ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
"בנינו על תקציבים שהמדינה התחייבה לנו"

מחסור ניכר במיטות, בפרט בירושלים ובצפון הארץ

יו"ר ועדת הבריאות ח"כ יוני משריקי: על האוצר לשחרר מיידית תקציב למקומות החסרים במיוחד: ירושלים והצפון; מנכ"ל המרכז הרפואי 'הדסה' פרופ' יורם וייס: מספר מיטות השיקום בישראל קטן מהנדרש. בעוד חודשיים נפתח בית חולים שיקומי בהר הצופים עם 150 מיטות שיקום בשיטות חדשניות ומתקדמות ביותר

מחסור ניכר במיטות, בפרט בירושלים ובצפון הארץ
אילוסטרציה צילום: unsplash

המחסור במיטות-שיקום היה קיים וזועק עוד טרם המלחמה, ועתה - על האוצר לשחרר מיידית תקציב למקומות החסרים במיוחד: ירושלים והצפון, כך הדגיש יו"ר ועידת הבריאות יוני משריקי מש"ס בדיון הוועדה בשירותי השיקום האישפוזיים והביתיים המוצעים לנפגעי המלחמה. לאור התחמקות האוצר מהסבר על הקפאת התקציב שהובטח ל"הדסה" להקמת בית החולים השיקומי, הודיע יו"ר והוועדה כי לא יידון בהעברת תקציביות נוספות למערכת הבריאות עד שישוחרר התקציב.

פרופ' יורם וייס, מנכ"ל המרכז הרפואי 'הדסה', הזהיר כי מספר מיטות השיקום בכלל בארץ הוא קטן מהנדרש, ובעוד כחודשיים ייפתח בית חולים שיקומי בהר הצופים, שייתן מענה ל-150 מיטות שיקום עם אפשריות טיפול מתקדמות וחדשניות ביותר. "בנינו על תקציבים שהמדינה התחייבה לנו – ואנחנו על בסיסם התחייבנו כבר לספקים. חייבת להיות חלוקת משאבים שווה בנושא בין כל חלקי הארץ". כל שיקום נמשך כשנה עד שלוש, ופצועי המלחמה הנוכחית יצטרכו שיקום ממושך. משה בר סימנטוב, מנכ"ל משרד הבריאות, הבטיח כי אכן יזורזו הליכי אישור בנושא, וכל מי שיהיה מוכן עם מיטות-שיקום עד סוף שנת 2024 יקבל תקציב מהמשרד. הוא הזהיר שלא לזנוח את האוכלוסייה הזקוקה לשיקום – שלא מפגיעות המלחמה, כשיקום לבבי ואורטופדי.

פרופ' ארז און, מנהל המרכז הרפואי 'פוריה', הזהיר אף הוא כי מספר מיטות-השיקום בצפון הוא כרבע בלבד מכלל המיטות בארץ, ואף לא מיטת-שיקום אחת עבור ילדים. בתכונית הקמת מרכז שיקומי, ולדבריו חובה להאיץ את ההליכים בנושא, ובעוד כשנה ייפתח מרכז שיקום-יום.

טטיאנה מזרסקי (יש עתיד) הקשתה על סדר העדיפויות של משרד הבריאות בתקצוב בנושא, ודרשה להעמדת הצפון בראש סדר העדיפויות, לדברי קטי שיטרית (הליכוד) משנת 2019 היא מזהירה על מחסור מיטות-השיקום בירושלים, ניסים ואטורי (הליכוד) קרא לראש הממשלה לחייב את שר האוצר להעביר תקציבי ייעודי לנושא,

ד"ר ירון סחר, מנהל אגף השיקום במשרד הבריאות, הודה כי "מדובר באירוע עצום בכל קנה מידה, מאות אזרחים וחיילים פצועים יצטרכו שיקום לאורך זמן". לדבריו, מדובר בכ-4,500 פצועים, כ-500 נפגעים צפויים להזדקק לשירותי שיקום משמעותיים (כבר בשלב זה), עשרות קטועים ומקרים רבים של כפל-תחלואה. סחר הוסיף כי הבוקר יש רק 115 מיטות-שיקום פנויות בארץ, מול 930 מיטות שהיו זמינות בתחילת המלחמה, והדגיש כי פתיחת מחלקת השיקום מחדש בנהריה, תסייע לשיקום בגליל המערבי.

דניאל תור, מאגף השכר באוצר, הודה כי מדובר באתגרים רבים וותיקים בבתי ובקופות החולים, נעשית עבודה ודיונים בנושא, אך לא הציע פיתרון מידי, ואילו לדברי גאיה עופר, רכזת בריאות באגף התקציבים, טענה כי הנושא מטופל במהירות, לא מול בתי חולים כלשהם, אלא מול משרד הבריאות המכיר את הצרכים של המערכת כולה. עופר סירבה לענות על שאלת יו"ר הוועדה – מדוע הוקפא התקציב שהובטח לה"הדסה" להקמת בית החולים השיקומי.

ד"ר לירון קלינה, מנהל 'לוינשטיין', סיפר על 20 מיטות-שיקום פנויות, ובשעת חירום ניתן להוסיף עוד כ-100 מיטות, ואילו כנרת קלה מנהלת נפגעי פעולות איבה בביטוח הלאומי, סיפרה כי המוסד משלם לקופות החולים, ויצאו מקדמות לבתי החולים לטיפול בנפגעי המלחמה.

בית חולים משרד הבריאות מלחמת חרבות ברזל ועדת הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד