ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
"העוטף יהפוך לאי אנרגטי"

השר קיים סדרת מפגשים עם ראשי היישובים והמועצות בחבל תקומה

שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ, קיים סדרת מפגשים עם ראשי היישובים והמועצות בחבל תקומה ודן איתם בהצעת המשרד לשיקום האזור: "ביום שאחרי המלחמה, העוטף יהפוך ל'אי אנרגטי' ובסיס משמעותי לאנרגיה מתחדשת"

השר קיים סדרת מפגשים עם ראשי היישובים והמועצות בחבל תקומה
ישראל כץ צילום: Tomer Neuberg/Flash90

שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ, ומנכ"ל משרדו, קובי בליטשטיין, מקיימים פגישות עם ראשי היישובים והמועצות בחבל תקומה, בהם הם מציגים קווים כלליים לתוכנית המשרד לשיקום האזור בתחום האנרגיה והמים.

התוכנית האסטרטגית לשיקום החבל, שנבנתה בשבועות האחרונים במשרד האנרגיה והתשתיות, יחד עם רשות המים ורשות החשמל, ובשיתוף מנהלת תקומה במשרד ראש הממשלה, עוסקת בשיקום ושיפור האזור בתחום האנרגיה והמים, ונותנת מענה בשלל תחומים, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך, בהם רשת החשמל, רגולציה, מקרקעין, גז טבעי, מים ועוד.

התכנית מתבססת על דו-שיח שוטף בין אנשי המקצוע במשרד האנרגיה והתשתיות וראשי הרשויות השונות, שהעלו את דרישותיהם גם בסיורים וביקורים שקיימו הגורמים המקצועיים בעוטף עזה וביישובי הדרום. התוכנית עצמה עוד פתוחה לשינויים ודיונים, והיא תיכתב באופן סופי בהתאם לדרישות המועצות והרשויות עצמן.

בנוסף, פנה המשרד לציבור בקול קורא בשיתוף עם קהילות האנרגיה Ignite The Spark ו-Energycom, כדי לקבל פתרונות לטווח הבינוני והארוך, יעדים, פרויקטים מעשיים ושיתופי פעולה אפשריים לקידום חזון משק האנרגיה והמים באזור החבל. המידע שהתקבל מתוצרי הקול קורא ישמש אתה המשרד בהמשך לפיתוח וקידום התכנית.

התוכנית עוסקת, בין היתר, בשלושה עקרונות מרכזיים:

* קידום עצמאות ויתירות באנרגיה באמצעות הגברת החוסן והעצמאות האנרגטית של האזור על ידי פיתוח היכולת של חבל התקומה לתפקד בעת הצורך כ"אי אנרגטי", אשר מייצר, מספק וצורך חשמל ללא תלות ברשת החשמל. זאת באמצעות הקמת פרויקטים ייחודיים לייצור חשמל נקי, פיתוח יכולות ניהול אנרגיה, הקמת מתקני ייצור אנרגיה מתחדשת ואגירה מקומיים, פיתוח רשת חשמל מוטמנת אזורית, שדרוג תשתיות מים, חיבור תשתיות גז טבעי, אגירת אנרגיה ויצירת מיקרו-גרידים.

* קידום אנרגיה נקייה, מקיימת ומאופסת של חבל תקומה על ידי התייעלות אנרגטית ובנייה ירוקה, כולל מערכות מים מקיימות, בין היתר באמצעות קידום ייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות, הפקת אנרגיה מפסולת, ופיתוח תשתיות לטעינת כלי רכב חשמליים.

* קידום חדשנות אקלימית ופיתוח כלכלי באמצעות ביסוס החבל כמוביל בתחומי החדשנות באנרגיה, בדגש על מחקר ופיתוח בנושא אנרגיות נקיות וקידום תעשייה משלימה: מרכזי מו"פ טכנולוגיים, חממות טכנולוגיות, מפעלים לייצור טכנולוגיות אנרגיה נקייה ואזורי נסיינות באנרגיה.

הצעדים המוצעים בתוכנית מאורגנים לפי קנה מידה – מרמת הבניין הבודד, דרך רמת היישוב, השטחים הצמודים לו וכלה בתשתיות אזוריות.

מנכ"ל המשרד ואנשיו מקיימים, כאמור, שיח שוטף עם ראשי הרשויות והיישובים לאורך המלחמה וימשיכו להציג בפניהם את הקווים הכלליים של התוכנית, זאת תוך שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות והגורמים הרלוונטיים במשק האנרגיה והמים.

בהתאם לתפיסת המשרד, גם בטווח הביניים, יש לפעול בראייה מקיימת ומתכללת בכל הקשור להקמת המגורים הזמניים עד לשיקום היישובים שנפגעו. על כן מציע המשרד לפעול להקמת המבנים עם מערכות לייצור חשמל סולארי ואגירה. מתקנים אלה יהיו בעלי תועלת רבה להקטנת העומס על התשתיות ביישובים הקולטים בעלות נמוכה יחסית וללא תוספת זמן ומשאבים, ייצרו הכנסה פאסיבית למפונים ויחזקו את תפיסת המבנים כמבנים לטווח הארוך. כמו כן, ניתן גם ליישם במבנים אלה פתרונות חדשניים בטכנולוגיה ישראלית לדוגמא יצירת אנרגיה משפכים ופסולת.

יש לציין כי עקרונות התוכנית, הצעדים הרגולטורים הנדרשים, התקציב ולוחות הזמנים, מתגבשים בימים אלה מול מנהלת תקומה במשרד רוה"מ וגורמי המקצוע הרלוונטיים במשרדי הממשלה השונים.

שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ אמר: "המחויבות של הממשלה היא השמדת חמאס ושיקום העוטף. לא נחסוך שקל בשיקום הקהילות והיישובים. יחד עם ראשי המועצות והתושבים נהפוך את עוטף עזה ל"אי אנרגטי" שיהיה מודל עולמי של אנרגיה מתקדמת ומתחדשת. נקים בעוטף תשתיות אגירה, מרכזי מו"פ, תשתיות גז ועוד. מי שחשב שיכבוש אותנו יקבל בתגובה יישובים משגשגים ופורחים. עם ישראל חי!".

ישראל כץ מלחמת חרבות ברזל יישובי עוטף עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד