י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
משפיע על ההחלטות המבצעיות

מדוע מזג האוויר חשוב יותר בתקופת מלחמה

בעיתות מלחמה מזג האוויר הופך חשוב ורלוונטי אף יותר מבעיתות שלום. ערפלים והגבלות ראות, עננות, משקעים ואפילו טמפרטורה ולחות עשויים להיות קשורים בקשר ישיר להחלטות מבצעיות באשר לדחיה / הקדמה / קיום או ביטול פעולות צבאיות

מדוע מזג האוויר חשוב יותר בתקופת מלחמה
חיילים בצפון צילום: דוד כהן, פלאש 90

"בוגרי" מלחמת המפרץ זוכרים היטב איך תחזיות נעלמו מהחדשות באותה עת בכדי לא לספק מידע על שעות כושר נוחות לשיגור טילים.

במרבית הצבאות יש ענף מטאורולוגיה ויש אף מדינות בהן השירות המטאורולוגי שייך לצבא כגון איטליה. גם בישראל בתקופת מלחמת העולם השנייה השירות המטאורולוגי הארץ ישראלי הצעיר סופח זמנית לחיל האוויר הבריטי.

מלבד צרכים מבצעיים, מלחמות (ובפרט מלחמות קשות בהן יש תנועות אוכלוסיה ובעיות אספקה) פוגעות גם בשגרת המדידות המטאורולוגיות וביציבות רשת המדידות. מה שמקשה על קבלת סדרות נתונים ארוכות ומלאות.

עם זאת צופי הגשם בישראל גילו במלחמות השונות דבקות בלתי מוסברת בהמשך המדידות האקלימיות גם תחת סיכון חיים ובעזרת אילתורים במקרים של בעיות באספקת ציוד.

אבל לא רק בתש"ח ובתקופת המילואים של מלחמת יום כיפור מצאו הצופים מחליפים ושיטות שלא לפספס מדידות, אלא אפילו בימים אלה כאשר פונו יישובים רבים בעוטף עזה ובגבול לבנון בהם יש צופי גשם רבים חלקם הצליחו לאלתר שיטות למדידה בין אם ע"י מינוי מחליף או בקשה ממי שנותר במקום להחליף בקבוקים עם מדידת הגשם ולשמור אותם סגורים עם תאריך האיסוף עד שובם במהרה.

(המאמר נכתב על ידי ד"ר נועם חלפון מהשירות המטאורולוגי)

 

מלחמת חרבות ברזל תחזית מזג האוויר תחזית מזג אוויר השירות המטאורולוגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד