כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

שיאי מכירות לרכב חשמלי באירופה- ומה בישראל?

רכב חשמלי הפך לפופולרי מאוד ביבשת אירופה והמכירות שלו רק גדלות. מדיניות ירוקה, השקעות ותחזית תחבורתית הביאו אותה למה שהיא עכשיו והצפי הוא שהמגמה תימשך. ומה בישראל? יש התחלה לא רעה ואולי גם תקווה לעתיד חשמלי

שיאי מכירות לרכב חשמלי באירופה- ומה בישראל?
רכבים חשמליים צילום: PEXELS

בדצמבר 2021, נמכרו באירופה יותר רכבים חשמליים מאשר רכבים המונעים על ידי דלק. זו הפעם הראשונה שהמכירות של רכבים חשמליים הגיעו לשיא ביחס לשנים קודמות. הנתון הזה הוא רק דוגמה למה שקורה באירופה בשנים האחרונות מבחינת התחבורה.

אירופה עוברת מהפכה חשמלית, לא פחות. יותר ויותר תושבים ביבשת מעדיפים לרכוש רכב חשמלי שלא מזהם ולא מרעיש. לא מדובר אצלם בטרנד חולף או באופנה אלא בדרך חיים. המודעות לשינויים אקלימיים ולנזקי זיהום האוויר שינתה את הרגלי הקנייה של האירופאים וגרמה להם לרכוש רכב נקי על פני רכב מזהם.

מה קרה באירופה בשנים האחרונות? מעבר לשיח ציבורי ופוליטי נרחב באשר לשמירה על הסביבה, ישנן הגבלות שהאיחוד האירופי הטיל על רכבים מזהמים עם יעד לשנים הקרובות. בנוסף, ממשלות באירופה החלו גם לעשות מעשים. מדובר במתן תמריצים לקניית רכב חשמלי, פעולה שהפכה את הרכבים הללו לזולים יותר עבור הקהל הרחב. מהצד השני, חלו הגבלות תנועה על רכבים מזהמים במרכזי ערים כמו אמסטרדם, למשל.

גם יצרניות הרכב הגדולות כמו פולקסווגן, אאודי, רנו ואחרות החלו לשנות את פסי הייצור שלהן, לתכנן, לפתח ולייצר עוד דגמים של רכבים חשמליים בכל שנה. מדובר בלא מעט חברות שפרסמו את החזון שלהן לשנים הקרובות, בו הן ייצרו רק רכבים חשמליים. המטרה היא גם לעמוד ברגולציות של האיחוד האירופאי בנוגע לזיהום וגם להיענות לביקוש הרב לרכבים חשמליים.

מעבר לכך, לא מעט מדינות, בעיקר במערב אירופה, החלו בהקמת תשתיות טעינה נרחבות בשנים האחרונות. מדובר על השקעות של מיליארדים כדי לפרוש עמדות כאלה בכמה שיותר מקומות. המטרה היא להנגיש את התשתית לרכבים חשמליים כך שלא יהיה צורך לנסוע במיוחד כדי לטעון את הרכב אלא שבכל מקום בעיר ומחוצה לה יהיו עמדות זמינות לכל אחד. התוצאה היא שבמקומות שבהם יש תשתיות טעינה נרחבות, שם יש יותר רכבים חשמליים.

 ומה קורה בישראל?

אמנם אנחנו לא נמצאים באותם מספרים של המכירות כמו באירופה, אבל יש הפנמה של שינוי בצריכה. בשנה האחרונה המכירות של רכבים חשמליים זינקו, בעיקר בשל כניסתה של חברת טסלה לישראל. מדובר באלפי רכבים חשמליים חדשים שעלו על כבישי ישראל. אולם חוץ מדגמי טסלה, ישנם דגמים של חברות אחרות שהגיעו לכאן בשנה האחרונה, בנוסף לאלה הקיימים כבר.

מבחינת מדיניות של הממשלה, יש תמריץ כספי על רכב חשמלי וכיום מס על רכב כזה עומד על עשרה אחוזים בלבד, בעוד שהמס על רכב רגיל הוא שמונים ושלושה אחוזים. הבדל ניכר בהחלט. העניין הוא שהתוכניות הן להעלות את המס על רכב חשמלי בשנים הקרובות בכמה אחוזים. כנראה שבמשרדי הממשלה הבינו שמתפתח כאן שוק חשמלי קטן ולכן הם נערכים אליו מבחינת מיסוי.

גם בנוגע לתשתיות טעינה לרכבים חלה התפתחות. משרד האנרגיה החל לפני כשנה להקים עמדות נוספות בפריסה רחבה בכל הארץ. חוץ מהיוזמה הזו, יש הקמה של מאות עמדות טעינה בערים שונות ובמקומות ציבוריים כמו מרכזי קניות, מתחמי עסקים, חניונים ציבוריים ועוד. הרבה מהיוזמות הללו הן של חברות אנרגיה פרטיות שמקימות ומתפעלות את עמדות הטעינה לנוחות המשתמשים ברכב חשמלי.

בסופו של דבר, בכל מה שנוגע לרכב חשמלי, ההשפעה האירופאית מחלחלת גם אלינו בישראל. אמנם לאט ובלי תכנון מקיף, אבל יש כאן התחלה של שוק חשמלי שמתפתח כל שנה. התקווה היא שהמגמה הזו תימשך גם בשנים הבאות, למען סביבה נקיה יותר עבור כולנו. 

רכב חשמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד