ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
בקריאה ראשונה

הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית אושרה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית. 59 חברי כנסת תמכו מול 53 שהתנגדו וההצעה תועבר לוועדת הכספים

הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית אושרה
השר בצלאל סמוטריץ' צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום (ראשון) בקריאה ראשונה את הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית. 59 חברי כנסת תמכו מול 53 שהתנגדו וההצעה תועבר לוועדת הכספים.

על פי החוק, מוצע להעלות את תקרת הגירעון לשנת 2023 ל־3.7%. נוסף על כך, מוצע להגדיל את ההוצאה המותרת בשנת 2023 בשיעור של 3.75% לצורך המשך מימון הצרכים הצבאיים ובשיעור של 1.95% לצורך המשך מימון הצרכים האזרחיים הנובעים במישרין מהלחימה, ולמטרות אלה בלבד.

בעקבות מתקפת הטרור הרצחנית שהתרחשה ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), החליטה ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני ־ ביטחוני על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות בהתאם לסעיף 40 לחוק־יסוד: הממשלה, והוכרז בצה"ל על מבצע "חרבות ברזל".

כמו כן, הוכרז על מצב מיוחד בעורף בהתאם לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א,1951- תחילה על ידי שר הביטחון וביחס לחלק משטח המדינה ובהמשך על ידי הממשלה וביחס לשטחי מדינת ישראל כולה. נכון לעתה, ההכרזה בעניין מצב מיוחד בעורף בכל שטח המדינה, כפי שאושרה על ידי ועדת החוץ והביטחון, עומדת בתוקף עד יום כ"ד בכסלו התשפ"ד )7 בדצמבר 2023

לנוכח מצב המלחמה נדרשת הממשלה להוציא סכומים ניכרים, הן לטובת הלחימה עצמה והן להוצאות אזרחיות הנובעות ממנה, אשר לא נצפו בעת גיבוש ואישור חוקי התקציב לשנים 2023 ו־2024. על כן, בטווח הקצר ישנו צורך בהשהיית הכינוס לעוגנים הפיסקליים שאפיינו את מדיניות הממשלה בעת אישור חוק התקציב לשנת 2023, והצבת יעדים זמניים מרחיבים יותר", נכתב.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג את ההצעה ואמר: "היו הרבה אנשים שלא רצו שנבצע את החקיקה הזו כאם בכנסת. אני עמדתי בתחילת המלחמה בדילמה והתייעצתי איזה מדיניות כלכלית נכון ליישם כרגע במלחמה וקיבלתי החלטה על מדיניות כלכלית מרחיבה ולא כולם אוהבים אותה. היו כאלה שאמרו שמערכת הבריאות, והרווחה יסתדרו והכל יהיה בסדר, ומענקים שנתנו למפונים, אמרו אל תפתח את התקציב, נסתדר. אני לא מזלזל בזה, אין ארוחות חינם ומכל מה שניקח היום נשלחם מחר.

יש בתקציב הזה המון דברים טובים, ומי שמצביע נגד מצביע נגד תקציבי הרווחה, החינוך הבריאות ותקציב לטיפול במפונים, בגלל פופוליזם זול של כמה עשרות מיליוני שקלים שאתם לא אוהבים ואתם נתתם פי אלף בממשלה הקודמת למנסור עבאס ורע"ם.

ח"כ מיקי לוי תקף: "כל ההצהרות שהצהרתם בעניין הקיצוצים והכנת תיקוני התקציב לעת הזאת – הכול חוסר אמת. ואני נזהר לא להגיד שקר. משרד ראש הממשלה מצהיר אך לפני שבועיים: נעשה קיצוץ למעלה מ-70% בכספים הקואליציוניים. 1.6 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים לטובת חיזוק לעורף. בפועל הוסטו רק 860 מיליון ש"ח, פער של כמעט 750 מיליון ש"ח. תקציב הישיבות בשנת 2022 – ואני לא נגד ישיבות – 1.2 מיליארד ש"ח. תקציב הישיבות בשנת 2023, - 1.7 מיליארד ש"ח. 500 מיליון יותר בשנה הקשה למשק הישראלי, כשהוצאות המלחמה מרקיעות שחקים. אתם נורמליים? בעת הזאת חצי מיליארד שקל במקום לחזק את הצפון ואת הדרום? זה הצורך?"

ח"כ יצחק פינדרוס אמר: "יש אין ספור כספים קואליציוניים, שעל בסיסם חלק מהתקציב – ארגוני הנוער, כל תקציבי משרד החינוך לפעילות, שהם נרשמים כתקציב קואליציוני כתרגיל אוצרי ידוע. עכשיו אין אף ציבור במדינת ישראל שקיצצו לו – לא אמנים, לא שחקנים, לא בתרבות, לא ברווחה, לא בשום דבר. מנסים באחוז מסוים להשוות את החינוך שכבר עבר, לא מבקשים כסף חדש, על זה אתם באים ונזעקים? תורידו את המסכה, תגידו: הילדים שלך, לא מגיע להם חינוך, לילדים שלך לא מגיעה רווחה, תאמר את זה."

ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד תקף: "יש לי שאלה לממשלה: המלחמה נגמרה? כל החטופים חזרו לבתיהם? חמאס מוגר? המילואימניקים חזרו הביתה? יחיא סינוואר קיבל כדור בראש כמו שמגיע לו? המלחמה נגמרה ולא סיפרו לנו? כי אתם כל הזמן אומרים לנו שלא עושים פוליטיקה בזמן מלחמה ויש יותר פוליטיקה בזמן מלחמה ממה שאתם עושים פה היום? מחלקים מיליארדים? כסף למפלגות, כסף לאינטרסים, כסף לקבלני קולות, כסף לסחטנות פוליטית?

יכולתם לתקן, יכולתם להוכיח שאתם חולקים את הכאב של כולנו. לסגור את המשרדים המיותרים, להעיף לעזאזל את הכספים הקואליציוניים, להוכיח לפחות שאתם כואבים איתנו ביחד. תסתכלו ללוחמים בעיניים. תסתכלו לתושבי שדרות בעיניים. איך אתם יכולים להצביע על תקציב כזה? לא למדתי כלום מהמלחמה הזו?", אמר.

הכנסת מלחמת חרבות ברזל בצלאל סמוטריץ' יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד