כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הסתתרו מהנאצים "כמו סרדינים"

ניצולי שואה מבינים מה עובר על החטופים בעזה: "מרגיש כמו שואה שנייה"

ניצולי שואה 'מרגישים קשר עמוק' עם בני ערובה החטופים בידי חמאס. "אני מבינה מה זה להיות בתוך בור", אמרה ניצולת השואה מרים פרידמן. היא הוסיפה: "אני יודעת מה זה לסבול ולהסתתר. נחרדתי ממה שקורה בעזה, ולי זה מרגיש כמו שואה שנייה"

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: Unsplash

"אני מבינה מה זה להיות בתוך בור", אמרה ניצולת השואה מרים פרידמן לעיתון היהודי הבריטי Jewish chronicle על החטופים הישראלים בעזה. "אני יודעת מה זה להיות מוגבלת, לא מסוגלת לזוז, אסורה לדבר ומפוחדת מכדי להשתעל". 

80 שנה אחרי שמרים ושבעה מבני משפחתה הסתתרו מהנאצים "כמו סרדינים" בחלל של מטר על שמונה מטרים במרתף של דירה בצ'כוסלובקיה, היא יכולה להזדהות עם בני הערובה שעדיין בשבי בתוך מנהרות של חמאס. 

מרים, הצטלמה כשהיא אוחזת בכרזה של אחד החטופים, אמרה: "התרגשתי מאוד כשהסתכלתי על פניה של בת הערובה על הפוסטר שלי. הרגשתי חיבור כה עמוק עד שהייתי חסרת מילים. דמיינתי איפה היא, מקום נורא וחסר ביטחון, ואיך לקחו אותה, הכל נשאר מאחור".

היא הוסיפה: "אני יודעת מה זה לסבול ולהסתתר. נחרדתי ממה שקורה בעזה, ולי זה מרגיש כמו שואה שנייה. ההבדל היחיד הפעם הוא שישראל קיימת. אני מרגישה שאני מוגנת ויש לי אמון מוחלט שישראל הולכת לנצח".

רחל לוי, גם היא ילידת צ'כוסלובקיה, ושהוריה, סבה וסבתה, שלושת אחיה, סבא רבא ושתי הדודות והדודים נרצחו כולם בשואה, לא יכלה לדבר על החוויה הטראומטית במשך יותר מ-50 שנה.

כעת היא רואה בחזרתם של בני הערובה הישראלים "הדבר החשוב ביותר לי". היא אמרה: "בתור ניצולת שואה, מעולם לא חשבתי שאראה שוב סוג כזה של חוסר אנושיות. חוסר האנושיות שראינו מחמאס כמעט בלתי יאומן בימינו. יש לשחרר את בני הערובה בהקדם האפשרי, ואנו שולחים הודעת תמיכה למשפחותיהם".

חמאס נאצים ניצולי שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד