י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
דיאטת מאנצ'?

מחקר בלתי צפוי: האם קנאביס מרזה?

כמעט כל מי שיודע מה זה קנאביס, יודע שהוא יכול לעורר תיאבון. למעשה, סגולה זו הופכת אותו לאמצעי טיפולי למתמודדים עם העדר תיאבון מסוכן. עם זאת - מחקרים מגלים כי הקשר בין קנאביס וניהול משקל הרבה פחות צפוי ממה שנראה, וכי רכיבים מסוימים בצמח יכולים גם לסייע לשלוט ברצון לנשנש מזון לא בריא. האם קנאביס רפואי יכול דווקא להיות לנו לבעל ברית לא שגרתי במסע הירידה במשקל? בואו נחקור

מחקר בלתי צפוי: האם קנאביס מרזה?
קנאביס צילום: Yonatan Sindel/Flash90

קשה לא לשים לב להתעניינות הגואה בטיפול בעזרת קנאביס רפואי להתוויות רפואיות שונות, אם כי בין סגולותיו צמח המרפא ידוע גם ביכולתו לעודד תיאבון מוגבר, מה שמכונה "מאנצ'יז". זה מצביע על ההשפעה הפוטנציאלית של קנאביס על המשקל, תופעה שמדענים החליטו לחקור לעומק.

בהתעמקות בתחום זה, מחקרים מתמשכים בוחנים האם קנאביס, מעבר להשפעות המסורתיות שלו, עשוי למלא דווקא תפקיד מסייע בניהול ושמירה על משקל תקין, מה שמעורר נקודת מבט חדשה על היישומים הרב-גוניים של צמח זה.
מה אומר המדע?
השנה (2023) נערך מחקר שבחן 95 משתתפים בחקירה של ההשפעות של תרכובת מסוימת שמקורה בצמח הקנאביס. המחקר התרכז בהשפעה על בקרת תיאבון, רעב ורמות אנרגיה. במהלך המחקר שנמשך ארבעה שבועות, המשתתפים דיווחו על תוצאות חיוביות, עם ירידה ניכרת בתיאבון ושיפור השליטה על החשקים למזון.

הנתונים הצביעו על ירידה מובהקת בחומרה ובתדירות של הרגלי האכילה המזיקים ביותר של המשתתפים. בנוסף, משתמשים ציינו רמות אנרגיה מוגברות, מה שיכול להצביע על יתרון כפול של תרכובות הקנאביס. ממצאים אלה מרמזים על האפשרות המסקרנת של רתימת קנבינואידים לניהול תיאבון ואנרגיה משופרת ליום יום. אבל האם היה משהו מיוחד בתרכובות האלה?

קנבינואידים ייחודיים: סוד הקסם

מסתבר שכן: התרכובת הייתה עשירה בקנבינואידים - המרכיבים הפעילים הייחודיים לצמח הקנאביס. בין הקנבינואידים היה ריכוז גבוה של שניים ייחודיים: THCV ו-CBG. השילוב שלהם הציע לנבדקים אפקט ממריץ יותר, אופורי אך ממוקד ומרגיע עם סבירות מופחתת לעורר את הרעב המסורתי המתעורר מטיפול באמצעות קנאביס ("מאנצ'יז").

הקנבינואידים הללו, עם התכונות הייחודיות שלהם, מרמזים על קשת מגוונת של השפעות פוטנציאליות על תיאבון, מצב רוח ורמות אנרגיה, כפי שהציעו מחקרים פרמקולוגיים קיימים.

השפעה על הרגלי אכילה מזיקים

בנוסף להעדר הדחף לנשנוש, גם ההשפעה של תמיסת הקנאביס הרפואי על הרגלי אכילה מזיקים הייתה בולטת במיוחד במהלך המחקר. המשתתפים דיווחו על ירידה מובהקת סטטיסטית הן בחומרת ותדירותם של הרגלי האכילה המזיקים ביותר שלהם, כולל נשנוש לא נשלט ומדוד, אכילה מוגזמת בשעות הלילה המאוחרות ואכילה רגשית.

כל זה מצביע על תפקיד פוטנציאלי לקנאביס רפואי בטיפוח שליטה טובה יותר על התנהגויות אלו. נתונים במחקרים המבוססים על דיווחים עצמיים גם כן מצביעים על ירידה ממוצעת של 28% בחומרת הרגלי אכילה מזיקים, ומנכיחים את ההשפעה המוחשית של תמיסת הקנאביס הרפואי בבלימת דפוסים לא בריאים וקידום שיטות אכילה מודעת יותר.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

ריכוז ורוגע מפחיתים אכילה רגשית

אם כל זה לא מספיק, המשתתפים גם דיווחו על השפעות חיוביות בלתי צפויות על רמות האנרגיה, המיקוד והמתח בזמן השימוש בתמיסת הקנאביס הרפואי. המחקר חשף עלייה מובהקת של 31% ברמות האנרגיה המדווחות ושיפור של 26% במיקוד במהלך ארבעת השבועות בהם נמשך המחקר.

האנרגיה הזו עשויה למלא תפקיד מרכזי בהפחתת מתח, כפי שמעידה ירידה ממוצעת מדהימה של 50% ברמות הלחץ המדווחות. ביכולתם של המיקוד והאנרגיה המוגברים והפחתת מתח גם לשבש דפוסים של אכילה רגשית הנובעת ממתח, ולהציע דרך מבטיחה לשיפור ניהול המשקל הכולל.

ראיות ממחקרים ומהעולם האמיתי

שילוב והצלבת הראיות הקליניות ממחקרים עם דיווחים עצמיים הנגישים לחוקרים מציגים פוטנציאל ממשי לטיפוח אורח חיים בריא יותר באמצעות טיפול נכון ומדויק באמצעות קנאביס רפואי. 90% הכירו בפחות מקרים של אכילת יתר, 77% דיווחו על ירידה בתיאבון ו-60% ציינו שיפור במיקוד. בנוסף, 60% מסרו כי התמיסה משפרת את איכות חייהם הכללית.

לסיכום

מהמחקר עולה כי תמיסת קנאביס רפואי בעלת ריכוזים עשירים של הקנבינואידים הייחודיים THCV ו-CBG עשויה להשפיע באופן חיובי על ניהול המשקל, לבלום אכילת יתר ולשפר את המיקוד. עם זאת, כדי לענות על השאלה: ״האם מוצרי קנאביס רפואי אחרים יכולים להוות סיוע בר-קיימא בירידה במשקל, או להוות מכשולים?״ נצטרך לחקור בעצמנו, עד שריכוזי הקנבינואידים הספציפיים הללו יימדדו בכל מוצר. זה מדגיש את הצורך במחקר מתמשך בתחום הדינמי של מוצרים מבוססי קנאביס, המציע דרכים פוטנציאליות לחדשנות בבריאות ובריאות.

אף על פי כן, יש לציין כי למוצרים השונים של חברת פיס נטורלס יש ריכוזי CBG ניכרים, והמוצרים ״רפאל״ ו״וודינג קייק״ נוצרו מצאצאים גנטיים של זנים עתירי THCV.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

מקורות:

1. Wargent, E. T., Zaibi, M. S., Silvestri, C., Hislop, D. C., Stocker, C. J., Stott, C. G., Guy, G. W., Duncan, M., Di Marzo, V., & Cawthorne, M. A. (2013). The cannabinoid Δ(9)-tetrahydrocannabivarin (THCV) ameliorates insulin sensitivity in two mouse models of obesity. Nutrition & diabetes, 3(5), e68. https://doi.org/10.1038/nutd.2013.9

2. Englund, A., Atakan, Z., Kralj, A., Tunstall, N., Murray, R., & Morrison, P. (2016). The effect of five day dosing with THCV on THC-induced cognitive, psychological and physiological effects in healthy male human volunteers: A placebo-controlled, double-blind, crossover pilot trial. Journal of psychopharmacology (Oxford, England), 30(2), 140–151. https://doi.org/10.1177/0269881115615104

3. Abioye, A., Ayodele, O., Marinkovic, A., Patidar, R., Akinwekomi, A., & Sanyaolu, A. (2020). Δ9-Tetrahydrocannabivarin (THCV): a commentary on potential therapeutic benefit for the management of obesity and diabetes. Journal of cannabis research, 2(1), 6. https://doi.org/10.1186/s42238-020-0016-7

4. Cascio, M. G., Gauson, L. A., Stevenson, L. A., Ross, R. A., & Pertwee, R. G. (2010). Evidence that the plant cannabinoid cannabigerol is a highly potent alpha2-adrenoceptor agonist and moderately potent 5HT1A receptor antagonist. British journal of pharmacology, 159(1), 129–141. https://doi.org/10.1111/j.1476-5381.2009.00515.x

5. Russo E. B. (2011). Taming THC: potential cannabis synergy and phytocannabinoid-terpenoid entourage effects. British journal of pharmacology, 163(7), 1344–1364. https://doi.org/10.1111/j.1476-5381.2011.01238.x

קנאביס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד