כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הידעתם? כבאים שנפלו בפיגוע אינם מוכרים כנפגעי פעולות איבה

כבאים הנרצחים בפיגוע אינם מוכרים כנפגעי פעולות איבה. כך נחשף בוועדת הבריאות שדנה בטיפול נפשי לארגוני ההצלה. יו"ר הוועדה ח"כ יוני משריקי: "חובתנו להעניק להם את המענה הנפשי, באופן יזום, ולשקם את נפשם ונפש האומה כולה"

הידעתם? כבאים שנפלו בפיגוע אינם מוכרים כנפגעי פעולות איבה
כבאים צילום: פיקסביי

"מול המראות המזעזעים והמחרידים שראו מתנדבי זק"א, איחוד-הצלה ועובדי מד"א והכבאות, והחוויות העמוקות והקשות שנחרתו בנפשם - חובתנו להעניק להם את המענה הנפשי, באופן יזום, ולשקם את נפשם ונפש האומה כולה", כך הדגיש יו"ר ועדת הבריאות ח"כ יוני משריקי מש"ס, בדיון על שירותי בריאות הנפש למשטרת ישראל ולארגוני ההצלה.

בדיון נחשף כי כבאים אינם מוכרים עדיין כנפגעי פעולות איבה. הוא הוסיף כי הגיש הצעת חוק פרטית, שתשווה נכות-נפשית של מתנדבי ארגוני הצלה במהלך המלחמה כפי שמתייחסים לנכות נפשית של חיילי צה"ל, והבטיח את עזרתו לארגוני ההצלה בגיוס תקציב ייעודי לעניין. משריקי קרא למשרדי האוצר והביטחון הלאומי לדאוג לכך שצרכי כבאות והצלה בתחום הסיוע הנפשי ללוחמי האש ובני משפחותיהם ייענו באופן מיידי. בנוסף על האוצר להעביר לוועדה תכנית תקציבית סדורה לטווח הבינוני והארוך כדי שכלל הגופים יוכלו לתת מענים נפשיים לאורך זמן.

רפ"ק רויטל נבות, ראש ענף מענה נפשי במשטרה, סיפרה על 46 קציני בריאות הנפש הפועלים מסביב לשעון, ופעילות רצופה ויזומה במחנה שורה ובמוקד הנעדרים, ביחידות מיוחדות ויחידות שאיבדו חברים ומפקדים, כמו גם הקמת מרכז חוסן ופניות לבנות הזוג של השוטרים והלוחמים. כמו כן גויסו מתנדבים ואנשי מילואים ויצא מכרז לגיוס טיפולים נפשיים, והתבקשו 12 תקנים נוספים לקציני בריאות הנפש.

סגן טפסר חגי סידס, ראש ענף חוסן כבאות והצלה, התריע כי הוא פועל לבדו, ולמרות בקשתו לתקציב ולתקנים נוספים – הוא נענה בשלילה, ואפילו ננזף כשגייס מטפלים-נפשיים עם פרוץ המלחמה. סידס סיפר כי כל המוקדנים והכבאים קיבלו שיחת עם מטפל, והדגיש כי כיום בכל תחנה פועל צוות חוסן, לאחר שיצא בזריזות מכרז נציבות שרות המדינה, ואך הוא זקוק בדחיפות לשבעה תקנים. אבי אנקורי, יו"ר ארגון עובדי הכבאות, האשים את האוצר בקמצנות בתקציב לטיפול נפשי של משפחות חללי הארגון, וכי כבאים הנרצחים בפיגוע אינם מוכרים עדיין כנפגעי פעולות איבה.

פרופ' חיים קנובל, פסיכיאטר מגן דוד אדום, סיפר על מצוקת המוקדנים שנחשפו לזעקות ובקשות ההצלה – וחוסר-היכולת לשלוח אמבולנס בגלל זירות הלחימה. "אנו מתאמצים להגיע לכל איש צוות, פעילות רבה בזום, והפגשת מוקדנים עם האנשים שכן הצליחו להציל". ד"ר אלי יפה, סמנכ"ל הארגון, הוסיף כי כל עובדי מד"א בדרום קיבלו שיחת תמיכה נפשית באופן יזום, ואחראים ייעודיים במחוזות - מפנים בהמשך לטיפול נפשי.

הרב אריה מונק, מנכ"ל 'בית חם', המטפל גם בעובדי מד"א, זק"א ונשותיהם, סיפר על קצינים המתביישים לבקש עזרה נפשית, ודרש קביעת חובה חוקית על ארגון-הצלה להעניק סיוע, תמיכה וליווי נפשי לעובדיו ומתנדביו.

ד"ר עינת קאופמן, מנהלת יחידת חוסן באיחוד-הצלה, סיפרה על מתנדבי הארגון שנחטפו, ועל מיעוט המטפלים המקצועיים בפוסט-טראומה בארץ, ואילו חיים ויינגרטן ראש אגף המבצעים בזק"א, תיאר את עבודת 800 המתנדבים שראו "כי אנשי החמאס עשו תחרות מי הכי אכזר – וכולם ניצחו", וכי נחתם חוזה בהיקף 2.5 מיליוני ₪ עם הקואליציה הישראלית לטראומה, לטיפול נפשי במתנדבים.

אביה פרון, רכז ביטחון-פנים באגף התקציבים, הבטיח שבקשות המשטרה והכבאות לתקציבי הטיפול הנפשי כבר אושרו, אך נציגי ארגונים אלו הכחישו את דבריו.

 

מלחמת חרבות ברזל ועדת הבריאות כבאים נפגעי פעולות איבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד