כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מידע והנחיות

אלו המזיקים העלולים לגרום למחלות ולפגוע בסביבה

המשרד להגנת הסביבה מפרסם מידע והנחיות בדבר מניעת סיכונים ממזיקים תברואיים העלולים לגרום מחלות ולפגוע בסביבה | במזיקים הבולטים: יתושים, זבובי חול, חולדות, זבובי בית, זבובי בשר ותיקנים

אלו המזיקים העלולים לגרום למחלות ולפגוע בסביבה

המשרד להגנת הסביבה מפרסם מידע והנחיות במטרה למנוע נזק סביבתי ולצמצם ככל האפשר סיכונים אפשריים לבריאות הציבור. מפגעים סביבתיים שלא ניתן להם מענה יעיל ומהיר עלולים להפוך מקור לנזקים של ממש לסביבה ולבריאות אף לטווח ארוך. על כן, נדרשת הקפדה על ביצוען של פעולות פשוטות וזמינות להפחתת הסיכון לבריאות העלול להיגרם עקב חשיפה לא רצויה למזיקים תברואיים. 

העקרונות הבסיסיים להגנה על בריאות הציבור תקפים בכל עת ובימים אלה במיוחד:

שמירה על ניקיון והיגיינה של סביבת המחיה או השהייה (בדגש על סילוק פסולת וייבוש מים עומדים).

סגירת פתחי כניסה בפני חדירה של חרקים ושל מכרסמים לסביבת המגורים (לרבות שימוש ברשתות ובכילות).

מריחת תכשירים דוחי חרקים על חלקי גוף חשופים ועל הבגדים. יש לחדש את מריחת החומר על הגוף כמה פעמים ביממה לפי רמת הנוכחות של המזיקים השונים בסביבת השהייה. 

לבישת בגדים ארוכים, רצוי בצבעים בהירים. אין צורך ללבוש בגדים עבים, גם בד דק יסייע להפחית משמעותית את הסיכון להיעקץ. 

מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה ד"ר שי רייכר: "גם בימים קשים ומאתגרים אלו של לחימה, חשוב לשים לב למפגעים הסביבתיים אשר עלולים להיווצר עקב המצב החריג בכלל הארץ ובעיקר בדרום. שמירה על סביבה נקייה ומסודרת עד כמה שניתן, כמו גם הקפדה על כללי מיגון אישיים בסיסיים וזמינים, יסייעו להפחית את מפגעי המזיקים התברואיים ולשמור על בריאות הציבור".

מזיקים עיקריים

המזיקים העיקריים שיש חשש לעלייה במספרם יוצגו להלן לפי רמת המטרד והמפגע.

יתושים

כללי – נקבות יתוש מטילות ביצים במים עומדים, נקיים או מזוהמים. די בכמות מעטה של מים כדי לאפשר רבייה לא רצויה. זמן התפתחות היתוש מבֵיצה לבוגר הוא כעשרה ימים. יתושים בוגרים חיים שבועות ספורים. רק נקבת היתוש עוקצת, מכיוון שהיא זקוקה לדם להתפתחות הביצים. 

פוטנציאל נזק – נקבות יתוש יכולות לעקוץ ולהעביר מחלות כמו קדחת מערב הנילוס.

מניעה – ייבוש וניקוז של מים עומדים, תיקון נזילות מים ומניעת הזרמות מיותרות של מים.

התגוננות – לבוש ארוך (רצוי בצבע בהיר) ושימוש בתכשירים דוחי יתושים על חלקי גוף חשופים (בעיקר פנים, צוואר וידיים) ועל הבגדים. מומלץ למרוח כמה פעמים ביממה. אם ישֵנים מחוץ למבנה, מומלצים ביגוד ארוך וגרביים. כדאי להתקין רשתות על חלונות ועל דלתות של מבנים, ובעת שהייה בשטח פתוח מומלץ להשתמש בכילות.

זבובי חול

כללי – נקבות של זבובי חול מטילות ביצים בקרקע ולכן קשה מאוד לאתר את הביצים שלהן. תנודות חזקות של הקרקע, כתוצאה מתנועה רבה של כלי רכב כבדים למשל, גורמות לפעילות מוגברת של זבובי חול. זבובי חול פעילים בעיקר בשעות הערב והלילה וצמוד לפני הקרקע. רק נקבת זבוב החול עוקצת אנשים מכיוון שהיא זקוקה לדם להתפתחות הביצים.

פוטנציאל נזק – נקבות של זבובי חול יכולות לעקוץ ולהעביר את מחלת הלישמניאזיס של העור מסוג שושנת יריחו.

התגוננות – לבוש ארוך ושימוש בתכשירים דוחי יתושים על חלקי גוף חשופים (בעיקר פנים, צוואר וידיים) ועל הבגדים. מומלץ למרוח כמה פעמים ביממה. אם ישֵנים מחוץ למבנה, מומלצים ביגוד ארוך וגרביים. כדאי להתקין רשתות על חלונות ועל דלתות של מבנים, ובעת שהייה בשטח פתוח מומלץ להשתמש בכילות.   

חולדות

כללי – אוכלות־כול (מזון צמחי, בשרי ומעובד). גודל האוכלוסייה תלוי בשטח, במקומות המסתור ובכמות המזון הזמינה להם. החולדות חיות בעיקר במערכות הביוב ובמבנים ישנים או הרוסים. החולדות פעילות בעיקר בשעות החשֵכה, אך רעשים חזקים ותזוזות סמוך למקומות המסתור שלהן עלולים לשבש את שעות הפעילות השגרתיות שלהן.

פוטנציאל נזק – חולדות עלולות לנשוך וגם להעביר מחלות כמו טיפוס ומחלות מעיים אחרות דרך מגע בבני אדם עם ההפרשות שלהן.

מניעה – כיסוי מזון והחזקתו במכלים קשיחים וסגורים. לחולדות יש נטייה לכרסם חומרים המונעים מהן גישה למזון. השלכת פסולת אורגנית למכלי אשפה סגורים או לקומפוסטרים סגורים. פינוי אשפה לאתרי פסולת ייעודיים.

זבובי בית

כללי – זבובים מתרבים בחומר אורגני לח במצב של ריקבון או של תסיסה, כגון זבל בעלי חיים בלתי מעובד, פירות וירקות מרקיבים. הם אוכלים לסירוגין מוצרי מזון המיועדים לאדם ואף צואה.

פוטנציאל נזק – זבובים עלולים להעביר מחלות מעיים עקב זיהום של מזון חשוף.

מניעה – כיסוי מזון והחזקתו בשקיות או במכלים סגורים. השלכת פסולת אורגנית למכלי אשפה סגורים או לקומפוסטרים סגורים. פינוי אשפה לאתרי פסולת ייעודיים.

התגוננות – התקנת רשתות על חלונות ועל דלתות של מבנים ושימוש בכילות בעת שהייה בשטח הפתוח או במבנים שבהם הזבובים גורמים מטרד. אפשר להשתמש במלכודות המיועדות ללכידת זבובים או באביזרים המסייעים להרחקת זבובים.

זבובי בשר

כללי – זבובי בשר שכיחים בעיקר בסביבת פגרים או בקרבת צואה, על פרחים וסמוך לקינים קרקעיים של דבורים או של צרעות. סימן אופייני למשפחה: הרימות בוקעות מן הביצים ברגע הטלתן או אפילו קצת לפני כן.

פוטנציאל נזק – זבובי בשר עלולים להעביר לאדם מחלות, בעיקר עקב זיהום של מזון חשוף.

התגוננות – לשמור על סביבה נקייה והיגיינית. כדי לשמור על איכות המזון נדרש טיפול ראוי בבשר (כיסוי, קירור וכדומה). פסולת בשר יש לאטום בשקיות ניילון ולפנות למכלים סגורים.

תיקנים

כללי – תיקנים הם חרקים הידועים בעמידותם וביכולתם להתאים למגוון רחב של תנאי סביבה ומחיה. התיקנים הם אוכלי־כול הפעילים בעיקר בשעות החשֵכה.

פוטנציאל נזק – תיקנים יכולים להפיץ מחלות ולזהם מזון.

מניעה – כיסוי מזון והחזקתו בשקיות או במכלים סגורים. יש לאטום פסולת אורגנית בשקיות ניילון ולפַנות למכלי אשפה סגורים או לקומפוסטרים סגורים. פינוי אשפה לאתרי פסולת ייעודיים. ייבוש וניקוז של מים עומדים, לרבות תיקון נזילות מים ומניעת הזרמות מיותרות של מים.

צרו קשר

על כל חשד למפגע של מזיקים תברואיים במרחב הציבורי העלול לגרום מטרד או מפגע לבני אדם השוהים במקום, יש לדווח לרשות המקומית או לצבא.

 

יתושים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד