כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
סתימת פיות בעזה

המחיר אותו משלמים תושבי הרצועה: ניצני ביקורת על התנהלות חמאס

מאז תחילת הלחימה ברצועת עזה גבר משמעותית הלחץ על תושבי הרצועה. הציבור העזתי מנסה להתמודד עם המחיר שהוא נאלץ לשלם בשל המלחמה. חלק ניכר מהציבור נאלץ לעזוב את ביתו ומספר הנפגעים עולה מדי יום. לפי שעה ניתן להבחין בניצנים בלבד של גילויי מחאה בקרב הציבור. אין להם בינתיים ביטוי בכלי תקשורת ממוסדים

המחיר אותו משלמים תושבי הרצועה: ניצני ביקורת על התנהלות חמאס
מחבלי חמאס צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

מאז תחילת הלחימה ברצועת עזה ובעיקר מאז כניסת כוחות צה"ל לרצועה, גבר משמעותית הלחץ על תושבי הרצועה. הציבור העזתי מנסה להתמודד עם המחיר שהוא נאלץ לשלם בשל המלחמה ו"לעכל" את ממדי ההרס שנגרם בעקבות התקיפות המאסיביות של צה"ל ברחבי הרצועה. חלק ניכר מהציבור נאלץ לעזוב את ביתו אם למחסות או לדרום הרצועה ומספר הנפגעים עולה מדי יום.

למרות שנראה לפי שעה שרוב הציבור לא מעז לצאת נגד הנהגת חמאס, לאחרונה ניכר כי לאט לאט חודרות תחושות בקרב הציבור לפיהן הנהגת חמאס דואגת לעצמה ולתדמיתה וכי לא אכפת לה ממצבם וגורלם. לתחושות אלה מתווספות מספר התבטאויות בכירים המעידות על התנערות מכל אחריות למצב האוכלוסייה המקומית. העובדה שחלק גדול מהנהגת התנועה כלל לא נמצא ברצועה ולא חווה את האירועים מעצימה אף יותר תחושות אלה.

לפי שעה ניתן להבחין בניצנים בלבד של גילויי מחאה בקרב הציבור. אין להם בינתיים ביטוי בכלי תקשורת ממוסדים. אלה הם בעיקר ביטויים של יחידים, לא רשמיים, אשר מתנהלים רובם ככולם ברשתות החברתיות, בעיקר של גורמים המזוהים עם פתח ברצועה ולא ברורה מידת התפוצה שלהם מחוץ למעגל זה.

למרות זאת, יתכן שלאור המשך המערכה ברצועה, היקף האבדות הגבוה בנפש, הנזקים הכבדים לתשתיות ברצועה, חשיפת השימוש שעושים חמאס ושאר הארגונים באוכלוסייה כמגן אנושי, וחולשתה של חמאס, יפנים הציבור ברצועת עזה את "מחיר ההפסד" והביקורת אולי תצבור תאוצה ואף תגיע לביטויים פומביים מפי גורמים מוסמכים ובעלי השפעה, כך מדווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

בניגוד למצב ברצועה, נחשף הציבור לחיי הפאר שמנהלים חברי הנהגת חמאס שרבים מהם שוהים בחו"ל (קטאר, לבנון, תורכיה) אל מול המחיר הכבד שהם מאלצים אותו לשלם בשל המלחמה. לכך מתווספות מספר התבטאויות בכירי חמאס המחזקות את התחושה שמנהיגי התנועה מתנערים מאחריות לשלום האוכלוסייה והם דואגים לפן הצבאי בלבד. כל אלה רק מגבירים את תחושת הנטישה של הציבור ומעלים את רמת הביקורת והזעם כלפי חמאס.

על רקע כל זאת אותרו מספר סימנים של ביקורת גם מצד הציבור. אולם, זוהי ביקורת של יחידים המעזים לחלוק פה ושם את תחושותיהם, בעיקר ברשתות החברתיות מבלי שיינתן לכך הד פומבי נרחב. להלן מספר דוגמאות.

בתחילת מסיבת עיתונאים שערך דובר משרד הפנים בעזה, איאד אלבזם, בבית החולים שיפא, עבר פלסטיני חבוש בידו מאחורי הדובר, וצעק "שאללה יבוא חשבון עם חמאס. אתלונן עלייך לאל יא חמאס". יצוין שאלבזם אמנם הפסיק את דבריו אך בהמשך הוא לא התייחס לקריאות.

במהלך הלוויה שנערכה בעזה האשימה אמו של המת את חמאס במותו וצעקה "כל זה בגלל חמאס הכלבים" תמונת האישה כשהיא מטושטשת הועלתה לרשת טוויטר.

בסרטון שהועלה לרשת תועדו תושבים המתפנים מצפון הרצועה לדרומה. אחת הנשים בקבוצת המתפנים תועדה כשהיא אומרת "יצאנו מהמוות, תודה לאל". אדם אחר, שהוצג כאבו חמזה ממחנה הפליטים אלשאטי בעזה, אשר צעד עם התושבים המתפנים, יצא גם הוא נגד בכירי חמאס ואמר: "אבו אלעבד (אסמאעיל הניה) הרס את עזה. אתה המרגל הגדול ביותר, אתה ומשעל מרגלים".

בערוץ אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, התראיינה ילדה מרצועת עזה שנשאלה: "מה את רוצה להגיד להתנגדות הפלסטינית?" (חמאס וארגוני הטרור בעזה). הילדה השיבה: "הם נמצאים למטה במנהרות ואנחנו, האזרחים קורבנות. צעירים, ילדים ונשים". לאחר שהקטע שודר בשידור ישיר נמנע הערוץ מלפרסם אותו ברשתות החברתיות.

ב-14 בנובמבר, פורסם בערוץ אל ג'זירה סרטון בו ראיין כתב הערוץ בבית החולים אל אקצא בדיר אלבלח תושב עזה בבית החולים. התושב מתח ביקורת על חמאס באומרו: "למה הם מתחבאים בין אזרחים? שילכו לגיהנום ויתחבאו שם". ברגע שהכתב שמע ביקורת זו הוא כמובן הפסיק את דברי התושב והרחיק ממנו את המיקרופון.

 

 

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד