כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
השפעות המלחמה

בנק ההשקעות הגדול בעולם חותך את תחזית הצמיחה: "היינו אופטימיים"

כלכלני בנק הג'יי. פי מורגן מפרסמים הודעה לפיה הם משנים את דעתם לגבי תחזית הצמיחה של ישראל לשנתיים הקרובות | כמו כן הבנק צופה ירידה חדה בתמ"ג הישראלי ברבעון האחרון

בנק ההשקעות הגדול בעולם חותך את תחזית הצמיחה: "היינו אופטימיים"
אילוסטרציה צילום: Hadar Youavian/FLASH90

בנק ההשקעות הגדול בעולם, הג'יי. פי מורגן פרסם במהלך סוף השבוע כי הוא חותך את תחזית הצמיחה של כלכלת ישראל לשנתיים הבאות. בהודעה נכתב כי "ההערכה הראשונית שלנו עם תחילת הסכסוך, כאשר הורדנו את תחזית הצמיחה של המשק הישראלי לרבעון הרביעי מ-1.75% ל-1.5% הייתה אופטימית מדי, התחזיות המעודכנות של בנק ישראל מרמזות על ירידה של כ-15% ברבעון הרביעי כלומר בערך מחצית מהירידה שנרשמה בקורונה ובתרחיש בסיסי- התאוששות חזקה לאחר מכן".

וכאן הם מוסיפים את דעתם אל מול המציאות העתידית. "התחושה שלנו היא שההשפעה עשויה להיות מעט פחותה, אבל רמות האמון של כל התחזיות נמוכות בשלב זה. כנראה גם אנחנו נצטרך לבחון שוב את המספרים בשבועות הקרובים. הורדנו את תחזית הצמיחה לשנת 2023 ל-2.5% וב-2024 ל-2%, כאשר הסיכונים הם כלפי מטה.

עם זאת יש גם מקום לאופטימיות בהודעה. "ישנן מספר סיבות מדוע אנו מעריכים שהזעזוע הכלכלי לא צפוי להיות דרמטי. ראשית, מלחמות ישראל בשני העשורים האחרונים בקושי השפיעו על הפעילות, מה שהצביע על חוסנה המשמעותי של הכלכלה לזעזועים גיאופוליטיים. לא מלחמת לבנון השנייה ולא מלחמת עזה של 2014 (הכוונה לצוק איתן ר.כ) השפיעו באופן מהותי על צמיחת התמ"ג.

למרות שלמלחמה הנוכחית צפויה השפעה הרבה יותר גדולה על המצב הביטחוני הפנימי והחיצוני, האופן שבו המצב הביטחוני יתפתח יהיה מכריע, אך אם לא תהיה החמרה נוספת, צפויה הסתגלות מסוימת של הכלכלה לזעזוע הראשוני", נכתב בהודעת בנק ההשקעות.

בנוסף לכך, "האינדיקטורים הזמינים כבר מצביעים על עלייה מתונה בפעילות בשבוע האחרון כגון נתוני כרטיסי האשראי המצביעים על התאוששות לעומת השבוע הראשון. כמו כן, למרות שהזעזוע בשוק העבודה מגיוס 360-300 אלף חיילי מילואים ופינוי אזרחים מאזורי הגבול הוא משמעותי - כ-10% מכוח העבודה - אנו צופים כי ההשפעה על התפוקה תהיה הרבה פחות דרמטית".

לסיכום נכתב כי "בסך הכל, לעת עתה אנו יותר נזהרים מלייחס השפעה רבה מדי של המלחמה על כלכלת ישראל, אך מבינים שבתרחישים שליליים הנזק עלול להתברר כגדול יותר".

מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד