ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
"לא נחזור להיות המדינה שהכרנו"

מ-700 שיחות ביום רגיל ל-3,000-2,500 מפרוץ המלחמה

פי ארבע שיחות לער"ן בימי מבצע חרבות ברזל עד כה. למעלה מ-700 שיחות ביום רגיל ל-3,000-2,500 מפרוץ המלחמה | יו"ר וועדת הבריאות ח"כ יוני משריקי: "על המדינה להעניק מענה נפשי מהיר לכל המעורבים באסון"

מ-700 שיחות ביום רגיל ל-3,000-2,500 מפרוץ המלחמה
אילוסטרציה צילום: תקשורת שב"כ

"על המדינה להעניק מענה נפשי מהיר ומיידי לכל המעורבים באירועי השבועיים האחרונים", כך הזהיר יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ יוני משריקי בדיון הוועדה על הענקת מענה נפשי לנפגעי מלחמת חרבות ברזל בטווח הקצר והארוך. לדבריו, מערך הפסיכולוגיה הציבורית לא קיבל את יחס ראוי במשך השנים, ונוצר מחסור של פסיכולוגים ואנשי מקצוע בשירות הציבורי מה שמביא לתורים ארוכים, ולחוסר החמור כעת בשעת חירום. על המדינה לייצר חוסן לכל האוכלוסיות הזקוקות לכך, ולהגיע לכל אחד ואחד באופן פיזי. הדיון התקיים בשיתוף הוועדה לזכויות הילד, ולדברי יו"ר הוועדה, אלי דלל מ'הליכוד' "מאז השואה לא היה לנו אסון כאלו. אדם רגיל לא יכול אפילו לדמיין את המראות. הטיפול הנפשי הנדרש איננו רק שאלה של כסף".

דוד קורן, מנכ"ל ער"ן סיפר על העלייה החדה במספר הפניות אליהם מ-700 שיחות ביום רגיל ל-3,000-2,500 מפרוץ המלחמה. הוא סיפר על 1,750 מתנדבים העונים לשיחות, על גיוס מתנדבים בארץ ובעולם, ועל פניות מצוקה כולל של ילדים בגיל 6. הוא הזהיר כי אם לא יינתנו די תקציבים – "לא נחזור להיות המדינה שהכרנו".

סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר מ'הציונות הדתית' הדגישה את הצורך באיתור בנצרכים לטיפול כזה ואת ההנחיה שניתנה באוצר לפשט את ההליכים למתן העזרה הנדרשת.

ח"כ יוני משריקי, יו"ר הוועדה | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל מערך בריאות הנפש במשרד הבריאות, ציין את המחסור בכוח-אדם, תקנים ותקציב וסיפר על שיתוף הפעולה עם הארגונים האזרחיים כזק"א, מד"א ואיחוד-הצלה. צוות-מלווה פועל במחנה שורה עם המשפחות שמזהות את יקיריהן –אך כרגע בגלל המחסור בכוח-אדם אין יכולת ליזום קשר עם כל מי שנחשף למראות הקשים בשטח. כל המעגל הראשון, עד כמה שניתן, קיבל ומקבל טיפול – כשהכוונה למשפחות שהיו בטבח, וכן משפחות הנעדרים.

הוא הדגיש את הכוחות הקיימים והפועלים בקהילה – ורוב המשתקמים מצליחים בכך בזכות הקהילה שלהם. המשרד הורה לבתי החולים לשלוח מטפלים נפשיים לכל מרכזי פינוי האזרחים. כיום יש יותר מ-300 מלונות עם מפונים.

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, הזהיר כי לא רק מחבלי החמאס אלא גם תושבי עזה שבו ביוזמתם חלק מהשבויים - וחייהם באחריותם. "אם יקרה להם משהו – יותר לא יהיו רחמים על תושבי עזה". מ-17 אלף תושבי המועצה – נותרו כרגע בישובים כ-700 בלבד. פועלים כיום 3 מרכזי חוסן, מתנדבים רבים פועלים במועצה – אך לא ניתן לאורך זמן להסתמך עליהם. מדובר בטיפול נפשי שיימשך לפחות 5 שנים.

לדברי טלי שמואלי, מנהלת מחלקת בריאות הנפש ב'מכבי', מענה-חירום מוענק במרפאות ומוקד מופעל במרכזי המפונים, וכ-2,000 פניות בנושא לקו החם של הקופה נערכות מדי יום, ד"ר מרנינה וונטיק-שוורץ מ'לאומית', סיפרה על הקו החם לטיפול נפשי, פתיחת מרכזי חוסן, גיוס והפעלת מטפלים-מתנדבים והרצאות לקהלים ייעודיים, ואילו סיגל אלון-סידליק, מ'כללית', סיפרה מענה יזום הניתן במלונות למפונים - בתיאום עם נציגי הקהילה.

עדי סגל מ'בנפשנו', הזהירה כי למרות שקופות החולים נדרשות להעניק טיפול נפשי בקהילה – בשמונה השנים האחרונות לא ניתן סיכום ודו"ח על מצב הטיפול, התקציב, השכר ותדירות הטיפול, ואילו לפי מאי שמואל, מאגף התקציבים, סוכם עם ההסתדרות על העדפת הפסיכולוגים בהסכם השכר.

 

מלחמת חרבות ברזל משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד