ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
נמלטו מהעמדה לדין

פושעי מלחמה נאצים בקנדה הוסתרו מהציבור כמעט 40 שנה

במשך 37 שנים, קנדה שמרה בסוד על רשימת שמות נפיצה. הדו"ח המסווג מפרט 883 פושעי מלחמה נאצים שמצאו מקלט במדינה לאחר מלחמת העולם השנייה, והשאלות ששואלים רבים בקנדה כמה מהם נחקרו ומדוע רובם נמלטו מהעמדה לדין

פושעי מלחמה נאצים בקנדה הוסתרו מהציבור כמעט 40 שנה
צלליות אנשים. אילוסטרציה צילום: unsplash

דו"ח מסווג מפרט 883 פושעי מלחמה נאצים שמצאו מקלט בקנדה לאחר מלחמת העולם השנייה, ורבים תוהים איך הם הגיעו לשם, כמה הם נחקרו ומדוע רובם נמלטו מהעמדה לדין.

חוקי הפרטיות החזקים של קנדה והסודיות הממשלתית שמרו את הדו"ח בסודיות, אך טעות פוליטית עלולה לגלות אותו, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

בחודש שעבר בזמן ביקורו של הנשיא וולודימיר זלנסקי מאוקראינה בפרלמנט הקנדי, מחוקקים קנדיים הוקירו את ירוסלב חונקה, גבר קנדי ​​אוקראיני שהתנדב ליחידה נאצית, קבוצה לוחמת שפיקחה גם על מחנות ריכוז במהלך השואה ונלחם כביכול ברוסים.

כעת, ממשלתו של ראש הממשלה ג'סטין טרודו דנה האם הגיע הזמן לבטל את הסיווג של הדו"ח. הדיונים החלו לפני ההזמנה של חונקה לפרלמנט, אמר אנתוני האוספאסר, חבר בוועדת המפלגה הליברלית של טרודו, תומך עיקרי של הסרת הסיווג. אבל ההזמנה של הנאצי חונקה לפרלמנט הגבירה את הלחץ על הממשלה לפעול.

טרודו אמר כי "עובדי ציבור בכירים בודקים בזהירות רבה" את פרסום הרשימה הסודית, "כולל בדיקה בארכיונים". הוא הוסיף: "אנחנו הולכים להמליץ לפתוח".

למדינה יש רקורד עגום של העמדה לדין או גירוש נאצים שעברו לשם לאחר מלחמת העולם השנייה והתערבבו באוכלוסיה, ונשכחו ברובם.

מבין ארבעה נאצים לשעבר שהואשמו על ידי קנדה בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות מאז 1986, אף אחד לא הורשע. תביעות לגירושים נכשלו בעיקר בגלל בעיות בראיות.

מ-1987 עד 1992, הממשלה הגישה מספר אישומים בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות נגד ארבעה נאצים לשעבר, מבלי לסיים עם הרשעה אחת. אדם אחד זוכה, האישומים בוטלו בשני מקרים בשל בעיות בנוגע לראיות ומצב בריאותו הלקוי של נאשם מזדקן הוביל לעיכוב האישומים בתיק הרביעי.

קנדה גם ניסתה לשלול את אזרחותם הקנדית מ-22 נאצים לשעבר ולגרש אותם בשל הפרת חוקי ההגירה בכך שלא חשפו את עברם.

רובם המכריע של תיקי הגירוש נסגרו בעקבות מותם של הנאצים לשעבר.

מייקל לויט, הנשיא והמנכ"ל של מרכז שמעון ויזנטל לחקר השואה, אמר כי כל פושעי מלחמה אפשריים ששרדו המוזכרים במסמך יהיו כעת זקנים מאוד, אך עדיין הם חייבים לתת את הדין, "אנחנו חייבים לרדוף אחר הצדק".

נאצים מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד