כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
הקצב מדמשק

צו מעצר הוצא נגד נשיא סוריה בגין שימוש בנשק כימי

צו מעצר הוצא נגד נשיא סוריה בשאר אל אסד בגין שימוש בנשק כימי. נשיא סוריה בשאר אל-אסד מואשם בהרג של לפחות 1000 בני אדם בגז סארין במלחמת האזרחים שהשתוללה כעשור במדינה 

צו מעצר הוצא נגד נשיא סוריה בגין שימוש בנשק כימי
נשיא סוריה בשאר אסד צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

בית משפט צרפתי הוציא צו הסגרה לנשיא סוריה ולפקידים בכירים סוריים בגין שימוש בנשק כימי אסור נגד אזרחים, זהו צו מעצר ראשון שלא יצא מבית הדין הפלילי הבינלאומי - לראש מדינה.

הצו, מתייחס לנשיא סוריה בשאר אל-אסד, אחיו מאהר אל-אסד ושני בכירים נוספים, והוא בא בעקבות חקירה פלילית לגבי תקיפות כימיות בעיירה דומה באוגוסט 2013, יותר מ-1,000 איש נהרגו.

"הנשיא אחראי לפשעים רבים בסוריה אבל עם סוג זה של נשק במיוחד גז סארין אי אפשר להתעלם ממעורבותו", אמר מאזן דרוויש, עורך דין ומייסד מרכז סורי לתקשורת, אחת הקבוצות שהגישו את התביעה.

דרוויש כינה את הצו "ניצחון לקורבנות, למשפחותיהם ולניצולים" מהפיגועים.

אחיו של אסד שימש כמפקד בפועל של יחידה צבאית סורית מובחרת, וייתכן ששני הפקידים האחרים שירתו כגנרלים של הכוחות המזוינים, כך לפי הדיווח בלה מונד הצרפתי.

בית המשפט בפריז פתח בחקירה ב-2021 לאחר שארגונים שונים הגישו תביעה נגד ממשלת סוריה.

לפי ה'לה מונד', סוריה הסכימה ב-2013 להצטרף לארגון לאיסור נשק כימי ולוותר על כל הנשק הזה, אך אסד המשיך בסדרה של התקפות כימיות עם חומרים אסורים.

ממשלת סוריה הכחישה את כל ההאשמות, מה שהוביל לתלונות משפטיות מכמה מדינות, אך צרפת נקטה בצעד יוצא דופן של הוצאת צו מעצר מתחום השיפוט האוניברסלי שלה, שלטענתה תקין ברחבי העולם בנושא נשק כימי.

דו"ח של אמנסטי אינטרנשיונל לשנים 2022-23 על הפרות של זכויות אדם ברחבי העולם ציין כי "התנאים הכלכליים והחברתיים הידרדרו בסוריה גם כאשר פחתה פעולות האיבה האקטיביות, כאשר הצדדים מבצעים הפרות גסות של זכויות אדם ללא עונש, כולל פשעי מלחמה".

ממשלת סוריה מואשמת בהריגת למעלה מ-3,000 פלסטינים סורים, כולל כמה שמתו מעינויים, בין מרץ 2011 ליולי 2020, כולל מאות עצורים שמתו ועשרות שנעלמו. כך לפי דו"ח משנת 2020 של ארגון סורי לזכויות אדם. זה נתן לאסד את הכינוי "הקצב של דמשק".

 

סוריה בשאר אסד בית הדין הבינלאומי בהאג צרפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד