כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
שומר בשבת

מיוחד: מותר לנסוע ברכב לצורך הרתעה? שו"ת לחברי כיתת כוננות

יש היתר הלכתי לעשות את כל הנדרש מבחינה מבצעית על מנת להגן ולמנוע פעולות טרור | הרבנות המשטרתית נדרשה בתקופה האחרונה למספר שאלות הנוגעות להתנהלות כיתת כוננות בשבת

מיוחד: מותר לנסוע ברכב לצורך הרתעה? שו"ת לחברי כיתת כוננות
חרדים מתאמנים בירי בשטח פתוח צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

רב משטרת ישראל, נצ"מ הרב רמי ברכיהו, יחד עם שאר רבני המשטרה, נדרשו בשבועות האחרונים למספר גדול של שאלות הלכתיות הנוגעות להפעלת כיתות הכוננות בשבת ברחבי הערים השונות. פורסמו פסיקות הלכתיות ייעודיות של רבני משטרת ישראל להתנהלות ההלכתית בשבת הרלוונטית לחברי כיתות הכוננות.

כך למשל, הרבנים פסקו כי בכל עת בה נדרשת הקפצת כיתת הכוננות בשל חשש לאירוע חירום, יש לבצע את כל הפעולות הנדרשות ללא שינוי ועיכוב. מותר לשאת נשק בשבת, והוא נידון כ'כלי שמלאכתו להיתר'. גם בנושא מכשירי הטלפון ההוראה הברורה היא כי מותר לחברי כיתת הכוננות לשאת את מכשיר הפלאפון בשבת לצורך זמינות.

כמו כן, מותר לענות ולהוציא שיחות לצורך מבצעי, כאשר לשם כך מומלץ להגדיר בפלאפון את אנשי הקשר הרלוונטיים לשעת חירום. ככל הניתן, יש להקיש על הפלאפון בשינוי מהדרך הרגילה כגון בגב האצבע.

מותר לסייר לצורך הרתעה, הגברת הביטחון וכן מניעת פשיעה. דין זה כולל נהיגה בניידת משטרה או ברכב ביטחון. יש להקפיד על נסיעה עם אורות מהבהבים, מלבד כמובן כאשר יש צורך מבצעי לנסוע ברכב הביטחון ללא אורות אלה ועוד.

רב המשטרה, נצ"מ רמי ברכיהו, אמר כי הוא הופתע מכמות השאלות הרבה שהועברה איליו ואל רבני המשטרה מרבני היישובים ומחברי כיתות הכוננות. כאשר כולם ביקשו הנחיות מדויקות לפעילות המותרת על פי ההלכה מהגוף הביטחוני שאמון על ביטחון הפנים. ואכן, תוך יומיים הצליחו הרבנים לתת מענה לכלל השאלות הרלוונטיות ולהפיצן לכיתות הכוננות.

הרב ציין עוד כי "הפסיקות הללו מקבלות הסכמה מגדולי ישראל".

משטרה שבת שלום שמירת שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד