כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
תסחיף ריאתי

התמוטט בשל ישיבה ממושכת בממ"ד: חייו ניצלו על ידי קרדיולוגים

חייו של תושב שדרות ניצלו על ידי קרדיולוגים בהדסה עין כרם, לאחר שהתמוטט מתסחיף ריאתי בשל ישיבה ממושכת בממ"ד. זהו המקרה הראשון המתועד בארץ שבו הישיבה הממושכת, לעיתים גם של מספר ימים ברציפות, גרמה לנזק כבד בלב בשל תסחיף ריאתי ולמצבו הקריטי של החולה

התמוטט בשל ישיבה ממושכת בממ"ד: חייו ניצלו על ידי קרדיולוגים
פתיחת מקלט. אילוסטרציה צילום: Roy Alima/Flash90

רופאי המחלקה הקרדיולוגית בבית החולים הדסה עין כרם הצילו את חייו של פ', תושב שדרות שהגיע אליהם במצב מסכן חיים לאחר ישיבה ממושכת בממ"ד. פ' בן ה-52, פונה במסוק אל בית החולים כשהוא במצב קריטי ולא יציב כלל עקב תסחיף ריאתי גדול שגרם לנזק חמור בחדר הימני בליבו.

ד"ר גבי אלבז, רופאה במחלקה הקרדיולוגית בהדסה ומצנתרת בכירה מספרת: "ישנם מספר גורמים שכיחים ומוכרים המובילים לתסחיף ריאתי, בהם למשל טיסה ארוכה המאלצת ישיבה בת מספר שעות. זהו המקרה הראשון שאנחנו מתעדים במדינת ישראל בו הסיבה לתסחיף הריאתי הינה ישיבה ממושכת בממ"ד והמקרה הזה בהחלט מבהיר עד כמה מסוכן המצב שיכול להמשך כפי שראינו גם כמה ימים ברציפות. זוהי נורת אזהרה משמעותית לאלפים במדינת ישראל הנאלצים לשהות בממ"ד זמן רב, לרוב במבנה קטן עם עוד בני משפחה כך שההליכה בתוכו כמעט בלתי אפשרית", מדגישה ד"ר אלבז, "ובכל זאת, המלצתנו היא בעת ישיבה ממושכת בממ"ד לשמור על תנועתיות, בפירוש להקפיד על תזוזה".

עם תחילת מלחמת 'חרבות ברזל' והאזעקות הבלתי פוסקות בעוטף עזה, נכנס פ', תושב שדרות, עם בני משפחתו למרחב המוגן בביתו. הוא מספר כי השהייה בממ"ד הייתה ארוכה מאוד וכתוצאה מכך הוא ממש ישב במשך שעות ללא תזוזה. "המטחים היו כבדים ורצופים עד כדי כך שכבר לא היה טעם להיכנס ולצאת מהמרחב המוגן אז פשוט נשארתי לשבת בממ"ד שעות ארוכות. אני אדם בריא ללא שום רקע רפואי ולקראת הערב, התחלתי להרגיש קשיים בנשימה. בהתחלה לא ייחסתי לזה חשיבות גבוהה, לא חשבתי שהמצב הבריאותי שלי חמור או מסכן חיים".

פ' ומשפחתו חיכו שהמצב הביטחוני יירגע במעט והם החליטו, כמו רבים מתושבי הדרום, להתפנות לאילת. לאחר כמה ימים במהלכם פ׳ לא הרגיש טוב ולא חל שיפור במצבו הבריאותי הוא החליט לפנות לבית החולים שם מצאו כי הוא סובל מתסחיף ריאתי.

פ' הוטס במצב קריטי ומסכן חיים לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, שם טיפל בו צוות ייעודי פולשני שמטפל בתסחיף ריאתי. ד"ר גבי אלבז וד"ר מרדכי גולומב שצינתרו את פ' מתארים: "כבר עם נחיתת המסוק בהדסה, הבנו כי הוא במצב קריטי ומסכן חיים. לאחר הערכה קלינית בהתאם לפרוטוקולים הרפואיים למקרים אלה שפותחו בהדסה ביצענו צינתור לב ובו הזרקנו תרופה דרך קטטר ישירות לעורק הריאה בלב, שממיסה את קריש הדם. הטיפול עבר בהצלחה מרובה עם שיפור מידי במצבו הקליני של המטופל".

פרופ׳ הרצוג, מנהל המחלקה הקרדיולוגית בבית החולים הדסה עין כרם, מדגיש: "בימים מתוחים כמו אלה, בהם אזרחים רבים שוהים במרחבים המוגנים שעות רבות חשוב לנו להדגיש את המשמעות הקריטית של תזוזה בממ"ד. כפי שכבר תואר במאמרים קודמים שעסקו בנושא - אך בקרב מי שטסים בטיסות ארוכות ונאלצים לשבת זמן ממושך מבלי לשנות תנוחה, גם כאן לתזוזת הגוף באופן מכוון (כגון יישור רגליים והנעת אצבעות הרגליים) ישנה משמעות קריטית. אם אחרי ישיבה ממושכת בממ"ד מופיעות תחושות של קוצר נשימה פתאומי, כאבים בחזה או תחושה של התעלפות יש לפנות מייד לטיפול רפואי. מדובר פה על הצלת חיים ממש".

בית חולים שדרות מתקפת טילים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד