כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

החזיק בשני הקצוות: הטייס ששרד שבע שנים בשבי

הרב יצחק פנגר בסיפור לשבת על טייס אמריקני שהצליח לשרוד שבע שנים בכלא "הילטון האנוי" הידוע לשמצה, כיצד הצליח לשרוד כ"כ הרבה שנים? ואיך זה קשור לימים אלו ולפרשת השבוע 'פרשת וישלח'

החזיק בשני הקצוות: הטייס ששרד שבע שנים בשבי
אסיר בכלא, אילוסטרציה צילום: freepik

ג'יימס סטוקדייל (James Stockdale) היה טייס אמריקאי שנלחם בווייטנאם. בשנת 1965 נפגע מטוסו מעל צפון וייטנאם, והוא צנח ונלקח בשבי הוא הוחזק בכלא "הילטון האנוי" הידוע לשמצה, שם שהה במשך כשבע שנים, וסבל עינויים קשים מנשוא לאחר שחרורו, הוא שיקם את עצמו ושב לחיים תקינים, התמודד למשרת סגן נשיא ארה"ב ואף כתב ספר על תקופת שהותו בשבי. שבע שנים הן פרק הזמן הארוך ביותר שבו שרד חייל אמריקאי בשבי ווייטנאם. לאחר השחרור, נשאל סטוקדייל כיצד שרד זמן ממושך כל כך?

איך הצליח לא להישבר מבחינה נפשית?

סטוקדייל סיפר על שתי נקודות חשובות שאימץ לעצמו, ולא הרפה מהן. בראש ובראשונה הייתה האמונה. האמונה, שללא שום ספק הוא ייצא משם! יום אחד הוא עוד יראה שוב את משפחתו, הוא יפגוש את חבריו, הוא יחזור הביתה. נקודה.

במקביל, הוא אימן את עצמו להיזהר – לא להישבר מציפיות שווא

בכלא הווייטנאמי היו כלואים שבויים נוספים, שגם הם האמינו שהם ייצאו, אבל כשנפוצה שמועה שבשבוע הקרוב הם ישתחררו, ובסופו של דבר זה לא קרה, שוב ושוב, בסופו של דבר הם נשברו. כיום ישנו מושג פסיכולוגי שנקרא "פרדוקס סטוקדייל" – להיות מסוגל להחזיק בשני הקצוות – האמונה הוודאית, אל מול הסבלנות האין סופית.

השבויים שלנו שחזרו, והשאר שבעזרת השם עוד יחזרו, יספרו אף הם כיצד שרדו את הגיהינום שבו שהו.

בפרשת השבוע מובא שיעקב אבינו, במפגש שלו עם עשיו, השתחווה כלפיו שבע פעמים: "וַיִּשְׁתַּחוּ אַרְצָה שֶׁבַע פְּעָמִים". כותב על זה המדרש, למה שבע? על שם "כִּי שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם". כלומר יעקב אבינו בא ללמד את בני ישראל, שגם אם יפלו נפילה אחר נפילה, עד שכבר השתחוו ל"עשיו", שמסמל את כל הרע, שבע פעמים – עדיין בידם לקום, להתחזק ולהתחדש כאילו לא היה.

זו העבודה שלנו. אף פעם לא לאבד את האמונה, ומצד שני להתאזר בסבלנות. זה נכון במלחמת עזה, ונכון לכל דבר בחיים.

הרב יצחק פנגר פרשת שבוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד