י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
בדרישת הממשל האמריקאי

קטאר עלולה לאלץ את חמאס לסגור את משרדיו במדינה

ארה"ב צפויה לדרוש מקטאר לסגור את משרדי חמאס. האינדיקציות המוקדמות מראות שחמאס יצטרך למצוא בית חדש. מנגד יש חשש שחמאס ימצא בית במדינה עוינת יותר כמו סוריה או איראן

קטאר עלולה לאלץ את חמאס לסגור את משרדיו במדינה
מנהיגי חמאס חאלד משעל ואיסמעיל הנייה בקטאר צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90

לאחר שחמאס ישחרר את כל בני החטופים הישראלים, ממשל ביידן ישקול לדרוש מקטאר לסגור את משרדי הארגון הרצחני במדינה.

מהלך כזה, אם יבוצע, יהווה מכה משמעותית לחמאס ומבוכה עבור קטאר, בעלת ברית שאינה בנאט"ו ששימשה מתווכת בין ישראל לחמאס.

נכון לעכשיו, ארה"ב מכוונת את כל המאמצים להבטחת שחרור החטופים הנותרים, תמיכה בפעילות ישראל ושיפור התנאים ההומניטריים בעזה. אבל צפויים שיחות פנימיות רציניות על דרישה מקטאר לסגור את משרדי חמאס. כך אמרו שלושה פקידים אמריקאים ל'פוליטיקו'. והאינדיקציות המוקדמות מראות שחמאס יצטרך למצוא בית חדש.

"הבהרנו שאחרי ה-7 באוקטובר לא יכולים להיות יותר עסקים כרגיל עם חמאס", אמר בכיר בממשל, "זהו דיון שנמשיך לנהל עם שותפים באזור".

אבל יש חשש שסגירת משרדי חמאס תסבך כל ערוץ אחורי עתידי בין ארה"ב ישראל והארגון.

מלחמת האזרחים בסוריה אילצה את חמאס להעביר את המנהיגות הפוליטית שלו לקטאר ב-2012. יש הטוענים שהמדינה הקטנטנה במזרח התיכון נעימה מדי עם חמאס ואיראן ויש לנזוף על מערכות יחסים אלו.

"הגיע הזמן להרהר בכנות על התפקיד שמילאה קטאר בבניית חמאס והצעדים שיידרשו לנקוט כדי לפרק את כל התמיכה הקטארית בחמאס בהמשך הדרך", אמר ריצ'רד גולדברג, פקיד לשעבר במועצה לביטחון לאומי של טראמפ. במכון החשיבה של הקרן להגנת הדמוקרטיות. בנוסף לסגירת המשרד, גולדברג מציע להגדיר אותה כמדינה נותנת חסות לטרור.

קטאר טוענת זמן רב שעמדות כאלה אינן הוגנות. משעל בן חמאד אל תאני, שגריר המדינה בארה"ב, כתב במאמר בוול סטריט ג'ורנל באוקטובר כי המשרד עבר לשם "לאחר בקשה מוושינגטון ליצור קווי תקשורת עקיפים עם חמאס".

אם ארה"ב תבקש שמשרד חמאס יפעל בקטאר, היא יכולה למעשה להורות על סגירתו וסגירת ההנהגה שלו. קטאר, הבית של בסיס אווירי צבאי אמריקאי גדול, יכולה לדחות את הדרישה, אך פקידים ומומחים אמריקאים טוענים שדוחא לא תסרב לרצונה של וושינגטון.

עם זאת, זה לא מה שגורמים רשמיים קטארים אומרים בפומבי. "הערוץ הזה סייע מאוד באינספור הסלמות שהתרחשו", אמר ל-CNN בחודש שעבר מאג'ד בן מוחמד אל אנסאר, דובר משרד החוץ של קטאר. "כל עוד הערוץ הזה מועיל ביצירת שלום, אנחנו חייבים אותו, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לאבד אותו".

גורמים רשמיים בארה"ב מוצאים את הערוץ חשוב גם כן, חלקם הביעו חשש שחמאס יוכל למצוא בית במדינה עוינת יותר כמו סוריה או איראן.

אך בכירים אמריקאים אומרים כי יש להסגיר את מנהיגות חמאס בקטאר לארצות הברית, כדי שהטרוריסטים הללו יוכלו לעמוד לדין בגין הרג וחטיפת אזרחים אמריקאים.

קטאר חמאס ארצות הברית חטופים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד