כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
פחד עולמי

יהוד מרוקו חיים בחשש מאז פרצה המלחמה: "הממשלה והמלך שומרים עלינו"

מאז חלה המלחמה פרצו הפגנות שסחפו אחריהן עשרות אלפים במרוקו | עם זאת, יהודי הקהילה מנסים לשמור על אופטימיות וטוענים כי המפגינים יודעים להבדיל בין ישראלים ליהודים

יהוד מרוקו חיים בחשש מאז פרצה המלחמה: "הממשלה והמלך שומרים עלינו"
מרוקו צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מאז פרצה המלחמה בשבת השחורה לפני כחודש פרצו הפגנות בדרישה לשחרור פלסטין בכל רחבי העולם בדגש על העולם ערבי. כך לדוגמא, באל-ג'זירה פורסם השבוע כי עשרות אלפי מפגינים התאספו בעיר טנג'יר כדי לתמוך בעם הפלסטיני וקראו אף להפסיק את הנורמליזציה עם ישראל. בתוך כך, יהודים החיים במדינה ונמנים על הקהילה היהודית במרוקו החיה בשלום עם שכניה המוסלמים חווה ימים קשים במיוחד.

ג'קי קדוש, ראש הקהילה היהודית הקטמה שקימת במרקש , מספר ל'Ynet' כי הם מרגישים בטוחים על אף האירועים וההפגנות. "הפגנות זה נורמלי, זאת ההזדמנות בשבילם לצעוק לגבי הפלסטינים. בסופו של דבר הרוב רוצה שיהיה שלום ושימצאו פתרון לחיות יחד. יש עשרות בודדות של מפגינים שמפנים את הצעקות נגד היהודים. יש הבחנה בין ציונים, ישראלים ויהודים. הממשלה נתנה אישור אבל לא מדובר בהפגנות אלימות".

בנודע למאורעות השבת השחורה הוא משתף. "באותו בוקר של 7 באוקטובר, בוקר שמחת תורה, באו ישראלים שהיו במרוקו להתפלל בבית כנסת ולהעביר איתנו את החג. פתאום בא אליי מישהו ואמר לי שקיבלו הודעות מישראל, גם בשבת, על משהו שקורה. לא הבנו מה קורה, איך מחבלים נכנסו והרגו? היינו במצב קשה פה, ואז אחרי הכעס התחלנו להתאחד. המלכים של מרוקו, המלך הקודם חסן השני וגם המלך הנוכחי מוחמד השישי, נתנו לאורך השנים הוראות לשמור על בית הכנסת ויש אבטחה".

עוד הוסיף כי "הילדים שלי נמצאים בארץ ובכל לילה ובוקר אנחנו בשיחות איתם. חוץ מהקהילה המרוקאית יש גם יהודים זרים שנמצאים במרוקו, אמריקאים וצרפתים, שגם חיים איתנו פה ומגיעים לבית הכנסת בעיקר בחגים. שמענו שבעקבות המצב כמה משפחות עזבו – לארצות הברית, לאירופה, לישראל. אחרי האסון סגרו את הטיסות הישירות לישראל, אבל אפשר לטוס דרך אירופה. כואב לנו לשמוע שאנשים עוזבים, אבל כל אחד הולך אחרי הרגש שלו. מה שאפשר להגיד הוא שהרוב נשארים ומאמינים ששום דבר לא יקרה. הממשלה ומלך מרוקו שומרים עלינו, ואנחנו מקווים שהכול ייגמר, שהחטופים יחזרו ונסיים את העסק עם חמאס".

מלחמת חרבות ברזל מרוקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד