י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
במהירות שיא

הצעת החוק להכרה במשפחות החטופים עברה סופית

*בין עשרות למאות אלפי שקלים יועברו למשפחות כבר בימים הקרובים. יו"ר וועדת העבודה והרווחה ויוזם החוק ח"כ אייכלר: "שנזכה לראות את כולם חוזרים הביתה בשלום ולא נזדקק לחוק". יו"ר הקואליציה אופיר כץ: "מתנצלים, אנחנו אחראים למצב, ניתן כל סיוע אפשרי"

הצעת החוק להכרה במשפחות החטופים עברה סופית
חלק מהחטופים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הצעת החוק להכרה ופיצוי למשפחות החטופים והנעדרים של יו"ר ועדת עבודה ורווחה ח"כ ישראל אייכלר ושל יו"ר הקואליציה אופיר כץ עברה במליאה בקריאה השנייה והשלישית ונכנסה לספר החוקים של מדינת ישראל. הצעת החוק, עליה חתומים מעל 80 חברי כנסת, תעגן את ההכרה, הזכאויות והתגמולים למשפחות בחקיקה ראשית.

הצעת החוק קובעת שבני משפחות החטופים והנעדרים יקבלו זכאויות שיהיו משולות לבן משפחה של נספה לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה או חללי פעולות איבה, בהן תגמולים חודשיים של 9,000-13,000 ש"ח בהתאם לקרבה לאדם החטוף או הנעדר, וכן מעטפת של הטבות כלכליות וטיפוליות.

בנוסף, מגדירה הצעת החוק רובד נוסף של מענקים ייחודים למשפחות החטופים והנעדרים, שיחולקו אחת לרבעון במטרה לסייע במימון פעילויות המשפחה למען שחרור החטופים ואיתור הנעדרים. המענק הראשי, בסך 90,000 ש"ח ברבעון, יחולק בין בני המשפחה באופן המוגדר בחוק, תחילה בין בן או בת הזוג והוריו של החטוף או הנעדר, ובהיעדרם בין בני משפחה אחרים. בנוסף, יוענקו גם 21 אלף ש"ח בכל רבעון לכל אח בוגר של החטוף או הנעדר.

ההכרה בחוק נוגעת לכלל החטופים והנעדרים, בהם אזרחים ומי שאינם אזרחים אבל נכנסו לישראל כחוק, לרבות מי שנחטפו או הוגדרו כנעדרים באופן שתואם את הגדרות החוק גם לפני ה-7 באוקטובר 2023 והתשלומים ישולמו החל ממועד זה ואילך.

חבר הכנסת אייכלר | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

החוק כולל גם אחים חורגים, על פי התנאים המוגדרים בחוק, בהם שלאחד מהם טרם מלאו 21 שנים וכן מגורים תחת קורת גג אחת. הנושא עלה לדיון לאחר שאודין וסתיו ערבה אליעז, אחים חורגים לשתי ילדות חטופות, הגיעו לוועדה ודרשו לקבל הכרה במסגרת הצעת החוק. הקירבה המוגדרת בחוק תיבחן על סמך הצהרת המבקש ורישומים של משרד הפנים.

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר נשא תפילה לשלומם של החטופים והנעדרים ואמר: "הלוואי ולא היינו צריכים ולא נשתמש בחוק הזה, והלוואי שנזכה לראות את כל החטופים והנעדרים חוזרים הבייתה בשלום. אני מודה ליו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ שעשה הכל כדי להקל על הבירוקרטיה ולזרז את העברת החוק."

יו"ר הקואליציה אופיר כץ בירך והעביר גם מסר למשפחות: "הצלחנו להעביר פה חוק חשוב עם פיצוי כלכלי מקיף ורחב, וזה הדבר הבסיסי והמחייב מצדנו. אני אומר למשפחות החטופים והנעדרים, אנחנו מתנצלים על המצב שהגעתם אליו, אנחנו אחראים למצב הזה ואנחנו אחראים גם להמשיך לעשות הכל בכדי שיקירכם יחזרו הביתה. אנחנו מחזקים את המשפחות ונמשיך לסייע בכל עת. אני מודה ליו"ר הוועדה ישראל אייכלר על המסירות יוצאת הדופן, ולנציגי המשפחות שעמלו יחד איתנו על ההצעה".

נציגי לשכת עורכי הדין עוה"ד ערן בקר וענת קאופמן שהתנדבו לייצג את משפחות החטופים הודו לח"כים על קידום החוק החשוב במהירות הבזק ומסרו: "מדובר בהליך חקיקה בעל משמעות היסטורית הרואה את צער משפחות החטופים ומבקש לבטא את הסולידריות של העם בישראל עם כאבם הבלתי נתפס. כסף לא ייתן מזור לסבל הנורא אבל יהיה בו להקל מעט על הימים הקשים שהם עוברים ויתן סיוע להמשך המאבק להחזרת יקיריהם. מעט מן האור בתוך החושך הגדול. מצאנו שיתוף פעולה ואוזן קשבת מכללי חברי והעדה ובמיוחד מיו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ ומיו"ר הועדה ח"כ הרב אייכלר שהוביל את דיוני הועדה בצורה רגישה ונחושה והכל כדי לקדם את המעטפת הכלכלית הראויה למשפחות. לשכת עורכי הדין תמשיך להנגיש ולסייע למשפחות ככל שיידרש".

ישראל אייכלר חטופים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד