י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

"העיר עומדת בפני קריסה" | ראש העיר בקריאה לנתניהו

100% עליה במספר דורשי העבודה על פי שירות התעסוקה, ירידה דרמטית של 42% בהוצאות כרטיסי האשראי בעיר אילת על פי נתוני חברת שבא. ראש העיר אילת מתריע בפני ראש הממשלה על קריסה כלכלית של עירו בשורת תחומים בעקבות המלחמה

"העיר עומדת בפני קריסה" | ראש העיר בקריאה לנתניהו
בנימין נתניהו באילת צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ראש עיריית אילת, אלי לנקרי בקריאה דחופה לראש הממשלה בנימין נתניהו, למנוע את המשבר הכלכלי המתהווה באילת.

העיר אילת שהייתה הראשונה להתגייס עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" והפכה כבר בשבוע השני למלחמה לעיר הקולטת הגדולה במדינה, נמצאת בעיצומו של משבר כלכלי, שילך ויחריף ככל שתימשך המערכה. בעיר שכל כלכלתה נשענת על תיירות נרשמת כבר ירידה של 60% בפדיונות, 50% ירידה בהכנסות, 42% ירידה בכרטיסי האשראי וגידול דרמטי באחוז האבטלה.

על רקע נתונים אלה פנה ראש עיריית אילת – אלי לנקרי בקריאה דחופה לראש הממשלה – בנימין נתניהו, להתערב ולמנוע את המשבר הכלכלי, שכבר נותן אותותיו בכל מדדי הפעילות העסקית והתעסוקה בעיר, בשיעורים משמעותיים בהרבה מיתר אזורי הארץ.

בפתח הדברים ציין ראש העירייה בפני ראש הממשלה את מה שכבר הוכח, שהעיר אילת היא המפתח לעורף הישראלי. "כאשר אילת חזקה היא יכולה לקלוט עשרות אלפי ישראלים ולתת להם מענה זמני לתקופת המלחמה" אמר ראש העירייה ופרט בפני ראש הממשלה את ההתגייסות העירונית של אילת כבר מהיום הראשון כולל העירייה, תושבי העיר, בתי המלון, בעלי עסקים, אטרקציות ועוד, שפועלים כבר שבועות רבים סביב השעון, במעשה הציוני ההיסטורי של הסיוע למפוני הדרום אליהם התווספו גם מפונים מן הצפון. עוד ציין ראש העירייה, כי בצד האירוח שבשיאו הכפילה העיר אילת את עצמה, עם אירוח של מעל 65 אלף איש, מתמודדת העיר אילת גם עם איום ביטחוני נוסף, כשהפכה להיות מטרה ייחודית בפני עצמה למתקפות של כלי טיס וטילים מכיוון תימן.

נוכח אלה הדגיש ראש העירייה, כי כלכלת העיר עומדת בפני קריסה, וללא סיוע ממשלתי מאסיבי ומיידי, העיר אילת עלולה להתרסק כלכלית וחברתית, ועלות השיקום שלה תהיה עשרות מונים מעלות הסיוע הנדרש. בדבריו התייחס ראש העירייה למשבר כלכלי חמור אשר נותן אותותיו כבר כעת בכל מדדי הפעילות העסקית והתעסוקה, ללא יוצא מן הכלל. בעיה שתחריף עם סגירת בתי המלון כאשר המפונים יחזרו לביתם. בתוך הנתונים 100% עליה במספר דורשי העבודה על פי שירות התעסוקה, ירידה דרמטית של 42% בהוצאות כרטיסי האשראי בעיר אילת על פי נתוני חברת שבא. "זהו השיעור הגבוה ביותר מכל ערי ישראל, למעט קריית שמונה ושדרות שפונו מיושביהם" ציין ראש העירייה והוסיף, כי גם הירידה בפעילות העסקית באילת, גבוהה בהרבה משאר ערי ישראל, בתוך כך מדווחים מרבית העסקים בעיר על ירידה דרסטית בהיקף של מעל 50% מההכנסות. מרכזי הקניות מדווחים על ירידה של 60% בפדיונות בהשוואה לירידה של 18.73% בשאר הארץ.

"בשונה מיתר אזורי ישראל בהם קיימת תכונה של יציאה מן הקיפאון הכלכלי, הפעילות הכלכלית באילת ממשיכה להידרדר מיום ליום" הבהיר ראש העירייה והדגיש, כי המפונים ששוהים באילת אינם נופשים. נהפוך הוא, העיר שקלטה אותם פועלת לדאוג לכל מחסורם.

ראש העירייה השווה את המצב לתקופת הקורונה ואמר: "למדנו על בשרינו שהעיר אילת, אשר כלכלתה נסמכת על הכנסות מתיירות, היא הראשונה להיפגע והאחרונה להתאושש מכל משבר בקנה מידה כזה. לצערי, המצב המלחמתי אשר פוגע אנושות בתיירות ובכל העסקים המתפרנסים ממנה, צפוי לגרום לנזקים כבדים לעיר אילת גם בשבועות ובחודשים לאחר תום המלחמה, נזק שיהיה גדול הרבה יותר מכל עיר אחרת בישראל".

על בסיס נתונים אלה, יחד עם התפקיד החשוב שהמלחמה זימנה לעיר אילת, דרש ראש העירייה מראש הממשלה, שהממשלה בראשותו תכלול את העיר אילת כחריג בתכנית הסיוע לעסקים, שאושרה לאזור של 0-40 ק"מ מרצועת עזה, או לקבוע מתווה פיצוי ייחודי לעיר אילת אשר ייתן מענה לפגיעה הקיימת בכלכלת העיר. בנוסף דרש ראש העירייה לאשר ללא דיחוי, תכנית ייחודית לעיר אילת לעידוד התיירות ולהתמודדות עם המשבר הכלכלי שחווה העיר ואשר צפוי להחמיר לאחר המלחמה נוכח מאפייניה המיוחדים של כלכלת העיר.

"אנו נמצאים רגע לפני שהעיר שוקעת אל תוך משבר גדול" אמר ראש העירייה והפציר בראש הממשלה, שלא להשתהות ולפעול כעת, באמצעות מתן הנחייה לגורמי הממשלה ולגורמי המקצוע האמונים על כך, לגבש מתווה לסיוע לעסקים בעיר אילת, במסגרת תכנית הפיצויים למגזר העסקי וכן תכנית לטווח הבינוני והארוך לעידוד תיירות בעיר אילת, כפי שמתחייב על מנת שניתן יהיה להמשיך את קיום החיים והפעילות העסקית בעיר.

מלחמת חרבות ברזל בנימין נתניהו קריסה אילת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד