י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
רוב המשתתפים מרוסיה

ניסיונות לארגן משטי סיוע לרצועת עזה מטורקיה - נתקעו

ב-20 בנובמבר דווח על כוונה לרכז בתורכיה 1,000 ספינות קטנות מרחבי העולם שיפליגו לכיוון רצועת כדי לשבור את המצור הישראלי. דווח כי אלה הן ספינות קטנות שעל סיפון כל אחת מהן בין 8-6 בני אדם, כולל הצוות. הכוונה המקורית הייתה להוציא את המשט לדרכו ב-23 בנובמבר 2023. אך עד היום התכנון לא יצא אל הפועל

ניסיונות לארגן משטי סיוע לרצועת עזה מטורקיה - נתקעו
אילוסטרציה צילום: unsplash

ב-20 בנובמבר 2023 דווח על יוזמה לרכז בתורכיה 1,000 ספינות מרחבי העולם שיפליגו לכיוון רצועת עזה כדי לשבור את המצור הישראלי על הרצועה. הכוונה הייתה להוציא את המשט ב-23 בנובמבר 2023. אולם טרם דווח על יציאתו לדרך. מארגני המשט ציינו כי המשט הוא תגובה ומעשה של אי ציות אזרחי נגד "הטבח הבלתי אנושי" שישראל מבצעת ברצועת עזה וכי מדובר ביוזמה אזרחית לחלוטין ואין בכוונתם לנסות לשבור את המצור על הרצועה אלא להשבית את קווי האספקה לישראל במשך מספר ימים. הם גם הדגישו כי ישמרו בקפדנות על הכללים הבינלאומיים כדי לא לתת תירוץ לישראל לתקוף את הספינות.

אין זו היוזמה היחידה לארגן משט סיוע לרצועת עזה מאז תחילת המלחמה. כך למשל דווח, כי אגודת ספינת "מאווי מרמרה" התורכית הודיעה על ארגון משט לרצועת עזה של כלי שיט ממדינות שונות בתגובה על "פשעי ישראל" וכי מארגני המשט פתחו בקמפיין מימון המונים לרכישת ספינות ומצרכי סיוע הומניטריים עבור המשט.

ב-22 בנובמבר 2023 התכנסו באיסטנבול ארגוני סולידריות פלסטיניים ומוסדות חברה אזרחית מרחבי העולם והכריזו על השקת "הקמפיין הבינלאומי להצלת עזה". הם הודיעו על תחילת תהליך לרכישת מספר ספינות משא להעברת סיוע לרצועה, ואפשרות לרכישת ספינות נוסעים קטנות כדי לשגרם לרצועת עזה. מועד השיגור שננקב הוא חודש דצמבר 2023.

נראה כי המשטים שעודם בשלב התכנון בלבד, הם לפי שעה בבחינת אקט של הפגנת סולידריות עם רצועת עזה ולא ברור מתי הם מתכננים לצאת לדרכם והאם הם מתכוונים בכלל להגיע לחופי רצועת עזה. יצוין כי מאז אירוע "המרמרה" לא הצליחו הארגונים העוסקים בשיגור משטים לרצועת עזה לארגן משט בסדר גודל שכזה וכי כל המאמצים שנעשו בנושא הסתיימו מבלי שהספינות אשר הצליחו לצאת לדרך הגיעו לאזור, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

מטרת המשט: המטרה היא להשבית את קו האספקה ​​הימי לישראל למשך שבוע או עשרה ימים ולמחות על המצור שמטילה ישראל על רצועת עזה.

משתתפי המשט: במשט אמורים להשתתף 4,500 בני אדם מארבעים מדינות. רוב המשתתפים הם מרוסיה (313 ספינות) ומספרד (104 ספינות). רק 12 בעלי סירות מתורכיה ישתתפו במשט. במשט לא ישתתפו ספינות ממדינות ערב. המארגן הטורקי וולקן אוקוקלו הביע צער על ההשתתפות התורכית הדלה והביע תקווה שמספר הספינות יגדל.

כמו כן הוא הביע צער שאין במשט נציגות ממדינות ערב. הוא ציין כי בין המשתתפים פוליטיקאים, אנשי עסקים, סופרים, עורכי דין ואנשי אקדמיה. לדבריו, משתתפים מאירופה ומארה”ב השקיעו בממוצע 14,000 דולר כדי להשתתף בו. הוא ציין כי אלפי אנשים רוצים להשתתף במשט לעזה. הוא הוסיף כי הם מנהלים משא ומתן על אפשרויות השכרה או רכישה של ספינות נוספות.

מסלול: לדברי המארגנים, המשט יצא מתורכיה. הוא יעצור בקפריסין כדי להעמיס את האספקה ​​הדרושה, ומשם ימשיך לנמל אשדוד. לטענתם, ישראל לא יכולה לחסום אותם במים הבינלאומיים והדבר הראשון שהיא יכולה לעשות הוא להזהיר אותם באמצעי הקשר. לאחר מכן, יש לה הזכות לערוך חיפוש ולסגת. היא יכולה לעשות זאת במים הבינלאומיים. במים הטריטוריאליים הפלסטיניים אין לה סמכות מלבד לגרור אותם לנמלים בישראל עם סירות וספינות ולהטיל קנסות. אולם ישראל תשלם מחיר כבד לאחר שתנסה למנוע מצי שלום בינלאומי כל כך גדול להגיע לאזור.

במקביל ליוזמה הנוכחית דווח מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה על מספר יוזמות נוספות לשגר ספינות סיוע לרצועת עזה. יש לציין שכל היוזמות מתבססות בתורכיה וכי בכולן מעורב זאהר ביראוי, פעיל חמאס ותנועת האחים המוסלמים מבריטניה, המשמש כיו"ר הוועדה הבינלאומית לשבירת המצור על עזה, שהינה חברה מייסדת בקואליציית צי החירות ואשר היה ממובילי משט המאווי מרמרה.

בקמפיין הצהירו המארגנים כי הם לא יחסכו מאמץ כדי להבטיח שספינות הסיוע ייצאו לכיוון עזה לפני סוף דצמבר 2023. זאהר ביראוי, שהינו גם יו"ר הוועדה המכינה של הקמפיין, אמר כי הספינות ייצאו מכמה ערים ברחבי העולם בסוף דצמבר 2023. פעילת זכויות אדם מדיה בנג'מין מסרה כי הקמפיין מתכנן לשגר שלוש ספינות גדולות לרצועת עזה, אך עד עכשיו לא נראה כי ההתארגנות נשאה פרי.

חמאס עזה טורקיה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד