כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"אינטרס לאומי של מדינת ישראל"

ענף בקריסה: מחסור של כ-40 אלף עובדים

לפי הערכות משרד החקלאות יש מחסור של כ- 40 אלף עובדים בענף | ע"מ להחזיר את ענף החקלאות לעבודה מלאה יש צורך בגיוס של 11 אלף מתנדבים מדיי יום | ענפי החקלאות שזקוקים לעובדים באופן מידי: פרדסי הדרים, שדות תותים ומטעי זיתים

ענף בקריסה: מחסור של כ-40 אלף עובדים
קטיפת בצלים בעמק החולה צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

ועדת המשנה לקידום מנופי צמיחה של ענף החקלאות בראשות ח"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי) והוועדה המיוחדת לענייני הצעירים בראשות ח"כ נעמה לזימי (העבודה) קיימו דיון משותף בנושא עידוד צעירים לסייע ולהתנדב בחקלאות בימי המלחמה.

ח"כ נעמה לזימי, יו"ר הוועדה המיוחדת לענייני הצעירים אמרה בפתח הדיון: "חקלאות היא לא רק ענף כלכלי אלא גם אינטרס לאומי של מדינת ישראל. אנחנו צריכים לדעת לייצר עוגנים ותמיכות לחקלאים שכ"כ זקוקים לכך בתקופה הזאת. פגשתי הרבה סטודנטים וצעירים שרק מחפשים לתרום לעם ישראל במלחמה, זה גרם לי להבין שיש לנו אפשרות לייצר את מעטפת התמיכה הנכונה לחקלאים. צריך לצאת ממחשבה מקובעת ולדעת לספק פתרונות יצירתיים שרלוונטיים לתקופה הזאת. נקודות זכות אקדמיות – התנדבות של חודש שלם במערך החקלאות, יכולה וצריכה להיות שקולה להתנדבות שבועית שמעניקה נקודות זכות. עבודה מועדפת – צריך להגדיל את המענק לעובדים בחקלאות כעבודה מועדפת כדי להגדיל את היקף הצעירים שבוחרים באפשרות הזאת. מטרת הדיון היא למצוא פתרונות לציבור החקלאים שחסר להם ידיים עובדות. משרד החינוך צריך להיות הגוף המתכלל של מערך סיוע המתנדבים לחקלאות".

לדברי ח"כ אלון שוסטר, יו"ר ועדת המשנה לקידום מנופי צמיחה של ענף החקלאות: "הדיון והפתרונות שאנחנו נספק לא נועדו להחליף את הצורך במציאת פתרונות רוחביים לענף החקלאות לגיוס עובדים. אנחנו רוצים להעניק עכשיו את העזרה הראשונה לענף, וסומכים על משרדי הממשלה שידעו לתת את טיפול השורש המעמיק לענף החקלאות בזמן המלחמה. המשימה שלנו היא לאפיין את מערך ההתנדבות ולעודד ישראלים להיכנס לשוק העבודה במקומות שזקוקים לכח אדם. הקמת מנגנון של התנדבות בחקלאות זה הזדמנות לייצר שיתופי פעולה חוצה מגזרים של החברה הישראלית".

ד"ר אסף לוי, ממשרד החקלאות הציג נתונים בדיון: "עד היום יצאו ממדינת ישראל כ- 10,000 עובדים זרים שמהווים שליש מכמות העובדים הזרים במשק החקלאי. בנוסף, יש מחסור של כ- 20,000 פלסטינים שאין להם אשרת כניסת לישראל מאז פרצה המלחמה ויש ישראלים רבים שעבדו בחקלאות והם נמצאים כעת בגיוס מילואים. בסה"כ אנחנו מעריכים שיש מחסור של כ- 40,000 עובדים בענף החקלאות. לפי החישובים שלנו אנחנו זקוקים ל- 800 אלף שעות התנדבות ול- 11,000 מתנדבים בכל יום. יצאנו בנוהל חירום לתמיכה כלכלית של 5 מיליון שקלים בעמותות שמעודדות צעירים להתנדב בחקלאות. הצלחנו להגדיל את מספר העמותות שמסייעות לענף החקלאות ובהתאם להביא לגידול בתקציב התמיכה בעמותות והוא עומד כעת על כ- 50 מיליון שקלים. חקלאות היא ערך, והציבור צריך לדעת שהוא צריך להכניס את היד לכיס ולהשקיע עוד כמה שקלים כדי לקנות תוצרת ישראלית. אנחנו רוצים להביא את רוח ההתנדבות לענף החקלאות ומקווים ליצור רצף התנדבות או תעסוקה של שלושה חודשים רצופים".

אורי דורמן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אמר כי "חקלאות היא ערך לאומי ולא רק שאלה כספית. יש לנו הרבה מאוד עבודה והמון מה לתקן במגזר החקלאי. אנחנו מודים לכל המתנדבים שכבר נרתמו לסייע, ואנחנו רוצים לראות עוד ישראלים שנקלטים לעבודה בחקלאות. אנחנו רוצים לבסס את החקלאות לא רק על עובדים זרים אלא גם על עובדים ישראלים. המתנדבים מחזיקים את ביטחון המזון הישראלי. התקציב של מדינת ישראל לשנת 2024 צריך לתת עדיפות לענף החקלאות".

לדברי דודו קוכמן, מזכ"ל תנועת האיחוד החקלאי: "למרות נטישת העובדים הזרים, החקלאים מרגישים רוח גבית טובה מצד החברה הישראלית שרוצה לסייע ולהתנדב. יש צורך במתנדבים בכל הארץ. מדינת ישראל מוקפת במדינות ערב ומדינות אויב, אנחנו צריכים להחזיק את הביטחון התזונתי והחקלאי שלנו בעצמנו. כיום כל מהנדס לומד על הסביבה העירונית אבל אין שום התייחסות למרחב הכפרי. מדינת ישראל צריכה להקים תוכנית ארוכת טווח לחינוך הדור הצעיר בראי צורכי החקלאות על שלל ההיבטים".

ינון אלרועי, נציג משרד הכלכלה והתעשייה בדיון דיווח לוועדה: "בהוראה של רח"ל הקמנו חמ"ל כדי להבין את תמונת מצב העובדים בענפים החיוניים המשק. שליש ממכינות הקד"צ מקדישות את הפעילות שלהם לסיוע למגזר החקלאי".

צחי בן עיון, יו"ר פורום החקלאות אמר: "בעקבות אירוע השבת השחורה של חודש אוקטובר כל מדינת ישראל מבינה את הערך הביטחוני שהחקלאות מעניקה למדינת ישראל. צריך לעודד את הצעירים בכל רחבי הארץ לעסוק בחקלאות. צריך להקים מושבים חקלאיים חדשים לצעירים. הפתרון של עובדים זרים לא נראה באופק ולכן אנחנו חייבים להסתמך על מערך המתנדבים".

אלי שיש, נציג משרד החינוך גילה כי "משרד החינוך רואה חשיבות רבה בערך ההתנדבות. מערך ההתנדבות של בתי ספר התחיל לפעול בתחילת חודש נובמבר ועד היום התנדבו למעלה מ- 45 אלף מתנדבים תלמידים ברחבי הארץ".

חברי הכנסת לזימי ושוסטר סיכמו את הדיון ואמרו: "המלחמה פגעה קשות בענף החקלאות ויחד עם זאת צריך להסתכל על ההזדמנות שנוצרה כדי לפתח את הענף הזה. אנחנו מבקשים ממשרד החקלאות להכין תוכנית לטווח קצר וארוך לסיוע לענף החקלאות. אנחנו מבקשים ממשרד החקלאות והחינוך להכין מתווה מסודר להתנדבות בתי ספר בחקלאות ולהכין תוכנית לימודים מסודרת לחקלאות לתלמידים. אנחנו מבקשים ממשרד האוצר לבטל קיצוצים תקציביים שהושתו על משרד החקלאות בהיקף של 250 מיליון שקלים ובנוסף להגדיל את תקציב עידוד ההתנדבות לטובת המאמץ הלאומי ולתת תוספת של 100 מיליון שקלים נוספים לעידוד כניסה של הדור הצעיר לענף החקלאות".

הח"כים הוסיפו: "אנחנו פונים למל"ג למסד את תוכנית הלימוד הכפרית והחקלאית בכל תחומי הלימודים שזה רלוונטי אליהם. מבקשים ממשרד החינוך לרכז את כל זרוע ההתנדבות של התלמידים והעמותות ולתקצב הסעות של מתנדבי מכינות. ההתנדבות בחקלאות צריכה להיות חלק מתוכנית ההתנדבות של התלמידים במסגרת מחויבות אישית ובמסגרת נקודות זכות. ללא שיקום העוטף החקלאות לא תצליח לחזור לאיתנה. אנחנו פונים למל"ג למשרד הביטחון ולמשרד האוצר לעודד עבודה מעודפת בענף החקלאות ולהגדיל את המענקים לעוסקים בתחום זה במסגרת ההתנדבויות השונות. יש צורך להסיר חסמים בפני כניסה של הדור הצעיר לעסוק בחקלאות. אנחנו נקיים דיון מעקב על הנושא הזה בזמן הקרוב".

מחסור עובדים זרים תוצרת חקלאית מלחמת חרבות ברזל משרד החקלאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד