כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
נתקל בקשיים

כך מנסה לפיד להוביל להחלפת רה"מ נתניהו

יאיר לפיד לא רוצה בחירות. הסקרים לא מחמיאים לו זה לא זמן שמתאים מבחינתו. לכן הוא מנסה לפעול להחלפת נתניהו במועמד אחר מהליכוד שינהיג את המדינה | כל האופציות שעומדות לרשותו אינן ישימות | גנץ וגלנט שבהם הוא רואה שותפים מצהירים נאמנות לנתניהו לפחות לתקופת המלחמה

כך מנסה לפיד להוביל להחלפת רה"מ נתניהו
יאיר לפיד ובנימין נתניהו צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, לא שוקט על השמרים ומנסה בכל דרך להדיח את ראש הממשלה בנימין נתניהו תוך כדי המלחמה. לפי דיווח של יוסי ורטר ב'הארץ', לפיד שוחח בשבוע שעבר עם חברי כנסת מ'הליכוד', כאלה שמותחים בשיחות סגורות ביקורת קשה על ראש מפלגתם. לפיד הציע להם להתפצל מסיעתם, להצביע אי אמון בממשלה ולתמוך בהקמת ממשלה חלופית בראשות מועמד אחר מ'הליכוד' וכך למנוע בחירות תוך שנה מאלה הקודמות.

לפי הדיווח, בין השמות שעלו בשיחות, שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ יולי אדלשטיין.

יצוין כי על מנת להפיל את הממשלה נדרש רוב של 61 חברי כנסת וזאת בהנחה שהאופוזיציה כולה, כולל 'המחנה הממלכתי' שחברה כעת בממשלת החירום, מגויסת למהלך. לשם כך על יאיר לפיד לגייס חמישה עריקים נוספים מהקואליציה, שיצביעו בעד הצעת אי אמון בראש הממשלה בנימין נתניהו ובכך להביא להדחתו.

הילכו שניהם יחדיו? יואב גלנט ויאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

אולם מדובר במשימה קשה עד בלתי אפשרית, שכן אין סיכוי שחברים בליכוד, ב'ישראל ביתנו' וב'תקווה חדשה' של גדעון סער יסכימו להישען על קולותיהם של חברי המפלגות הערביות בשביל להפיל הממשלה תוך כדי מלחמה. 

למרות הנאמר לעיל, לפיד חושב שמרגע שממשלה מאבדת את הרוב שלה בכנסת, תימצאנה עד מהרה סיעות בקואליציה שתחבורנה להקמת ממשלה חלופית כדי למנוע בחירות. הוא בונה למשל על 18 קולותיהם של חברי הסיעות החרדיות. "אני נותן לכם אופק שמונע בחירות. אם תתמכו ביוזמתי, לא תצטרכו לפטר את עצמכם", אמר לפיד לחברי סיעתו.

מדוע לפיד הולך למהלך שכזה ולא לבחירות

בכל הסקרים מאז החלה המלחמה, המחנה הממלכתי ובני גנץ הולכים ומתחזקים וכבר עומדים על מעל 40 מנדטים, חלקם הגדול מגיע על חשבון יאיר לפיד, שצולל מטה לאזור החד ספרתי. לפיד מבין שבחירות יובילו אותו שוב לעוד מפלגה רזה ולא משפיעה כפי שהיה בשיא השפל שלו עם 11 מנדטים בבחירות 2015, כאשר גנץ יהפוך למנהיג המחנה על חשבונו. לכן ללפיד כמו לליכוד שגם הוא צולל מטה לאזור ה-16 מנדטים יש אינטרס משותף להמשיך עם הכנסת הנוכחית ולקוות לנס או לאיזו טעות פטאלית של גנץ שתרסק אותו מטה והם יגרפו את השלל בחזרה.

עודה וטיבי מתנגדים ויש להם הסבר הגיוני

ב'הארץ' מציינים שמטעמו של לפיד פנו לשני ראשי המפלגות הערביות חד"ש-תע"ל איימן עודה ואחמד טיבי, אולם השניים הביעו את סירובם למהלך. איימן עודה ממילא הודיע כבר לפני חצי שנה שלא יתמודד בבחירות הבאות. כך שגם אם תהיינה בחירות הוא כנראה מחוץ למשחק. למרות זאת הסביר עודה לאנשי לפיד שרק בחירות מיידיות יבטיחו את ניצחון מחנה השמאל. שכן 'הליכוד' עוד עשוי להתאושש מהמכה שניחתה עליו בעקבות מחדל מתקפת הפתע של חמאס ותוצאותיו הקשות - אם תקום ממשלה חלופית.

איימן עודה עם נתניהו | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

גלנט וגנץ שוללים בפומבי לעין כל

הוזכרו בדיווח השמות יואב גלנט ובני גנץ - המחנה הממלכתי. ובכן גם גנץ וגם גלנט במסיבת העיתונאים אמש לצד ראש הממשלה נתניהו, אמרו בקולם שהם לא עוסקים בפוליטיקה בעת מלחמה וכי נשמר מקום בממשלה ובקבינט לח"כ יאיר לפיד.

גלנט השיב לשאלת החלפת ראש הממשלה ואמר: "מציע לכולנו להתמקד רק במטרות המלחמה. אינני עוסק בדברים אחרים ואינני מתכוון לעסוק בהם".

גנץ התייחס לאותה שאלה ואמר: "ההסכם שאיתו נכנסו לממשלת החירום הוא הסכם נכון וטוב והקבינט בהרכבו מנוהל בצורה טובה. בתוך ההסכם הזה יש עמדה פנויה ליאיר לפיד להצטרף לממשלת החירום, אשמח שזה יקרה. המקום שלו מובטח".

יאיר לפיד בנימין נתניהו יואב גלנט מלחמת חרבות ברזל יולי אדלשטיין בני גנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד