י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
טיפים חשובים

כך תשמרו על בריאות הסוללה ברכב חשמלי

כמה טיפים שיעזרו לשמור ולהאריך את תוחלת החיים של הסוללה היקרה ברכב החשמלי. חשוב להכיר את הדקויות והרגישויות של הכימיה בסוללות – זו שיוצרת את קסם התנועה ואת היכולת שלנו לנוע במרחב

כך תשמרו על בריאות הסוללה ברכב חשמלי
תכנן את הטעינה שתתבצע שלא בשעות העומס. אפשרי באפליקציה או במסך הרכב עצמו צילום: GM

לאור הרגישות הרבה והמחיר האסטרונומי של הסוללה ברכב החשמלי, זה ממש קריטי לדעת כיצד אפשר לשמור על בריאות הסוללה ותקינותה לאורך השנים שבהם הרכב ישמש אותנו. כדי להשיג את הארכת החיים של הסוללה ברכב חשמלי (EV) יהיה על בעל הרכב לאמץ הרגלים בריאים ופרוצדורות נכונות – עם הווריאציות השונות לפי הנחיות יצרן הרכב. הנה כמה טיפים שיעזרו לשמור ולהאריך את תוחלת החיים של הסוללה היקרה ברכב החשמלי.

1. הימנעו מטעינה מהירה:
- טעינה מהירה מייצרת עומס טרמי רב המתבטא כחום. חום גבוה עשוי לתרום לירידה ביכולות של הסוללה. במידת האפשר, השתמש באפשרויות טעינה מתונות או איטית.

2. תכננו טעינה שלא בשעות השיא:
- טעינה בשעות שאין בהן עומס, לא רק שמסייעת להפחית את התעוקה על רשת החשמל אלא יכולה גם למזער את הצטברות החום בסוללה, שכן תשתית הטעינה עשויה להיות פחות לחוצה בזמנים אלו.

טעינת DC מהירה יוצרת עומס חום פנימי ועשויה לקצר את חיי הסוללה: קרדיט GM

3. היו מודעים לחום:
- ישראל היא מדינה חמה. זו עובדה. אם טוענים בחום קיצוני, נסו להוריד את הטמפ' אם אפשרי על ידי הצללה או אוורור. בחלק מהמכוניות החשמליות יש מערכות המכינות מראש את הסוללה לקראת טעינה. הפעילו פונקציה זו אם היא קיימת.

4. איזון מצב טעינה:
- נסו לשמור על איזון מצב הטעינה (SOC). הימנע מטעינה קבועה ל-100% או לתת לסוללה לרדת לרמות נמוכות מאוד – למשל מתחת ל-15%. שמירה על SOC מתון יכולה לעזור להאריך את חיי הסוללה.

טעינה ביתית איטית תהיה גם הזולה ביותר וגם הבריאה ביותר לרכב ולסוללה: קרדיט GM

5. החליפו בין הצמיגים בפרקי זמן קבועים:
- הצמיגים עובדים קשה מאד ברכב חשמלי. המשקל גדול יותר משל רכב בנזין מקביל והמומנט של המנועים – יוצרים מלאי מהיר ביחס לזה של המכוניות שאנו מכירים. בלאי לא אחיד בצמיגים עלול להשפיע על היעילות הכוללת של הרכב. רוטציה קבועה בין הצמיגים עשויה לעזור לשמור על יעילות אופטימלית ולהפחית את העומס על המצבר.

6. השתמשו באביזרים חסכוניים באנרגיה:
- צמצמו את השימוש באביזרים הצורכים אנרגיה מהסוללה למשל בקרת אקלים וחימום למושבים. השתמשו במערכות אלו בתבונה כדי להפחית את העומס על הסוללה.

7. זמן סרק הוא סרק:
- הימנעו מתקופות ממושכות של סרק, מצב שבו מערכת ההנעה דולקת אבל הרכב לא נע. שכן הדבר גוזל אנרגיה מהסוללה מבלי לתרום לתנועת הרכב.

8. בדקו את מערכות הקירור:
- כאמור החום הוא האויב של הסוללה – וברכב חשמלי יש מערכות קירור עצומות שזה תפקידן. ודאו שמערכת קירור הסוללה פועלת כהלכה. התחממות יתר עלולה להשפיע באופן משמעותי ביותר על חיי הסוללה, ומערכת קירור מתפקדת היטב קריטית לוויסות את הטמפרטורה.

9. באחסנה הסוללה טעונה:
- אם מתכננים לאחסן את הרכב החשמלי לתקופה ממושכת, מומלץ לבדוק מהן הנחיות היצרן לשמירה על מצב טעינה מתאים. הימנעו מאחסון הסוללה ברמות טעינה גבוהות או נמוכות במיוחד.

10. עשו לעצמכם בית ספר:
- למדו את המאפיינים וההמלצות הספציפיות עבור הדגם החשמלי שלך. ליצרנים ודגמים שונים עשויים להיות שיקולים ייחודיים לתחזוקת הסוללה.

11. שמרו משקל:
- זו הנחיה בריאה לכולנו גם לרכב החשמלי. לכן יש לצמצם למינימום נשיאת משקל מיותר ברכב. כל משקל נוסף ישפיע על צריכת האנרגיה, וכתוצאה מכך, על חיי הסוללה.

12. סוללות ואחריות:
- ישנם יצרנים מסוימים המציעים אחריות מורחבת. מומלץ לבחון מהן האפשרויות לטובת השקט הנפשי בעיקר בשל העובדה שסוללה עשויה לעלות מאות אלפי שקלים. בדק את נושא הרחבת האחריות עוד לפני רכישת הרכב – ודרשו לקבל נתון אמיתי לגבי עלות החלפת הסוללה.

סוללה עשויה לעלות עשרות עד מאות אלפי שקלים: קרדיט GM

13. סעו עם הרכב:
- רכב חשמלי, כמו רכב בנזין, מיועד לנהיגה. בשביל זה רכשתם אותו. שימוש קבוע עוזר לשמור על בריאות הסוללה ועל מערכות הרכב השונות. אם מתכננים להחנות את ה-EV לתקופה ממושכת, יש לבדוק מהן הנחיות האחסון של היצרן.

14. הכירו את ספר הרכב
- חובה להכיר את סוגי ההתראות ונורות החיווי והאזהרה השונות שיש ברכב. ברכב חשמלי מודרני יש מערכות ניטור שיזהירו את הנהג עוד לפני שהתקלה הופכת לקטסטרופה. היו עירניים להתראות ולאזהרות הקשורות לסוללה שיופיעו בלוח המחוונים. במקרה ומופיעה התראה כזו יש לטפל בתקלה בהקדם כדי למנוע החרפת הנזק. זוכרים שהסוללה סופר-יקרה?

רכב חשמלי נושא בשורה של תחבורה נקיה וצמצום זיהום האוויר במרכזי הערים. זיהום אוויר הגורם לתחלואה ופיקוח נפש. כתוצר לוואי גם עלויות הנסיעה ברכב חשמלי זולות יותר בזכות עלות החשמל הנמוכה, בעיקר אם מקפידים לטעון בעמדות טעינה ביתיות. לצד זאת, חשוב להכיר את הדקויות והרגישויות של הכימיה בסוללות – זו שיוצרת את קסם התנועה ואת היכולת שלנו לנוע במרחב, לצאת לעבודה, לפגוש משפחה וחברים וגם פשוט להנות מהדרך.

שמרו על הטיפים הנ"ל ועשו היכרות עם ספר הרכב (מומלץ גם כפתרון למי שמתקשה להירדם) ופעלו לפי המלצות היצרן כדי להאריך את חיי הסוללה ולשמור על יכולתה לשרת אתכם באופן המקסימלי.

רכב חשמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד