ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
המשטרה לא חוקרת

יד מכוונת? אנדרטאות זיכרון רוסיות לקורבנות סטלין נעלמו

אנדרטאות לקורבנות הדיכוי הסטליניסטי ברוסיה נעלמים או מושחתים. לוחות זכרון במספר ערים ברוסיה נעלמו. לפחות 18 אנדרטאות לקורבנות הדיכוי וכן לחיילים זרים שלחמו במלחמת העולם השנייה דווחו שנגנבו או הושחתו

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: הקהילה היהודית בויניצה

במשך תשע השנים האחרונות הוצבו יותר מ-700 לוחות זכרון ברוסיה ובמקומות אחרים, המנציחים את האנשים שמתו בטיהורים של סטאלין בשנות ה-30. הדיקטטור הסובייטי סטאלין רצח את מתנגדיו וכל מי שהעז לרמוז שהוא מתנגדד לסטלין.

אולם מאז מאי האחרון, עשרות אנדרטאות נעלמו בכמה ערים רוסיות, כך לדברי אוקסנה מטייבסקיה, שהיא חלק מפרויקט השלט "כתובת אחרונה" שמנציח את מגורי המתנגדים לסטלין.

המשטרה לא חוקרת את הנושא וגב' מטייבסקיה מאמינה שזה לא מקרי. "זיכרון החיסולים הסובייטי מאתגר את הרעיון שהמדינה תמיד צודקת ולכן אינו נוח לשלטונות רוסיה. במיוחד בעקבות הפלישה לאוקראינה", אמרה.

מיליוני אנשים שתוארו כ"אויבי העם" נשלחו למחנות עבודה סובייטים, הידועים בשם הגולאג, ו-750,000 נרצחו במהלך מסע החיסול הגדול של סטלין בשנות ה-30.

גם אנדרטאות זיכרון אחרות נמצאות בסכנה. לפחות 18 אנדרטאות לקורבנות הדיכוי וכן לחיילים זרים שלחמו במלחמת העולם השנייה דווחו שנגנבו או הושחתו מאז פברואר 2022. רובן מוקדשות לאזרחים פולנים.

באוקטובר נהרסה אנדרטה שעשויה מלבנים לזכרו של כומר פולני בולט בעיר ולדימיר. גם לוח זכרון לזכר אסירים פולנים, נמצא הרוס בעיר. המשטרה ייחסה את ההרס למזג אוויר גרוע וסירבה לפתוח בהליכים פליליים, כך נמסר בתקשורת המקומית.

השלטונות הסובייטיים הוציאו להורג מאות אלפי פולנים לאחר 1939. ב-1940. 1.7 מיליון גורשו למחנות הגולאג בסיביר ובקזחסטן.

אלכסנדרה פוליבאנובה מארגון זכויות האזרח, "ממוריאל", מאמינה שהנזק הוזמן או בוצע על ידי הרשויות, מכיוון שמוסקבה רוצה שברית המועצות לא תיתפס כמדינה מדכאת.

היא טוענת שהממשלה לא רוצה שהרוסים יידעו את האמת על העבר הטרגי שלהם, במיוחד עכשיו כשחיילים רוסים הואשמו בפשעי מלחמה באוקראינה.

"הרשויות מנסות למחוק את זיכרון הפשעים של אותה אימפריה כדי לכסות או להצדיק את הפשעים של האימפריה הזו" אמרה.

מלחמת אוקראינה רוסיה רוסיה ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד