י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
סוער, מותח וגורלי

"לא אקבל ממך הטפות מוסר" | עימות השרים בישיבה הלילית

"אתה לא מכיר את השטח ואת המציאות הביטחונית ואת איך שזה נראה בפועל, ואני לא אקבל ממך הטפות מוסר. דע את מקומך", נזף הלילה השר גלנט בחברו למפלגה השר קרעי שהגיב בעקיצה על מחדל מתקפת הפתע של חמאס: "כבר ראינו איך אתם שולטים במה שקורה בשטח"

"לא אקבל ממך הטפות מוסר" | עימות השרים בישיבה הלילית
יואב גלנט ושלמה קרעי צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

ישיבת הממשלה הלילית שאישרה בסופה את מתווה שחרור החטופים, כללה עימותים בין השרים. ביניהם עימות בין שני שרים מ'הליכוד' יואב גלנט לשלמה קרעי.

בציטוטים שפרסמה מוריה אסרף וולברג ב'חדשות 13', השר קרעי אמר: "לא בטוח שפדיון שבויים חל על מדינת ישראל שיוצאת להילחם על עצמה, ועדיין אין שום ספק בעיניי ששחרור נשים וילדים נותן תמונת ניצחון ללוחמים והרגשה שיש שכר לעמלם. צריך לייצר מרחב ביטחון בין הכוחות לאויב בלב הרצועה".

גלנט תוקף בתגובה ואומר לקרעי: "אתה לא מכיר את השטח ואת המציאות הביטחונית ואת איך שזה נראה בפועל, ואני לא אקבל ממך הטפות מוסר. דע את מקומך".



קרעי הגיב בעקיצה: "כבר ראינו איך אתם שולטים במה שקורה בשטח", כשהוא רומז למחדל הביטחוני שהוביל למתקפת החמאס ב-7 באוקטובר.

האמירה הזאת של קרעי מרתיחה לא מעט מיושבי החדר. ראשי מערכת הביטחון, שר הביטחון גלנט, וגורמים נוספים, אבל היא משקפת את התחושות של כמה מן השרים והשרות, שממשיכים זה אחר זה, במשך שעות ארוכות, לשאול ולהקשות לפני אישור העסקה.

השרה אורית סטרוק שאלה בישיבת הממשלה: "מה האתגרים של צה"ל בַּהפוגה?".

נֶציג מערכת הביטחון עונה: "זוֹ מלחמה וצה"ל ערוך לְמלחמה, יש אתגרים".

השר מיקי זוהר אומר: "מי שיעז להתנגד לעסקה - יירשם בדפי ההיסטוריה".

ראשי מערכת הביטחון: "אם נוותר עכשיו על שחרור 50 החטופים - לא בטוח שנוּכל לשחרר אותם אחר כך".

בשלב הזה בכירי הצבא מסבירים לשרים את השלכות הפסקת האש וּמוֹנִים שני יתרונות מרכזיים לימי ההפוגה – מנוחה לַצבא ואפשרות לֶאֶסוֹף מודיעין בְּכַמה דרכים. השר דיכטר מחזק את דבריהם כשהוא אומר - "בזמן הזה החקירות שנעשה לַעצורים שוות אלפי מונים".

השרה מאי גולן: "אני מצביעה כאן בעד כי הממשלה הצהירה והתחייבה מפורשות שהמטרות לא השתנו".

השר מיקי זוהר: "גם אם תהיה הפוגה של שישה עשר יום לא אִיכפת לי, העיקר שיחזרו חטופים".

השר רון דרמר, מאדריכלי העסקה וּמֶהַשרים הַמֶקורבים לראש הממשלה נתניהו, אומר: זוֹ החלטה קלה, למרות שהתנגדתי לְשליט. זה קשה לְכוּלַנוּ, אבל לא מסכים עם חלק מחבריי פה.

חילופי הדברים מתארכים, השאלות נמשכות, וּבִשְׁעַת לילה מאוחרת מבקש לפתע השר סמוטריץ' לקיים התייעצות סיעתית לפני ההצבעה. בסופה חוזרים שלושת השרים סמוטריץ', אורית סטרוק וְאופיר סופר. הם מצביעים בעד.

וממהרים לצאת מהחדר. קצת לפני השעה שלוש לפנות בוקר מזכיר הממשלה יוסי פוקס סופר את קולות ההצבעה – שלושים וַחמישה שרים וְשרות בעד העסקה, שלושה מתנגדים – בן גביר, וַסֶרְלַאוּף וַעמיחי אליהו.

השר בן גביר אמר בישיבה: "איך יכולתם להוציא תצפיתניות מֶהַעסקה? איך אפשר להעדיף נשים על נשים אחרות, וְלמה אתם לא מבינים שאת חמאס צריך קודם כול למוטט? תפסיקו עם הקונספציה".

לפי עדויות השרים, ראש הממשלה דפק על השולחן וענה לו: "אין כאן עניין של קונספציה, יש כאן מחיר כבד שאנחנו משלמים בשביל החטופים. אנחנו לא עוצרים את המלחמה, אני מבטיח לכם שאנחנו ממשיכים להילחם".

בן גביר שב והתריע: "הם לא הולכים לשחק דוּקִים בהפסקת האש הזו, זוֹ הפסקת אש שמסכנת באופן ודאי את הלוחמים שלנו בַּשטח. זוֹ החלטה עם נזק לְדורות שעוד תפגע בנו קשות".

יואב גלנט שלמה קרעי עימות ישיבת ממשלה מלחמת חרבות ברזל הפסקת אש שחרור מחבלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד