כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"על כל המשמעויות הכרוכות בכך"

משתמשים במכשירים חכמים? אתם מכניסים מעקב לבית שלכם

פעילותו של הבית החכם מחייבת איסוף ועיבוד של מידע אישי רב ורגיש העלול, בין השאר, לדלוף ולהיחשף ברבים | השימוש במוצרים הביתיים החכמים מהווה, הלכה למעשה, הכנסה של מערכות מעקב אל תחומי המרחב הפרטי והאינטימי ביותר של הפרט, על כל המשמעויות הכרוכות בכך

שואב אבק רובוטי
שואב אבק רובוטי צילום: unsplash

אחת התופעות המתפתחות של השנים האחרונות היא העלייה בשימוש במוצרי IoT (האינטרנט של הדברים – Internet of Things) במרחב הביתי, וזאת במסגרת הפיכתם של בתים ל"חכמים".

ה"אינטרנט של הדברים" הוא מושג המיוחס לשימוש במכשירים חשמליים המצוידים בחיישנים הקולטים ואוספים מידע מהסביבה בה הם נמצאים (כגון נתוני תנועה, טמפרטורה, קול ומיקום), והמעבדים אותו למטרות שונות ולפעולות בעולם הפיזי. 

לשימוש במוצרי IoT במרחב הביתי יתרונות רבים. עם זאת, לשימוש זה עשויות להיות השלכות משמעותיות על פרטיותם של משתמשים, בני ביתם, ושל כל הנכנסים בשערי המרחב הביתי החכם.

פעילותו של הבית החכם מחייבת איסוף ועיבוד של מידע אישי רב ורגיש העלול, בין השאר, לדלוף ולהיחשף ברבים. כמו כן, שימוש במוצרי IoT ביתיים מהווה, הלכה למעשה, הכנסה של מערכות מעקב אל תחומי המרחב הפרטי והאינטימי ביותר של הפרט, על כל המשמעויות הכרוכות בכך.

לאור כך, הרשות להגנת הפרטיות מציגה דגשים והמלצות לחברות המספקות שירותי ומוצרי "בית חכם" חכמים, וכן המלצות למשתמשים בשירותים ומוצרים אלו, כגון:

בעת הגדרת מרחבי הפעילות של מוצרי IoT ניידים (כגון שואבי אבק רובוטיים) ניתן להגביל את תנועתם ולמנוע מהם לפעול במרחבים ביתיים רגישים. 

בעת התקנת מערכות ומוצרי בית חכם הקפידו לשנות את סיסמאות ברירת מחדל של המכשירים לסיסמאות חזקות וייעודיות, והקפידו לעדכן ולשנות סיסמאות אלו מעת לעת. 

הקפידו כי סיסמת הכניסה לרשת הביתית תהא סיסמה חזקה. הקפידו גם שלא לשתף סיסמה זו עם גורמים שאינכם מכירים או בוטחים בהם. 

בעת הגדרת סיסמאות הקפידו שלא להשתמש בנתונים ידועים או פשוטים לגילוי (כגון תאריך לידה, מספר טלפון נייד, שמות ילדיכם או שמות חיות מחמד שברשותכם). 

בעת רישום והתקנה של מערכות בית חכם, הימנעו מלקשר מערכות אלו לחשבונותיכם שברשתות חברתיות.

הקפידו לבצע עדכוני תוכנה למוצרי ה- IoT הביתיים בהתאם להוראות היצרן. 

עשו שימוש במוצרי ה-IoT הביתיים רק בעת הצורך, והקפידו לכבות מכשירים אלו כאשר הם אינם נדרשים. 

שקלו שימוש במוצרי ה-IoT היכולים לפעול באופן לא מקוון וללא העברת מידע ברשת.

שקלו לצמצם את השימוש באפשרות השליטה מרחוק במוצרי IoT ביתיים. 

ככל שהדבר אפשרי, מומלץ להתקין תוכנת אנטי וירוס על מוצרי ה-IoT בטרם חיבורם לרשת.

עשו שימוש בזכותכם לעיין במידע על אודותיכם שנשמר במאגרי המידע של החברות המספקות עבורכם את שירותי הבית החכם. אם נתקלתם במידע שאינו נכון, מדויק או שלם, זכותכם לפנות בבקשה למחיקתו ממאגרי החברה.

בראייה צופה פני עתיד, סביר להניח כי היקף השימוש במוצרי IoT בכלל, ובבתים חכמים בפרט, ילך ויגבר, על כל המשמעויות הכרוכות בכך, לרבות בכל הנוגע לפרטיות ולאבטחת מידע.

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד