כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

30 שנה בפוליטיקה: הכירו את אלי ישי

תלמיד 'פורת יוסף' שעבד כרתך עד שהחל את דרכו הפוליטית • 'בחדרי חרדים' משרטט פרופיל לאלי ישי

אלי ישי בראשית דרכו בש"ס. צילום: פלאש 90
אלי ישי בראשית דרכו בש"ס. צילום: פלאש 90

פרישתו הצפויה של אלי ישי (52) מש"ס והקמת מפלגה חדשה לאחר שנים של עשייה בתנועה, מוסיפה עוד ציון דרך בחייו הפוליטיים. אולי ציון הדרך הגדול מכולם - מאז החל את דרכו כעוזר חבר מועצה בעיריית ירושלים, עבור דרך תפקיד יו"ר התנועה במשך 13 שנים, כהונה ח"י שנים כחבר כנסת ומילוי התפקידים הנחשקים של שר הפנים, שר התמ"ת וסגן ראש הממשלה.

לרגל הדרמה הפוליטית בש"ס, נברנו בארכיון כדי להביא לכם את תחנות חייו.

אלי ישי נולד בירושלים בכ"ט כסלו תשכ"ג כבן שני מבין שמונת ילדיהם של הוריו ציון ופורטונה ישי, שעלו מתוניס. בבחרותו למד בישיבות חורב, "פורת יוסף" בירושלים וישיבת הנגב בנתיבות. בשנים 1980 - 1983 שירת בצה"ל - תחילה כטנקיסט ולאחר מכן כמש"ק דת ביחידת תובלה. לאחר שירותו הצבאי למד מסגרות ועבד במוסך כרתך ומסגר, בטרם החל את דרכו הפוליטית בעשייה הציבורית.

לאחר שסיים את לימודיו אצל מורו ורבו הגר"י מאיר זצ"ל, עמו עמד בקשר עד יומו האחרון, נישא ישי לרעייתו ציפי בתו של, בני הזוג קבעו את משכנם בשכונת הר נוף בירושלים ולהם חמישה ילדים.

ישי החל את דרכו הפוליטית בשנת 1984 כעוזר צעיר של חה"כ ניסים זאב, אז נציג ש"ס במועצת עיריית ירושלים.

בשנים 1987-1988 כיהן כחבר מועצה בעיריית ירושלים. ומונה לעוזרו של יו"ר ש"ס שר הפנים דאז אריה דרעי, תפקיד בו כיהן עד שנת 1990. לאחר מכן מונה למזכ"ל התנועה וכראש המחלקה המוניציפאלית בש"ס, ובהמשך כיהן שנתיין כמנכ"ל רשת החינוך של התנועה – 'אל המעיין'.

בשנת 1996 נבחר לראשונה לשמש כחבר כנסת מטעם ש"ס ומונה מיידית לתפקיד שר העבודה והרווחה בממשלת נתניהו הראשונה. ב-1999, לאחר פרישת אריה דרעי מהחיים הפוליטיים עקב הרשעתו בפלילים, מונה על ידי הגר"ע יוסף זצ"ל לתפקיד יו"ר ש"ס.

ביולי 2000 הוביל את ש"ס לפרישה מהממשלה עקב ועידת קמפ דייוויד. במרץ 2001 מונה לתפקיד סגן ראש הממשלה ושר הפנים בממשלת שרון הראשונה. במאי 2002 עורר משבר קואליציוני עם הצבעת מפלגתו נגד תוכנית "חומת מגן כלכלית". יחד שרי ש"ס הוא פוטר - והושב לתפקידו שבועיים מאוחר יותר. בבחירות לכנסת השש עשרה במרץ 2003, בפעם הראשונה בה ישי הוביל את מפלגת בבחירות, הוא קיבל 11 מנדטים אך נותר באופוזיציה.

בשנת-2006 הוביל ישי את ש"ס ל-12 מנדטים והתמנה לתפקידי סגן ראש הממשלה ושר התמ"ת. בתפקידו זה ביטל את תוכנית מהל"ב והחליפה בתוכנית אורות לתעסוקה. בנוסף, הקים את הרשות לסחר הוגן.

מיום כניסתו לפוליטיקה מחזיק ישי בחברותא קבועה עם אברך חשוב ללימוד יומיומי, עליה אין הוא מוכן לוותר בשום אופן. במקביל, שומר ישי על קשר הדוק עם גדולי ישראל מכל המגזרים. כך מלבד ראש ישיבת 'כסא רחמים' הגר"מ מאזוז, פוקד ישי בתדירות גבוהה את בתיהם של המקובל רבי בניהו שמואלי, הגאון רבי ראובן אלבז, הגאון רבי יורם אברג'ל, ה'באבא ברוך' ורבי דוד אבוחצירא.

גם במגזר האשכנזי שומר ישי על קשר טוב עם מנהיגי הציבור החרדי ובהם הגראי"ל שטיינמן, הגר"ח קנייבסקי, הגר"י אדלשטיין והאדמו"ר מבעלזא.

עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: פלאש 90 צילום: עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: פלאש 90
עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: פלאש 90

ביטחוניסט, ימני ומגרש המסתננים
ישי נחשב לביטחוניסט מובהק ובתקופת היותו חבר בקבינט - תמך במספר מבצעים צבאיים והתבטא בעד הרחבתם. במהלך מבצע עופרת יצוקה התבטא: "יש צורך להפציץ אלפי בתים בעזה, להחריב את עזה. פשוט כך. רק ככה החמאס יבין שנגמרו המשחקים והשקט יחזור לאזור".‏‏‏

עם הצטרפותה של ש"ס לממשלת נתניהו ב- 2009 מונה ישי לתפקיד שר הפנים. בתפקידו פעל לגירושם של עובדים לא חוקיים מישראל וכנגד ההסתננות מאפריקה לישראל במה שזכור כמאבקו הגדול לטיהור דרום תל אביב מהפשע ששרר בהן.

בתקופה זו גם נמתחה עליו ביקורת ציבורית עקב אחריותו על שירותי הכבאות וההצלה אשר התקשו להתמודד עם שריפת הענק בכרמל בשנת 2010. לאחר שנתבקש לחקור את העניין על ידי ממשלת ישראל, קבע מבקר המדינה כי ישי נושא באחריות מיוחדת לכשלים שנמצאו במערך שירותי הכבאות וההצלה בישראל. עם זאת, יש לזקוף לזכותו את העובדה שחזר והתריע קודם לכן כי מערך הכבאות אינו ערוך דיו.

באוקטובר 2012, לקראת הבחירות לכנסת התשע עשרה, חזר אריה דרעי להנהגת ש"ס, לצדם של אלי ישי ואריאל אטיאס, שכונו "השלישיה". ישי מוקם במקום הראשון ברשימת מועמדי המפלגה לכנסת. למרות זאת, במאי 2013, בהחלטת הגר"ע יוסף זצ"ל מונה דרעי ליו"ר תנועת ש"ס, ולישי הוצע תפקיד יו"ר רשת החינוך של התנועה, אך התפקיד נמנע ממנו בגלל הוראה של היועץ המשפטי לממשלה, כל עוד הוא מכהן כח"כ מן השורה.

במהלך הכנסת ה-19, מאז מונה דרעי לתפקיד יו"ר התנועה, נשף ישי בעורפו ולא אחת צוטט נגדו. השניים נפגשו מספר פעמים בניסיון ליישר את ההדורים ביניהם, אך כל הפגישות עלו על שרטון. בפרט בתקופה האחרונה, ישי טען כי אינו מקבל את המגיע לו והזכיר 'קופסא שחורה' שהוא שומר ליום פקודה.

למרות הצהרות דרעי כל העת כי ישי יהיה מס' 2 ויקבל שר בכיר - והוא החבר כנסת הבכיר ביותר ואיש השטח הטוב של התנועה, הבהירו מקורביו של ישי שוב ושוב כי מדובר בהתבטאויות מהשפה ולחוץ.

לאחר פיזורה של הכנסת, צפה שוב יריבות דרעי-ישי, ופגישה שהייתה אמורה להתקיים בין השניים בוטלה בהחלטת מועצת החכמים של ש"ס.

לאחר לבטים ולאחר שקיבל את ברכת הפטרון הרוחני החדש של מפלגתו, הגאון רבי מאיר מאזוז, שנפגש עם הגר"ש בעדני בניסיון להביא לפשרה, החליט אלי ישי על פרישה וקיום מסיבת עיתונאים בה יציג את מפלגתו החדשה.
אלי ישי פוליטיקה רבנים כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד