס שהוא רוצה לנסוע לישראל כדי להפגין את תמיכת ארה"ב - כולל משלוחי נשק גדולים - וכן להראות לאויבים חיצוניים פוטנציאליים שארצות הברית באזור.

הגעתו של שר הביטחון לתל אביב ב-13 באוקטובר עלתה במקביל לחרדה הגואה בבית הלבן שהאירועים עלולים לצאת משליטה. כשאוסטין ערך את כניסתו למשרד הביטחון דרך חניון תת קרקעי, הוא חיבק את עמיתו הישראלי הממתין, שר הביטחון יואב גלנט, כך על פי ה'וושינגטון פוסט'.

לאוסטין, שמכיר היטב את אתגרי הלוחמה העירונית מימיו כגנרל להכחדת המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה, היה קצת ידע לחלוק. בשיחות הפרטיות שלהם, הוא דחק בגלנט "לחשוב מה אתם מנסים להשיג" וכיצד לעשות זאת, אמר פקיד הגנה לעיתון.

במסיבת עיתונאים לפני עזיבתו, אוסטין לקח את הצד של ישראל, ואמר כי לאחר הפיגועים, "זה לא הזמן לנייטרליות או לשוויון או לתירוצים". אבל הוא קרא לרגיעה בימים הקרובים. "זהו זמן לנחישות ולא לנקמה, למטרה ולא לפאניקה, ולביטחון ולא לכניעה".

ממשלות מערביות אחרות, על רקע הבעת תמיכה, העבירו את אותו מסר באופן פרטי. "העצה שלנו אליהם היא לא 'אל תעשו את זה', כי אנחנו מכבדים לחלוטין את זכותם לרדוף אחרי חמאס וזה אומר לרדוף אחריהם בכל מקום שהם נמצאים", אמר שר ההגנה של נאט"ו. "אז זה לא אל תעשה את זה, אלא תחשוב על מה שקורה שתהיה לך אסטרטגיה, לא רק תמרון טקטי".

"ניהול המלחמה בצורה אנושית לא רק נותן לישראל רמה מוסרית, זה גם הגיוני מבחינה אסטרטגית", אמר גורם אמריקאי אחר.

 

 

חמאס עזה ג'ו ביידן אנתוני בלינקן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד