ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
יועצים אמריקאים נמצאים בישראל

ארה"ב מאשימה את איראן שמסייעת להתקפות על בסיסים אמריקאים

ארה"ב האשימה את איראן ב"סיוע באופן פעיל" להתקפות על בסיסי ארה"ב במזרח התיכון, ואישרה שהיא שלחה מספר קטן של יועצים צבאיים לישראל

ארה"ב מאשימה את איראן שמסייעת להתקפות על בסיסים אמריקאים
מל"טים איראניים צילום: Iran international

ארה"ב האשימה את איראן במתן "סיוע באופן פעיל" להתקפות על בסיסי ארה"ב במזרח התיכון, ואישרה שהיא שלחה מספר קטן של יועצים צבאיים לישראל.

החששות של ארה"ב עלו לגבי פוטנציאל להסלמה של המלחמה בין ישראל לחמאס, אם כי וושינגטון דחתה את הקריאות להפסקת אש, "לישראל יש זכות להגנה עצמית" מסרה.

"איראן ממשיכה לתמוך בחמאס ובחיזבאללה, ואנו יודעים שאיראן עוקבת מקרוב אחר האירועים הללו, ובמקרים מסוימים, מקלה באופן אקטיבי על התקפות אלו ומדרבנת אחרים לנצל את הסכסוך לטובתם או לטובתה של איראן" אמר דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, לכתבים בבית הלבן.

"אנחנו יודעים שהמטרה של איראן היא לשמור על רמה מסוימת של הכחשה, אבל אנחנו לא מתכוונים לאפשר להם לעשות את זה", הוסיף קירבי. עד להתלקחות, ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן בירך על תקופה של רגיעה יחסית עם מיליציות פרו-איראניות באזור בעקבות שיחות שקטות בין פקידים אמריקאים לאיראנים.

אבל מאז יום רביעי האחרון, לפחות חמש התקפות רקטות ומל"טים כוונו לשלושה בסיסים צבאיים עיראקים שבהם מוצבים חיילים אמריקאים כחלק מהקואליציה הבינלאומית שהוקמה כדי להילחם בדאעש.

ארה"ב הבטיחה סיוע הגנה נרחב לישראל מאז המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר. קירבי אישר כי ארצות הברית שלחה גם "כמה" יועצים צבאיים לישראל.

ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר אתמול כי הוא מצפה ממנהיגי הגוש לקרוא במשותף ל"הפסקה הומניטארית" כדי להעניק סיוע.
ארצות הברית דחתה את הקריאות להשהות את הפעולות.

"הפסקת אש תיתן לחמאס את היכולת לנוח, להתאושש ולהתכונן להמשך שיגור התקפות טרור נגד ישראל", אמר דובר מחלקת המדינה מתיו מילר לכתבים.

"אתם יכולים להבין בבירור למה זה מצב בלתי נסבל עבור ישראל, שכן זה יהיה מצב בלתי נסבל עבור כל מדינה שספגה מתקפת טרור כל כך אכזרית וממשיכה לראות את איום הטרור ממש על גבולה", אמר.

מילר אמר כי ארצות הברית פועלת בנפרד כדי להבטיח זרימה של סיוע הומניטרי לעזה, כאשר שליח ארה"ב למשבר, דיוויד סאטרפילד, עובד "באינטנסיביות על סיוע".

רשת CNN דיווחה, כי לארה"ב יש מידע מודיעיני שמיליציות הנתמכות על ידי איראן מתכננות להגביר את ההתקפות נגד כוחות ארה"ב במזרח התיכון. קבוצות המיליציה כבר ביצעו מספר רב של התקפות מל"טים על כוחות ארה"ב בעיראק ובסוריה.

אבל לארה"ב יש כעת מידע מודיעיני ספציפי שאותן קבוצות עשויות להסלים עוד יותר ככל שהמלחמה בין ישראל לחמאס תימשך.

יש "אורות אדומים מהבהבים בכל מקום", אמר פקיד אמריקאי באזור ל-CNN. גורמים רשמיים אמרו כי בשלב זה נראה שאיראן מעודדת את הקבוצות ומכוונת אותן. 

דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר אתמול כי יש "קשר ישיר מאוד בין הקבוצות הללו" לבין משמרות המהפכה האיראניים, והוא אמר כי ארה"ב מודאגת מאוד מהפוטנציאל של כל הסלמה משמעותית של התקפות אלו בימים אלה".

ארה"ב, מחזקת באופן פעיל את הגנתה לאור האיומים המוגברים. לארה"ב יש כ-2,500 חיילים בעיראק וכ-900 בסוריה כחלק מהקואליציה נגד דאעש, שר ההגנה לויד אוסטין אמר בהצהרה בסוף השבוע כי הוא פורס מערכות הגנה אוויריות נוספות לאזור בתגובה ל"הסלמות האחרונות על ידי איראן וכוחות הפרוקסי שלה" ברחבי המזרח התיכון. אלה כוללים מערכת טילים וסוללות פטריוט נוספות.

איראן ארצות הברית חמאס עיראק סוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד