כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
לסיכומו של שבוע

ההתלבטות של האדמו"רים: הדרמה מאחורי אישור העסקה

המחמאה המפתיעה לנתניהו, השר של סמוטריץ' שדחף את חבריו לתמוך בהסכם, התקדים ההיסטורי של שרי יהדות התורה, הזעם העצום בעוצמה יהודית וגם: כך השיג פרוש את תמיכת המועצת | אברהם פריינד בטור שבועי

ההתלבטות של האדמו"רים: הדרמה מאחורי אישור העסקה
ישיבת ממשלה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

1. למרות שנראה כי יחסי גנץ-נתניהו עלו על מסלול טוב והם מתנהלים יחדיו בענייניות רבה, האתגר הגדול של נתניהו כעת נמצא דווקא בתוך הגוש. מי שאתגר קשות נתניהו בסוגיית החטופים היו דווקא שרים ממחנהו שמשקפים בעצם את תחושות הבייס הימני הקשה. בהקשר זה יש לצייןכי הפעם הראשונה ששר הבטחון יואב גלנט השתתף בישיבת הממשלה מתחילת המלחמה, הייתה השבוע בדיון על שחרור החטופים.

2. צריך לומר, הנימוק המרכזי של ראש הממשלה בעד דחיפות העסקה היה החשש שלו ממוות של עוד חטופים בשבי החמאס: "יש לנו הזדמנות להציל 50 יהודים שעכשיו הם עם חרב על הצוואר ומחר אני לא יודע כבר מה יהיה מצבם". 

3. שר שהשתתף בישיבת הממשלה, שאינו חשוד בחיבה מופרזת לנתניהו, שיבח באוזניי את ראש הממשלה על ניהול הישיבה: "האיש עשה זאת ביד רמה. אנחנו יודעים שעוברים עליו ימים מורכבים ועדיין, הוא היה חד וישיר". הוא ציין כי "נתניהו לא קם במהלך כל הישיבה".

4. סוגיית אישור עסקת החטופים הייתה למיטב זכרוני הפעם הראשונה שבה שרי אגודת ישראל נדרשו להצביע על שאלה מדינית-ביטחונית הרת גורל שכזו. השרים גולדקנופף ופרוש התייעצו לצורך כך עם האדמו"רים שהורו להם בסופו של דבר להצביע בעד ההסכם ולא להימנע. 

5. מי שדחף במפלגת הציונות הדתית לתמוך במתווה היה השר אופיר סופר. מנגד, מי שהוביל את הקו הניצי הייתה השרה אורית סטרוק. בתחילת הישיבה היא דיברה באופן קיצוני כל כך עד שהשר סמוטריץ' היה צריך לקום ולהרגיע אותה. 

6. בעוצמה יהודית הזעם בשמים. בסיעה טענו כי הם חוטפים אש על החלטות שהן מתנגדים להן כמו סוגיית הכנסת הדלק לרצועה. היו כמה (לא חברי כנסת) שאף הציעו לפרוש מן הקואליציה, אך חה"כ צביקה פוגל שלל זאת לחלוטין. בסיעה גם נאמר כי "אם אנחנו נפרוש מהקואליציה ונצביע אי אמון, איך יגיבו החיילים שירגישו גם הם תחושת אי אמון?"

ההתלבטות של האדמו"רים

ל'בחדרי חרדים' נודע כי השר מאיר פרוש ניהל מרגע ההודעה על כינוס ישיבת הממשלה ועד שהיא החלה שורה ארוכה של שיחות מעמיקות עם חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, בכדי לקבל דעת תורה כיצד להצביע על העסקה.

אצל חלקם ההתלבטות הייתה כל כך קשה ומורכבת, עד שחלק מהאדמו"רים הכריעו רק בעיצומה של ישיבת הממשלה. עוזריו של פרוש קיבלו מחוץ לחדר הישיבה טלפונים מבתי האדמו"רים ושיגרו לו פתקים על ידי צוות מזכירות הממשלה.

רק לאחר שכל ראשי מערכת הביטחון התייצבו בפני השרים והציגו חזית אחידה ונחרצת בעד העסקה, התקבלה ההכרעה אצל מרבית חברי המועצת החסידית לתמוך בעסקה.

בתום הישיבה עשה רה"מ נתניהו את דרכו לרכב השרד שחנה בצמוד לרכבו של השר פרוש, והשניים לחצו ידיים. השר החרדי ניצל את ההזדמנות להעביר לו את ברכתם ותפילתם של גדולי ישראל להצלחת המערכה. 'בחדרי חרדים' הצליח להשיג תמונה בלעדית ומטושטשת של הרגע.

 

אגודת ישראל הציונות הדתית מאיר פרוש יצחק גולדקנופף מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד