ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
מלחמת הצללים

ארה"ב מחמשת בשקט את טייוואן במיליארדים

אמריקה משתמשת בכסף שלה כדי לשלוח נשק לטייוואן, למקום שהיא לא מכירה באופן רשמי, זה קורה במסגרת תוכנית בשם "פיננסים צבאיים זרים". מאז פלישת רוסיה לאוקראינה בשנה שעברה, נעשה שימוש בתכנית כדי לשלוח כ-4 מיליארד דולר של סיוע צבאי לאוקראינה

ארה"ב מחמשת בשקט את טייוואן במיליארדים
חיילי צבא סין צילום: צבא סין

כאשר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם לאחרונה על מענק של 80 מיליון דולר לטייוואן לרכישת ציוד צבאי אמריקאי, סין הגיבה כי היא "מצטערת ומתנגדת" למהלך.

למתבונן מהצד זה לא נראה סכום גדול. זה פחות מעלות של מטוס קרב מודרני אחד. טייוואן כבר הזמינה ציוד צבאי אמריקאי בשווי של יותר מ-14 מיליארד דולר. האם 80 מיליון דולר האלה משנים משהו?

אלא שמתברר כי אותם 80 מיליון הדולרים נתנו לטייוואן לא כהלוואה. הכסף הזה מגיע ממשלמי המסים האמריקאים. לראשונה מזה יותר מ-40 שנה, אמריקה משתמשת בכסף שלה כדי לשלוח נשק למקום שהיא לא מכירה באופן רשמי. זה קורה במסגרת תוכנית בשם "פיננסים צבאיים זרים" (FMF).

מאז פלישת רוסיה לאוקראינה בשנה שעברה, נעשה שימוש בתכנית כדי לשלוח כ-4 מיליארד דולר של סיוע צבאי לקייב.

התכנית שימשה לשלוח מיליארדים נוספים לאפגניסטן, עיראק, ישראל ומצרים וכן הלאה. אבל עד עכשיו זה ניתן רק למדינות או ארגונים המוכרים על ידי האומות המאוחדות. טייוואן אינה מוכרת ע"י האו"ם.

לאחר שארה"ב הכירה דיפלומטית בסין ולא בטייוואן ב-1979, היא המשיכה למכור נשק לטייוואן, השיטה היתה למכור מספיק נשק כדי שטייוואן תוכל להגן על עצמה מפני תקיפה סינית אפשרית, אבל לא כל כך הרבה כדי שיערערו את היחסים בין וושינגטון לבייג'ינג. במשך עשרות שנים, ארה"ב הסתמכה על אי בהירות אסטרטגית זו כדי לעשות עסקים עם סין, בעודה נשארת בעלת בריתה של טייוואן.

"ארה"ב מדגישה את הצורך לשפר את היכולת הצבאית שלנו. היא שולחת מסר ברור לבייג'ין שאנחנו עומדים ביחד", אומר וואנג טינג-יו, מחוקק במפלגת השלטון ל-BBC.

לדבריו, 80 מיליון הדולר הם טיפה מן הים של מה שיכול להיות קרחון גדול מאוד, ומציין כי ביולי האחרון הנשיא ביידן אישר מכירת ציוד צבאי בשווי 500 מיליון דולר לטייוואן.

וואנג אומר כי טייוואן מתכוננת לשלוח שני גדודים לאימונים בארה"ב, פעם ראשונה שזה קורה מאז שנות ה-70. אבל המפתח הוא הכסף, טייוואן תקנה ציוד שיכול להגיע עד 10 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות.

רשימת הבעיות ארוכה. לצבא טייוואן יש מאות טנקים ישנים, מעט מדי מערכות טילים מודרניות. מבנה הפיקוד של הצבא, הטקטיקה והדוקטרינה שלו לא עודכנו כבר חצי מאה. ליחידות קו חזית רבות יש רק 60% מכוח האדם שצריך להיות להן.

לפי הדיווחים, פעולות המודיעין הנגדי של טייוואן בסין אינן קיימות ומערכת הגיוס הצבאית שלה חלשה.

ב-2013 טייוואן הפחיתה את השירות הצבאי משנה אחת לארבעה חודשים בלבד, ובהמשך החזירה אותו ל-12 חודשים, מהלך שייכנס לתוקף בשנה הבאה. זה מכונה בצחוק "מחנה קיץ" על ידי הצעירים שעוברים אותו.

"לא הייתה הכשרה קבועה", אומר בוגר טרי. "היינו הולכים למטווח בערך פעם בשבועיים, והיינו משתמשים ברובים ישנים משנות ה-70. אכן ירינו על מטרות. אבל לא הייתה הוראה נכונה איך לכוון, אז כולם כל הזמן החמיצו. עשינו אפס תרגילים יש מבחן כושר בסוף, אבל לא עשינו הכנה אליו".

הוא תיאר מערכת שבה מפקדי צבא בכירים רואים באדישות מוחלטת את הצעירים הללו ואין להם עניין באימון שלהם, בין השאר בגלל שהם יהיו שם לזמן כה קצר.

ממש כמו בריטניה, טייוואן העדיפה להשקיע בצי הימי וחיל האוויר שלה על חשבון חיל רגלים.

אבל עכשיו לסין יש את הצי הגדול בעולם וחיל אוויר עדיף בהרבה. תרגיל מלחמה שערך צוות חשיבה בשנה שעברה מצא כי במלחמה עם סין, הצי וחיל האוויר של טייוואן יימחקו ב-96 השעות הראשונות של הקרב.

ולכן טייוואן עוברת לאסטרטגיית "מבצר טייוואן" שתקשה מאוד על כיבוש האי על ידי סין.

הארטילריה של טייוואן בנויה מתותחים של מלחמת וייטנאם או אפילו בתותחים מתקופת מלחמת העולם השנייה. אלה נטענים ידנית והם קשים ואיטיים להזזה. זו הסיבה שכוחות חי"ר טייוואנים נשלחים לארה"ב להתאמן, ואמריקאים מגיעים לטייוואן לאמן את הכוחות המיוחדים של טייוואן.

כעת יש ויכוח בוושינגטון לגבי כמה רחוק צריכה ארה"ב ללכת בתמיכה בטייוואן. וושינגטון גם יודעת שטייוואן לא יכולה לקוות להגן על עצמה לבדה.

רוסיה סין ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד