כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
פורסמו התוצאות

בשורה דרמטית למשק הישראלי: חברות הענק ישקיעו בישראל

תוצאות ההליך התחרותי מהוות בשורה למשק האנרגיה הישראלי, בין היתר בשל כניסה של 4 חברות חדשות לחיפושי גז טבעי בישראל, כניסה של שתי חברות מפעילות חדשות, יווצר גיוון הספקים, ויגביר את התחרות במשק הישראלי, בנוסף למענקי חתימה בסכום של למעלה מ-15 מיליון דולר שישולמו לאוצר המדינה.

עליות שערים בבורסה
עליות שערים בבורסה צילום: Hadar Youavian/FLASH90

הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה והתשתיות מכריז על הזוכים בשני מקבצים בהליך התחרותי הרביעי לחיפושי גז טבעי במימי ישראל, זאת בהתאם ללוח הזמנים שנקבע מראש ולאחר שקיבל את המלצות מועצת הנפט שדנה בשני מקבצים בהליך.

ההחלטה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה שכללה עמידת החברות בתנאי הסף המקצועיים והפיננסיים המוגדרים בחוק ובמסמכי ההליך, עמידה בדרישות החוק לעניין השמירה על הסביבה ולאחר ניקוד ההצעות לפי דירוג מקצועי ודירוג כלכלי. התוצאות הוצגו בפני מועצת הנפט, אשר המליצה על העברתן לממונה על ענייני הנפט במשרד לקבלת החלטה.

תוצאות ההליך מהוות בשורה למשק האנרגיה הישראלי, בין היתר בשל:

כניסה של 4 חברות חדשות לחיפושי גז טבעי בישראל.

כניסה של שתי חברות מפעילות חדשות. ככל שימצא גז טבעי ברישיונות החדשים, יוביל הדבר לגיוון הספקים, ולהגברת התחרות במשק הישראלי.

מענקי חתימה בסכום של למעלה מ-15 מיליון דולר שישולמו לאוצר המדינה.

רקע:

במסגרת ההליך התחרותי הרביעי שייצא לדרך בסוף השנה שעברה, הוצעו ארבעה מקבצים של רישיונות חיפוש (Zones). ההחלטה לשווק את השטחים במקבצים של רישיונות, נועדה לאפשר התאמה נכונה יותר של אזורי החיפוש למבנים הגיאולוגים הקיימים בים אשר עשויים להכיל משאבים טבעיים. ההליך הינו המשך ישיר של הליכי פתיחת הים לחלוקת רישיונות לחיפושי גז טבעי שהחלו לפני כשמונה שנים, במסגרתם הוענקו 18 רישיונות לחיפושי גז טבעי ונפט ונקדחו כבר 4 קידוחי אקספלורציה.

תוצאות ההליך התחרותי הרביעי לחיפושי גז טבעי במימי ישראל

על פי עקרונות ההליך התחרותי הנוכחי, רישיון חיפוש יינתן למשך תקופה של 3 שנים. במהלך התקופה, בעלי הרישיון יבצעו את תכנית העבודה עליה התחייבו, שעיקרה בחינת פוטנציאל גילוי הגז הטבעי בשטח שקיבלו. לאחר ביצוע תכנית העבודה יכול בעל הרישיון לבקש ארכה לשנתיים נוספות, בתנאי שיגיש תכנית עבודה הכוללת ביצוע קידוח בלפחות אחד מהרישיונות במקבץ ותוכנית עבודה נוספת, שתאושר על ידי הממונה לענייני הנפט במשרד האנרגיה והתשתיות, ברישיונות האחרים.

לאחר ביצוע קידוח אחד לפחות ועמידה בכלל תכניות העבודה, ניתן יהיה להאריך את תקופת הרישיונות במקבץ בשנתיים נוספות, עד מקסימום 7 שנות רישיון, כפי שנקבע בחוק הנפט. ארכה זו אפשרית בתנאי שתוגש התחייבות לקידוח בכל אחד מהרישיונות שטרם נקדחו עד תום תקופת הרישיון. הבסיס להחלטה על תקופת הרישיון (3+2+2) הינו לאפשר לבעל הרישיון ללמוד היטב את השטח ובהתאם לקבל החלטה לגבי המשך הפעילות בו.

חשוב לציין כי המציעים השונים עברו אישורים של כלל הגורמים הרגולטוריים לתחומי התחרות ונושא השקעות זרות.

שר האנרגיה והתשתיות, ח"כ ישראל כ"ץ אמר: "בשורה דרמטית למשק הישראלי. דווקא בעת הזו, חברות ענק של חיפושי גז טבעי מביעות אמון בחוסנה של ישראל ורוצות להשקיע כאן. החברות הזוכות התחייבו להשקעות חסרות תקדים בחיפושי גז טבעי כבר בשלוש השנים הקרובות, בשאיפה למציאת מאגרים חדשים, וכך לביצור הביטחון האנרגטי של ישראל, חיזוק קשריה הבינלאומים של ישראל, הוזלת יוקר המחיה וגיבוי אנרגטי להאצת מעבר המשק לאנרגיות מתחדשות. ברצוני להודות לאנשי מינהל אוצרות טבע במשרדי על עבודתם המאומצת, בשעת מלחמה, שרבים מעובדיו במילואים, להמשך קידום משק האנרגיה הישראלי לעבר עתיד בטוח ונקי יותר".

חן בר-יוסף, מנהל מינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה והתשתיות אמר: "תוצאות ההליך שפורסמו הן פרי העבודה המאומצת, המקצועית והבינלאומית אותה ערכנו באגף בשנה האחרונה. מדובר בתוצאה פורצת דרך בהיבט החברות הזוכות. אנו בטוחים כי כלל החברות שזכו יובילו להליכי חיפוש מקצועיים ונרחבים, על מנת למצות את הפוטנציאל האנרגטי והכלכלי של המאגרים השייכים לאזרחי ישראל. אנו נמצאים כעת בתחילתו של שלב נוסף וחשוב לעתיד משק האנרגיה של המדינה ובטוחים כי באמצעות שילוב נכון של טכנולוגיות קיימות ועתידיות, נדע להפיק את האנרגיה הזו במקסימום הכנסות לאזרחי ישראל ובמינימום השפעה על הסביבה. אני מבקש להודות לשר האנרגיה והתשתיות על האמון בנו להובלת ההליך וליצירת עתיד אנרגטי וכלכלי טוב יותר לאזרחי המדינה".

 

ישראל כץ חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד