י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ישנים ללא מיטה

בג"ץ אישר את מדיניות ציפוף האסירים של השב"ס

בג"ץ דחה את העתירות נגד הציפוף של אסירים בטחונים בתאיהם  תוך הגדרת המצב כ'מצב חירום כליאתי' | "אין דומה אומדן הפגיעה בזכויות אדם בעתות מלחמה לאומדן במצבי שלום"

בג"ץ אישר את מדיניות ציפוף האסירים של השב"ס
מחבלים בכלא צילום: WISSAM NASSAR / FLASH 90

שלשה ארגוני זכויות אדם שונים הגישו עתירה לבג"ץ נגד החלטת השר בן גביר לאפשר הלנת אסירים ועצורים בטחונים במזרונים על הרצפה ולא על מיטה תוך חריגה מכמות האסירים בתא. השלושה, האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם והוועד הציבורי נגד עינויים, טענו כי "הצעדים מהווים הפליה פסולה בין אסירים ביטחוניים לבין אסירים פליליים, משהו קובע כי החרגת האסירים הפליליים תתאפשר בכפוף לשני תנאים שאינם מחייבים ביחס לאסירים ביטחוניים".

בפסק הדין של השופטים יעל וילנר, חאלד כבוב ורות רונן, הם כותבים כי "אין דומה אומדן הפגיעה בזכויות אדם בעתות מלחמה, לאומדנה במצבי שלום".

בתשובתם ציינו עוד השופטים כי "כבר ערב פרוץ המלחמה נמצאו בתי הסוהר בתפוסה גבוהה מאוד על רקע זה העלייה החדה במצבת העצורים מאז תחילת המלחמה, כ-500 כלואים בתוך ימים ספורים, הביאה לגידול משמעותי בצפיפות במתקני הכליאה, באופן שאינו מאפשר לעמוד בהוראות הדין לעניין שטחי מחייה".

עוד נכתב "כדי להתמודד עם ההשלכות הביטחוניות של המתקפה על ישראל, וכחלק ממערך שלם של מהלכי חקיקה ותגובות שנקטו כוחות הביטחון השונים במדינה, במהלכם בוצעו מאות מעצרים, נחקק התיקון בדרך של הוראת שעה לשלושה חודשים".

השופטים סיכמו וכתבו כי "לאחר שעיינו היטב בעתירה ושיווינו לנגד ענינו את ההסדר המשפטי הקבוע בתיקון – לרבות היותו הוראת שעה לזמן קצר יחסית, מגבלותיו, מנגנוני האיזון וכן הריסון השיפוטי המתלווה דרך הכלל לביקורת שיפוטית על חקיקה, ריסון שמקבל משנה תוקף בעת נסיבות חריגות ששוררות במדינה, אשר נכפו עליה באופן לא צפוי ומחייבים זהירות יתרה – לא מצאנו כי קמה עילה להתערבות משפטית כמבוקש".

מלחמת חרבות ברזל בג"ץ שב"ס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד