י"ד אייר התשפ"ד
22.05.2024
הכשל המודיעיני ועיוורון צמרת צה"ל

כך בנה חמאס כוח עצום לתקוף את ישראל ב-7 באוקטובר

חמש קבוצות פלסטיניות חמושות הצטרפו לחמאס במתקפה הקטלנית על ישראל ב-7 באוקטובר לאחר שהתאמנו יחד משנת 2020 ואילך. תרגיל 2020 היה הראשון מבין ארבעה תרגילים משותפים שנערכו במשך שלוש שנים, שכל אחד מהם תועד בסרטונים שפורסמו בערוצי מדיה חברתית ציבורית

כך בנה חמאס כוח עצום לתקוף את ישראל ב-7 באוקטובר
מבצע חרבות ברזל - היום הראשון צילום: צלמי פלאש90

חמש קבוצות פלסטיניות חמושות הצטרפו לחמאס במתקפה הקטלנית על ישראל ב-7 באוקטובר לאחר שהתאמנו יחד בתרגילים צבאיים משנת 2020 ואילך, כך עולה מניתוח של רשת BBC.

הקבוצות ביצעו תרגילים משותפים בעזה שדמו מאוד לטקטיקות שננקטו במהלך התקיפה הקטלנית - כולל באתר במרחק של פחות מקילומטר אחד מהגדר עם ישראל - ופרסמו אותם ברשתות החברתיות.

הם תרגלו חטיפת בני ערובה, פשיטה על מתחמים ופריצת הגנות ישראל במהלך התרגילים הללו, שהאחרון שבהם נערך 25 ימים בלבד לפני הפיגוע הנורא.

שני ערוצים של תאגיד השידור הבריטי BBC Arabic ו-BBC Verify אספו ראיות המראות כיצד חמאס הפגיש את הפלגים של עזה כדי לחדד את שיטות הלחימה שלהם - ובסופו של דבר לבצע פשיטה לתוך ישראל שהכניסה את האזור למלחמה.

ב-29 בדצמבר 2020, מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה, הכריז על התרגיל הראשון מבין ארבעה ששמו היה "עמוד חזק" כ"מסר חזק וסימן לאחדות" בין הפלגים החמושים השונים של עזה.

בהיותו החזק ביותר מבין הקבוצות החמושות של עזה, חמאס היה הכוח הדומיננטי בקואליציה שהפגישה 10 פלגים פלסטיניים נוספים בתרגיל בסגנון משחקי מלחמה בפיקוח "חדר מבצעים משותף".

המבנה הוקם ב-2018 כדי לתאם את הפלגים החמושים של עזה בפיקוד מרכזי.

לפני 2018, חמאס תיאם באופן רשמי עם הג'יהאד האסלאמי, הפלג החמוש השני בגודלו בעזה. חמאס גם נלחם לצד קבוצות אחרות בסכסוכים קודמים, אך התרגיל של 2020 איחד יותר קבוצות.

מנהיג חמאס אמר שהתרגיל הראשון שיקף את "המוכנות הקבועה" של הפלגים החמושים.

תרגיל 2020 היה הראשון מבין ארבעה תרגילים משותפים שנערכו במשך שלוש שנים, שכל אחד מהם תועד בסרטונים שפורסמו בערוצי מדיה חברתית ציבורית.

ה-BBC זיהה חזותית 10 קבוצות, כולל הג'היאד האסלאמי, על ידי סרטי הראש והסמלים הייחודיים שלהן המתאמנים לצד חמאס במהלך תרגילים שפורסמו בטלגרם.

לאחר הטבח ב-7 באוקטובר, חמש מהקבוצות המשיכו לפרסם סרטונים הטוענים שמראים שהם לקחו חלק בתקיפה. שלושה אחרים פרסמו הצהרות כתובות בטלגרם בטענה שהשתתפו.

שלוש קבוצות - הג'היאד האסלאמי בפלסטין, גדודי מוג'אהדין וגדודי אלנאצר סלאח א-דין - טוענות כי חטפו בני ערובה ישראלים באותו יום.

הצהרות חמאס הדגישו שוב ושוב את נושא האחדות בין הקבוצות החמושות השונות בעזה. חמאס ביצעה תרגילים משותפים כשהיא מובילה, תוך שהיא ממשיכה למלא תפקיד מוביל בתוכניות לתקוף את ישראל.

בצילומים מהתרגיל הראשון נראים מפקדים רעולי פנים בבונקר המופיעים לנהל את התרגיל, ומתחילים במטח של ירי רקטות.

כמו במציאות כך בתרגילים. מחבלים חמושים בכבדות התאמנו עם דמוי טנק ועליו דגל ישראל, עוצרים חייל וגוררים אותו משם כאסיר, כמו גם הם נראו פושטים על מבנים באימונים.

תרגיל העמוד החזק השני נערך כמעט בדיוק שנה לאחר מכן.

איימן נופל, מפקד גדודי אל-קסאם אמר שמטרת התרגיל ב-26 בדצמבר 2021 הייתה "לאשר את אחדות פלגי ההתנגדות".

לדבריו, התרגילים "יראו לאויב שהחומות והאמצעים ההנדסיים בגבולות עזה לא יגנו עליהם". נופל חוסל ב-17 באוקטובר 2023, המנהיג הצבאי הבכיר הראשון של חמאס שנהרג במהלך המלחמה.

בהצהרה נוספת של חמאס נאמר כי "התמרונים הצבאיים המשותפים" נועדו "לדמות את שחרור ההתנחלויות ליד עזה".

התרגיל חזר על עצמו ב-28 בדצמבר 2022, ותמונות תעמולה של מחבלים מתאמנים בפינוי מבנים ודרסים טנקים במה שנראה כהעתק של בסיס צבאי פורסמו לציון האירוע.

חמאס עשה מאמצים רבים כדי לוודא שהתרגילים יהיו מציאותיים.

בשנת 2022, מחבלים תרגלו הסתערות על בסיס צבאי ישראלי מדומה שנבנה רק 2.6 ק"מ ממעבר ארז.

ערוץ BBC Verify איתר את האתר בצפון הרחוק של עזה, רק 800 מטר מהגדר, על ידי התאמת מאפיינים גיאוגרפיים שנראו בצילומי האימון לתמונות אוויריות של האזור. נכון לנובמבר 2023, האתר עדיין היה גלוי במפות.

מחנה האימונים היה בטווח של 1.6 ק"מ ממגדל תצפית ישראלי, אלמנטים שישראל השקיעה מאות מיליוני דולרים בבנייה.

הבסיס המדומה נמצא ביבשה שנחפרה כמה מטרים מתחת לפני הקרקע, כך שאולי לא היה נראה מיד לסיורים ישראלים, אבל העשן העולה מהפיצוצים בוודאי היה ידוע לצה"ל.

חמאס השתמש באתר זה כדי לתרגל הסתערות על בניינים, לקיחת בני ערובה באיומי אקדח והשמדת מחסומי ביטחון.

הם אפילו התאמנו פעמיים באתר במרחק של פחות מ-1.6 ק"מ ממרכז ההפצה של סוכנות הסיוע של האו"ם, ואשר נראה ברקע של סרטון רשמי שפרסמה הסוכנות בדצמבר 2022.

ב-10 בספטמבר 2023, החמ"ל המשותף פרסם תמונות בערוץ טלגרם של גברים במדי צבא המבצעים מעקב אחר מתקנים צבאיים לאורך הגדר עם עזה.

יומיים לאחר מכן בוצע התרגיל הצבאי הרביעי של העמוד החזק, ועד ה-7 באוקטובר עברו אימונים על כל הטקטיקות שיופעלו במתקפה חסרת התקדים.

מחבלים צולמו כשהם נוסעים באותו סוג של טנדרים לבנים של טויוטה שנראו משוטטים בדרום ישראל בחודש שלאחר מכן.

סרטון התעמולה מציג מחבלים פושטים על בניינים ויורים על מטרות דמה, כמו גם מתאמנים להסתער על חוף באמצעות סירה וצוללנים. ישראל אמרה שהיא הדפה ניסיונות הגעת סירות של חמאס על חופיה ב-7 באוקטובר.

עם זאת, חמאס לא פרסם את אימוניו עם אופנועים ומצנחי רחיפה. בסרטון הדרכה שפרסם חמאס שלושה ימים לאחר ה-7 באוקטובר נראים גדרות ומחסומים שנהרסים כדי לאפשר לאופנועים לעבור דרכם, טקטיקה שבה השתמשו כדי להגיע ליישובים בדרום ישראל. לא זוהו סרטונים דומים קודם לכן. גם צילומי לוחמים המשתמשים בציוד מצנחי רחיפה לא פורסמו עד שהפיגוע ב-7 באוקטובר יצא לדרך.

בסרטון אימון נוסף, נראים מחבלים מתאמנים בקיבוץ דמה בדרום עזה.

 

חמאס עזה יישובי עוטף עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד