כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
"האיבה היהודית לאסלאם"

החוקרת מסבירה: זו הסיבה לאובססיה האיראנית על ישראל

חוקרת לענייני איראן מסבירה כי בעיני המשטר ישראל נועדה לשמש חרב מתהפכת מעל לראשי כל אלה ששאפו להחיות מחדש את האסלאם במזרח התיכון, ולהחליש את כוח עמידתם של המוסלמים מול האימפריאליזם המערבי. לצד זאת, איראן ניצלה ומנצלת את העימות הישראלי-פלסטיני כדי להציג את עצמה כמגינה העיקרית של הפלסטינים

החוקרת מסבירה: זו הסיבה לאובססיה האיראנית על ישראל
זיאד אל-נחלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי (במרכז) ושליט איראן עלי חמינאי במהלך פגישה ב-2018 בטהראן צילום: Iran internationai

שרון מזליאן היא חוקרת איראן במרכז ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב. בשרשור מרתק ברשת הטוויטר היא מנתחת את הסיבות שהובילו את איראן לגבש מדיניות עוינת כלפי ישראל עד כדי אובססיה של ממש.

"בשבועיים וחצי האחרונים" היא כותבת, "חוזרת השאלה, מדוע משטר האייתוללות באובססיה על מדינת ישראל. אנסה להציג תמונה תמציתית ומקיפה שתנסה לשפוך אור על השאלה הזו:

מאז המהפכה, איראן אימצה מדיניות אנטי-ישראלית חריפה יותר מכל מדינות האזור הקוראת להשמדת ישראל. במישור הסמלי המדיניות הזו מתבטאת בכינוי המוכר "השטן הקטן" ובסיסמא "ישראל צריכה להימחק". ישראל מוצגת מאז כמייצגת את האימפריאליזם ואת הקפיטליזם המערבי".

"לצד הרכיב האידיאולוגי העמוק", היא מסבירה, "איראן ניצלה ומנצלת את העימות הישראלי-פלסטיני כדי להציג את עצמה כמגינה העיקרית של הפלסטינים. מיצוב זה היה אמור לאפשר לאיראן להתגבר על חשדנות או טינה בין ערבים לאיראנים ובין סונים לשיעים, על ידי יצירת מכנה משותף כנגד אויב חיצוני.

חומייני קבע כי מדינת ישראל היא הגילוי האחרון של האיבה היהודית כלפי האסלאם והסמל החמור ביותר לעריצותו של המערב נגדו. לדבריו, הקמת מדינת ישראל היא חלק מ"מזימה שטנית" של מעצמות המערב ומטרתה לפגוע בסולידריות האסלאמית ולזרוע פירוד בקרב המוסלמים.

בעיניהם, ישראל נועדה לשמש חרב מתהפכת מעל לראשי כל אלה ששאפו להחיות מחדש את האסלאם במזרח התיכון, ולהחליש את כוח עמידתם של המוסלמים מול האימפריאליזם המערבי. בנוסף, כמו בתחומים רבים אחרים, האיבה לישראל לובתה גם על בסיס קשריה ההדוקים עם משטר השאה, שקדם למשטר האייתוללות.

גם במלחמת איראן-עיראק הודגש כי שחרור ירושלים הוא צעד בדרך לשחרור ירושלים הקדושה. כלומר הג'יהאד אליו יצאה איראן כנגד המשטר הבעת'י החילוני הכופר, משרת את האומה המוסלמית בכלל ואת העם העיראקי והפלסטיני בפרט.

בפועל, קברניטי המשטר לא מצליחים לעמוד בהבטחות המהפכה לעתיד טוב יותר. זה כבר עניין לשרשור אחר, אך לשם הדוגמא אם ערב המהפכה חומייני הבטיח מים וחשמל בחינם, הרי שכיום יש אזורים נרחבים במדינה שאין בהם מים, או שיש הפסקות מים תכופות. וכך גם ביחס לחשמל.

לכן יצירת מכנה משותף אידאולוגי על בסיס דתי נועדה לסייע למשטר להסיט את תשומת הלב בקרב המאמינים מהכישלון הקולוסאלי שלהם כהנהגה ולהביא לאחדות סביב מטרותיהם".

איראן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד